• Daimstruten

    Bärbar speldator för ca 6 tkr. Möjligt?

    Min son fyller snart 10 år och vill väldigt gärna ha en egen dator. Vi har en stationär dator med hygglig prestanda som han spelar på, men han vill ha en egen för att kunna ta med sig till kompisar. Jag tänkte mig en budget på ca 6 tkr så uppenbarligen blir det ingen ny värstingdator. Jag funderar på begagnat men vet inte hur riskfyllt det är. Vad tusan behöver man för prestanda? Han kör Overwatch, CS Go och Roblox mestadels. Tror den stationära har en i5-processor och gtx 950 grafikkort om jag minns rätt och där tror jag spelen flyter på bra.

    Har ni några bra tips hur jag ska hitta det jag söker? Är det ens möjligt eller är det för lite pengar? Jag inbillar mig att om PC-spelandet fortsätter så lär jag behöva skaffa en riktig speldator om sisådär 3 år eller nåt och då satsar man återigen på stationärt.

  • Svar på tråden Bärbar speldator för ca 6 tkr. Möjligt?
  • DellaM

    Råder dig inte att köpa en bärbar om du ska ha en bra speldator som är bärbar måste betala betydligt mer än 6000kr. Inte bara det bärbara blir snabbt sämre med åren.
    Köp hellre än stationär du får mycket mer för pengarna.
    Du kan alltid köpa en hyfsat bra speldator att börja med, sen köpa bättre delar till den med tiden.

  • DellaM
    DellaM skrev 2017-02-28 16:56:47 följande:

    Råder dig inte att köpa en bärbar om du ska ha en bra speldator som är bärbar måste betala betydligt mer än 6000kr. Inte bara det bärbara blir snabbt sämre med åren.
    Köp hellre än stationär du får mycket mer för pengarna.
    Du kan alltid köpa en hyfsat bra speldator att börja med, sen köpa bättre delar till den med tiden.


    Köpa en hyfsat bra speldator som är stationär till att börja med skulle det va :)
  • Daimstruten
    DellaM skrev 2017-02-28 16:56:47 följande:

    Råder dig inte att köpa en bärbar om du ska ha en bra speldator som är bärbar måste betala betydligt mer än 6000kr. Inte bara det bärbara blir snabbt sämre med åren.

    Köp hellre än stationär du får mycket mer för pengarna.

    Du kan alltid köpa en hyfsat bra speldator att börja med, sen köpa bättre delar till den med tiden.


    Ställer en till fråga eftersom du verkar insatt... Vilken typ av prestanda bör man eftersträva med hans spelvanor?
  • whitestar

    Blir nog svårt hitta en bra bärbar dator för 6000 som klarar av de spelen. Bonusen betalade över 1000 för sin bärbara och han är ändå inte riktigt nöjd med den.

  • Daimstruten
    whitestar skrev 2017-02-28 20:48:02 följande:

    Blir nog svårt hitta en bra bärbar dator för 6000 som klarar av de spelen. Bonusen betalade över 1000 för sin bärbara och han är ändå inte riktigt nöjd med den.


    Vad är han missnöjd med?
  • DellaM
    Daimstruten skrev 2017-02-28 17:02:20 följande:
    Ställer en till fråga eftersom du verkar insatt... Vilken typ av prestanda bör man eftersträva med hans spelvanor?
    De spel han spelar kräver rätt mycket , så om nu väljer en bärbar så se till att den inte lätt blir överhettat bra fläktar och en kylare han kan ha under till. Men råder fortfarande att ej köpa en bärbar för det är en dålig investering i längden.
    Dem flesta spel idag kräver rätt mycket.
    Men det "billigaste" är att satsa på prestanda och inte grafiken. För man kan leva med att inte kunna ha alla inställningar på ultra bra kvalité men ett spel som laggar, nej det är inget kul för det blir ospelbart speciellt med de spel han spelar.
    Så ett hyfsat bra grafikkort , en bra processor och 16 gb ramminne.
  • Daimstruten
    DellaM skrev 2017-02-28 22:10:16 följande:
    De spel han spelar kräver rätt mycket , så om nu väljer en bärbar så se till att den inte lätt blir överhettat bra fläktar och en kylare han kan ha under till. Men råder fortfarande att ej köpa en bärbar för det är en dålig investering i längden.
    Dem flesta spel idag kräver rätt mycket.
    Men det "billigaste" är att satsa på prestanda och inte grafiken. För man kan leva med att inte kunna ha alla inställningar på ultra bra kvalité men ett spel som laggar, nej det är inget kul för det blir ospelbart speciellt med de spel han spelar.
    Så ett hyfsat bra grafikkort , en bra processor och 16 gb ramminne.
    Tackar för informativt svar. När jag tittar runt så verkar det vara rätt få som har 16GB ramminne. Blir skillnaden stor mot 8? Hyffsat bra grafikkort och processor... Är det typ gtx-950 och i7 som gäller minst där? Är det viktigt med SSD?
  • DellaM
    Daimstruten skrev 2017-03-01 09:22:02 följande:
    Tackar för informativt svar. När jag tittar runt så verkar det vara rätt få som har 16GB ramminne. Blir skillnaden stor mot 8? Hyffsat bra grafikkort och processor... Är det typ gtx-950 och i7 som gäller minst där? Är det viktigt med SSD?
    Det är rätt stor skillnad ja, men kör du med 8 det hade kunnat funka också. I framtiden kan ni bara köpa ett till i julklapp / födelsedags present o vips så har han 16gb och en present löst hehe ;)
    i7 låter bra! Grafikkortet är jag lite osäker på där så vågar ej svara på det. Och nej, sdd är inte viktigt. Jag har en gamerdator utan sdd , har aldrig kännt jag behövt det så skippa det, man kan klara sig utan :)
  • whitestar

    Menade över 10000 förståss


    Daimstruten skrev 2017-02-28 20:58:58 följande:

    Vad är han missnöjd med?


    Att vissa spel inte går spela i rätt grafik. Är inte så insatt tyvärr i tekniska saker,vet bara att det är svårt hitta bärbara datorer som ska funka som spelare till priset av 6000 kr
  • No Logo

    Vi köpte en ny bärbar Asus ROG (GL552V) för 8000 till sonen. Efter mycket diskussioner med personalen i butiken släppte vi kraven på i7-processor och 16Gb ram då spelen sonen spelar (och kommer att spela de närmaste åren) inte kräver det. Liknande somTS son + Minecraft. Funkar finfint! Han fick av andra släktingar en bra gamingmus + matta samt hörlurar, vilket annars ger en extra kostnad.

    Display: 15.6? 1080P

    CPU: i5 6300HQ

    GPU: 960M (2GB VRAM)

    RAM: 8GB

    SSD: 256GB

    HDD: 1TB

  • Daimstruten
    No Logo skrev 2017-03-02 19:46:34 följande:

    Vi köpte en ny bärbar Asus ROG (GL552V) för 8000 till sonen. Efter mycket diskussioner med personalen i butiken släppte vi kraven på i7-processor och 16Gb ram då spelen sonen spelar (och kommer att spela de närmaste åren) inte kräver det. Liknande somTS son + Minecraft. Funkar finfint! Han fick av andra släktingar en bra gamingmus + matta samt hörlurar, vilket annars ger en extra kostnad.

    Display: 15.6? 1080P

    CPU: i5 6300HQ

    GPU: 960M (2GB VRAM)

    RAM: 8GB

    SSD: 256GB

    HDD: 1TB


    Tack för tipset. Sonen la igår beslag på storasyrrans dator som hon ratat för den laggar när hon spelar Starstable. Roblox funkar ok på den. Däremot kan man bara glömma CS.
  • No Logo

    Tror man kan göra sig själv en björntjänst om man köper en värstingdator som "ska hålla några år". Det är rätt troligt att i början har man överkapacitet, sen när barnet väl börjar spela mer avancerade spel så har de spelen utvecklats så mycket att de kräver mer prestanda än man har.. bättre att inte förköpa sig och inse att datorer (framför allt bärbara) är färskvara som behöver bytas ut med jämna mellanrum.

Svar på tråden Bärbar speldator för ca 6 tkr. Möjligt?