Skyldigheter som bonusförälder
Jag som bonusförälder anser att din "skyldighet" som bonusförälder är att bemöta barnet på ett trevligt sätt men inte att leka och ta ansvar för barnet. Det är förälderns jobb och du - och barnet - kan själva bestämma vilken relation ni vill ha till varandra.
Jag som förälder.. Alltså, jag tycker rent ut sagt att det är skittråkigt att leka barnlekar.. Det är extremt sällan jag leker med mina barn, däremot läser jag gärna en saga, gör lite trolldeg som vi kan "dega" med o måla sen. De är med när jag bakar o lagar mat, plockar ur disken osv :)
Jag skulle definitivt inte förvänta mig att en partner till mig skulle leka med mina barn. Jag skulle däremot förvänta mig att de någon gång ibland la tid på mitt barn ochar gjorde något de tyckte var kul tillsammans med barnet (åka o fika, baka, gå på bio, ta en promenad i skogen osv). Om min partner inte hade något intresse av mitt barn hade jag valt bort den partnern. Men att visa intresse och "vara förälder/lektant" är inte samma sak.
Det känns väl som att din sambo har andra förväntningar på din relation till hans barn än vad du har. Ni behöver prata om det och OM han inte kan tänka sig ngt annat än det han kräver nu bör du nog fundera över om du vill ha det så i framtiden. Jag och min man hade samma syn på saken - jag tog/fick en föräldraroll till min bonus. Hade någon av oss velat annorlunda hade vår relation nog avslutats ganska fort. Barnet försvinner inte men du måste själv känna dig bekväm med den roll du har till barnet. Oavsett om det blir som en extra förälder, en extra vuxen med ansvar ungefär som pappan eller en vuxen som finns där men "plockar russinen ur kakan" och låter föräldern ta det övergripande ansvaret.