• Anonym (Panik)

Knöl i bröstet! Har sån ångest :-(

Hittade för några dagar sedan plötsligt en stor knöl i mitt ena bröst. Fått läkartid om 1,5 vecka och har sådan ångest att jag mår illa. Tänker bara cancer och död... Har total panik!

Vill bara skriva för att förhoppningsvis få lite stöd och uppmuntran.

• Svar på tråden Knöl i bröstet! Har sån ångest :-(
  • Anonym (A)

Det är säkert ingenting...

• Anonym (Panik)

Jag hoppas verkligen att undersökningen visar att det är något ofarligt...

• Anonym (Lugn)

De flesta knölar är ofarliga men det är bra att du kollar upp det. Hur stor är en stor knöl o hur gammal är du? Har du bröstcancer i släkten? Hur länge har du haft knölen?

• Anonym (Ingen panik)

En knöl i bröstet kan till exempel vara en fettknöl. Jag förstår att du är orolig men såvitt jag har förstått är de flesta knölar INTE cancer.

• Anonym (Panik)
    Anonym (Lugn) skrev 2017-02-28 19:11:55 följande:

De flesta knölar är ofarliga men det är bra att du kollar upp det. Hur stor är en stor knöl o hur gammal är du? Har du bröstcancer i släkten? Hur länge har du haft knölen?

Ca kanske 1x2 cm och känns lite som en hal tvålbit som jag kan "glida runt". Är 37 år och har ingen bröstcancer i släkten. Kände den plötsligt för några dagar sedan och har inte märkt något tidigare när jag undersökt brösten.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Ingen panik) skrev 2017-02-28 19:12:01 följande:

En knöl i bröstet kan till exempel vara en fettknöl. Jag förstår att du är orolig men såvitt jag har förstått är de flesta knölar INTE cancer.

Ja, jag vet men kan inte låta bli att ändå tänka det värsta mellan varven.
  • Anonym (A)

Det låter som en fettknöl.

• Anonym (J)
    Anonym (Panik) skrev 2017-02-28 19:45:47 följande:

Ca kanske 1x2 cm och känns lite som en hal tvålbit som jag kan "glida runt". Är 37 år och har ingen bröstcancer i släkten. Kände den plötsligt för några dagar sedan och har inte märkt något tidigare när jag undersökt brösten.

Känns den stenhård eller fast men ändå elastisk? Att man plötsligt skulle ha en så stor tumör utan man känt nåt innan är inte troligt. Säkert fett eller en körtel som ballat ur.
  • Anonym (jag)

Förstår din oro. Tyvärr finns det inget som hjälper mot oron.. alls. Bara vänta på undersökning och hålla modet uppe.

Jag upptäckte en knöl ungefär som du beskriver vid nyår. Jag fick tid och läkaren skickade mig till mammografi. Det va inget farligt hos mig, men oron släppte inte föräns jag fick allt svart på vitt.

Finns inget som kan sägas mer än att jag hoppas det inte är cancer. Håller tummarna för dig.

Svar på tråden Knöl i bröstet! Har sån ångest :-(