• Anonym (Hjälplös)

Min pojkvän och hans ex!

Hej!
    Jag har varit tillsammans med min kille i ca ett halvår. Han har barn sedan tidigare, och det har jag också. De skilde sig för 3 år sedan och exet är gift med en annan man.
    De har barnen varannan vecka.
    Vi bor några mil ifrån varandra och de bor i samma stad.
    Under vårt förhållande så har jag förstått att deras relation till varandra inte är den bästa. När vi ses med barnen så har han fått till sig att vi inte gör så mycket enligt hans ex. Vi brukar ha myskvällar, gå ut i skogen, ta det lugnt och barnen umgås antingen hemma eller ute. Hon säger att barnen tycker att han ger mig för mycket uppmärksamhet men när han frågar sina barn så säger de att de inte tycker det.
    I höstas skulle vi åka iväg allihopa till ett äventyrsbad i en annan stad men då blev hans ena barn sjukt och då planerade vi om det till annan dag men då gjorde mitt ena barn illa sig så att vi inte kunde åka iväg. Så då fick han till sig att deras barn blev ledsna och besvikna och undrade varför de inte åkte själva. Han förklarade då att det var för att vi skulle göra det tillsammans men det var inte okej för hans ex.
    Han får höra dagligen via mess eller på telefon att hon är missnöjd med hur han är som pappa.
    Som inte träffar sina barn när det är hennes vecka tex. Att han aldrig gör något med deras barn under sin barnvecka.
    Sedan några månader tillbaka har hon sagt till honom att barnen vill bo mer hos henne och då passar det ju bra ifall vi ska flytta ihop vilket inte är något vi talat om. Hon säger att barnen inte vill säga det till honom själv då de inte vill göra honom ledsen. Det känns som att hon letar fel och skapar fel för att vad???
    Oavsett vad han, vi gör så är det fel.
    Jag vet inte vad vi ska göra.
    Vi träffas inte längre när han har barnen för att det inte ska finnas nått att ge henne och klaga på.
    Har ni några tips på vad man kan göra??

• Svar på tråden Min pojkvän och hans ex!
  • Anonym (fnurra)

Det ni kan göra är väl att leva ert liv. Man kan inte detaljplanera barnens liv den tid när barnen är hos ens ex. När ni har ansvaret för barnen är det just ni som har ansvaret. Känner ni att ni gör för litet? Annars kanske det jämnar ut sig - om hon gör mycket aktiviteter på sina veckor kan  barnen få slappna av på era veckor. 

Pratar pappan och har ett bra förhållande med sina barn? Om han bara går på vad mamman säger att barnen säger känns det inte riktigt så. Vågar de berätta vad de känner? Kanske behöver han sätta sig ner och bara spela spel med dem och prata, så att barnen får ge sin egen version. Inte bara fråga dem vad de tycker i en specifik fråga, utan verkligen prata om allt som de tycker om, som skrämmer dem och som de längtar efter. 

• Anonym (idioti)

Man (han) säger ifrån på skarpen och slutar ha daglig kontakt med mamman. Det är aldrig okej att mamman kritiserar honom för sitt föräldraskap. De har båda varit föräldrar lika länge och är lika kompetenta även om hon nu anser sig vara bäst i världen. Han bör säga till henne att hon skadar sina barn när hon hela tiden fiskar efter att få mammapoäng. Så länge inte barnen far illa bör hon överhuvudtaget inte prata om hur pappan gör och vad pappan gör o hit fel pappan gör. Lyssna kan hon göra men inte föra över sina åsikter på barnen.

• Anonym (Hjälplös)

Han pratar och frågar sina barn om saker han får till sig från mamman. Varken mina eller deras barn har sagt något om vad vi gör. Utan det är hans ex som kritiserar och har åsikt om allt.
    Han gör mycket med barnen när det är hans vecka. Bakar, spelar, de har filmkväll, åker och badar, bowlar eller vad de nu hittar på.

Han säger till henne men det går liksom inte in.
    Hon har alltid haft kontroll, i deras äktenskap och nu efter de separerat.
    Så fort vi gjort planer när han är barnfri så kommer det nått från hennes sida att han måste ta nått av barnen eller vad det nu kan vara. Säger han att det inte går så är han en oengagerad pappa som inte bryr sig om deras barn.
    Hon lägger så mycket energi på att berätta om allt han gör fel. Jag förstår inte.

• Anonym (a)

Hon har nog svårt för att han fått vidare. Det händer för en del att de förväntar sig att den andre föräldern ska ha jour dygnet runt.
    Här har sambon också ibland fått höra att han "inte ställer upp" när han vägrat göra precis som exet sagt (hon säger ofta saker precis när hon kommer på det och då går det inte att planera). Han är dock en mkt bra pappa och barnen har en jättebra relation med honom så han gör inga fel. (Det mest komiska var nog på ett höstlov för några år sen. Barnen skulle vara hos henne och hon frågade på söndagen innan om han ville göra något med barnen på lovet men han skulle ju jobba (vilket hon visste) och det var hennes vecka så han var helt inställd på att han inte hade barnen (hon brukar inte vilja "ge bort" av sina veckor). Hon sa bara ok, sen flera veckor efter höstlovet fick han höra att han minsann inte hade ställt upp när hon var trött och behövde avlastning (vilket hon inte alls hade sagt något om) och att han inte var en bra förälder som inte tog ut VAB så att han kunde vara med sina barn på lovet (what? VAB är ju liksom när barn är sjuka och det var de inte. Man kan liksom inte "vinna" såna diskussioner, det blir ju bara knas) 

Det pappan kan göra är att visa barnen att han är en bra pappa, fortsätta göra aktiviteter med dem på hans vecka och gärna fråga barnen om de haft kul, när de ska åka från honom till sin mamma så att de har det i färskt minne. (det där med äventyrsbadet kunde ni möjligen löst så att han åkte med sina barn, så hade inte de behövt bli besvikna och ni hade kunnat åka allihop en annan gång) 

Sen är det väl egentligen bäst att försöka ignorera henne så mkt som möjligt så att hon inte får anledning att fortsätta tjata. Om det hon gör inte ser ut att bekomma pappan har hon ju inget för det
    Om pappan verkligen vill visa får han väl börja bomba henne med foton på allt kul han gör med barnen så att hon ser att de inte bara är hemma.  Man ska ju inte behöva göra så men om det är vad som krävs så. 

sen kanske ha borde bjuda in henne till ett samarbetssamtal på familjerätten

• Anonym (bibo)

Jag har inga råd på vad ni ska göra. Kan det vara så att hon som du skrev att hon haft kontroll och nu försvinner den. Han kan diskutera saker om barnen med dig istället ibland. Sen kan ju en del kvinnor bli helt galna av att en annan kvinna ska vara med och uppfostra hennes barn. För så blir det ju när man har vv. Då är alla vuxna en del av barnens liv. En del verkar ha väldigt svårt för det och det kan jag förstå. Hade jag nog också tyckt va jobbigt, men man får inte skada sina barn för det. Och det gör man om man pratar illa om den andra föräldern och försöker ta barnen ifrån den. Fruktansvärt!

Svar på tråden Min pojkvän och hans ex!