Inlägg från: Anonym (Pantera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pantera)

Vilken religion ser du ner på mest?

Skulle säga att jag ser ner på de Abrahamitiska religionerna.

Men det som gör att jag inte kan säga så rakt ut är judarna, för att majoriteten av judarna jag har träffat har varit väldigt färgstarka, roliga och inspirerande personligheter och många av de jag har träffat har ändå varit skeptiska själva till religionen, inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet. Så det som återstår av de abrahamitiska religionerna är då kristendom och islam.

• Anonym (Pantera)
    Anonym (Ok) skrev 2017-03-02 02:59:38 följande:
    Alla judar följer inte religionen judendomen! Att du träffat några " roliga " judar betyder inte att religionen judendomen är lika "rolig". Dessa texter är hämtade ur deras talmud!
    Kanske är de "roliga" med dig för de ser dig som ett djur redo att servera dom natt och dag ...

Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som bara har namnet på religionen som identitet, praktiserar inte, läser inte och tror inte på religionen. Däremot ser vi här i väst hur både kristendom (och islam) försöker påverka och även påverkar rättssystem, lagar och regler med både undantag och förbud.

Judendomen ser vi inte lika mycket av, dock är ju israel ett getingbo som man inte vill nämna, det går nästan inte att ha en åsikt för det är ju som sagt komplicerat, man måste känna till minst 200 år av historia för att kunna ha en djupare mer nyanserad och ärlig åsikt. nu har jag inte så mycket historiska kunskaper och tycker att israel inte borde vara där de är, så mycket orättvisor och elände.

• Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 14:33:36 följande:
    Skillnaden är att kristendom och islam är BARA religioner, judar (men inte judendom) är ett folkslag. Jag är judinna, och det spelar ingen roll om jag bekänner mig till judendomen eller inte, jag är judinna lik förbannat. Men om en arabisk muslim skulle avsäga sig islam så skulle personen inte fortsätta vara muslim, utan "bara" arab. 

Är du med?
    Precis. Det är detta jag försöker syfta på, hallå, är DU med?!
    Vad jag vet så kan inte en muslim avsäga sig islam, precis som en jude inta kan avsäga sig judendomen.

De kan driva och skratta om judendomen, vissa muslimer kan det också ang islam men det är inte lika vanligt som judarna.
  • Anonym (Pantera)
    Anonym (Ok) skrev 2017-03-02 06:27:59 följande:
    [quote=77460466][quote-nick]Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:[/quote-nick]Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som

Precis, du har inte tillräckligt med kunskap att yttra dig om vilken religion som är "värst" eftersom du ser inte till skrifterna utan till "problem du uppfattar vara religionens fel" och endast dessa som ligger i ditt närområde.
    Nej israel behöver vi inte ens diskutera men om man ser till skriften dessa invånare följer så kanske det inte ändå konstigt att världen ser ut som den gör , både i israel men även i alla de länder som styrs av dom.
    Oh my goat!!

Alltså om det står i en gammal skrift att man ska våldta och mörda alla med brunt hår, då är väl den religionen värst av alla? men om ingen följer eller läser den biten utan de som har religionen ter sig precis som alla andra människor. Ska jag gå runt och hata på dem för att jag har kunskap att det står så i skriften? Overkill. Och Missuppfatta mig rätt, jag godkänner inte några gamla eller heliga skrifter. för att det står så omoraliska och felaktiga saker i det flesta gamla religiösa texter. Problemet är bara att fundamentalisterna tar det som godkännande. 

Såklart jag kan bara yttra mig om mitt närområde och platser jag besöker och känner folk.
    Du kan hata judar hur mycket du vill, det påverkar inte mig ett dugg. G'day!
  • Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 16:14:59 följande:
    Fast nej. Du är inte med. 

En muslim kan avsäga sig islam, även om resterande muslimer inte håller med och fortsätter se personen som muslim (eller förrädare). Men jag behöver aldrig ha (och har aldrig) bekänt mig till judendomen för att vara judinna och för att andra judar ska se mig som det heller. Folkslag vs religion. Man kan vara judinna (eller något annat folkslag) och troende någon annan religion, men man kan inte (typ....) tro på en religion OCH andra religioner. 

Se om den här parallellen funkar bättre för dig: En person kan byta kläder, och kan även färga håret och använda färgade linser i ögonen, men ingen människa kan leva utan hud och kommer alltid ha sin medfödda hår- och ögonfärg i grunden, och det kan inte förändras..

Och ja. (Bra) Humor brukar definieras som lidande + tid, och den bästa är på egen bekostnad och med självdistans. Humor fungerar också som försvarsmekanism och överlevnadsmekanism. 

Jag brukar säga att islam fortfarande har 600 år att komma ikapp kristendomen. Om du tittar på hur kristendomen var för 600 år sedan kommer du se massor av paralleller med hur islam är idag. Som tur är så kommer "halveringstiden" på islam vara snabbare än den var för kristendomen (som i sin tur var mycket snabbare än judendomen), och islam håller på för fult med sin reformation, även om vi inte märker så mycket av den än. Vi mäste komma ihåg att det är en långsam process som vanligtvis tar ett par generationer. 

Så kort sagt ser du judarna som en folkgrupp/folkslag.
    Det är komplicerat. för även de som konverterar blir judar och deras barn.

De jag har pratat med har även haft en nyfiken och frågvis inställning till sin omgivning, exempelvis har måltiderna varit viktiga då hela familjen sitter och äter och barnen får ställa frågor och är uppmuntrade till att vara frågvisa, någon jämförde detta med japanerna att de också har en nyfiken "kultur".

Absolut det tar sin tid att komma ikapp, jag är förundrad över islam.

• Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 16:16:40 följande:
    Jag tror att anledningen till att vi ser så mycket kristendom och kristna värderingar beror på att det är den största religionen med drygt 2,4 miljarder följare. Jämför detta sedan med judendomens 15 miljoner följare, så kanske det hela sätts i perspektiv
    Njaa, som många i sverige är med i svenska kyrkan så betyder det inte att de är kristna, att de tror och praktiserar religionen och det är även så i stora delar av världen, att säga 2,4 miljarder följare är en felaktig siffra egentligen.
    Som sagt så försöker inte judendomen i alla fall att påverka västvärldens lagar och regler på samma sätt som exempelvis kristendomens följare försöker.
  • Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 16:48:16 följande:
    Jag tror att det anniie menar är att jude/judinna är mer än bara en religionstillhörlighet, det är även en identitet. Lite som att vara rom. Man kan inte avsäga sin identitet lika lätt som man kan avsäga sig en religion.

Förövrigt har du rätt i att det inte är direkt okomplicerat att konvertera från Islam. Det räknas till den största synden och är belagt med dödstraff, så om du bor i ett muslimskt land såsom Saudiarabien, Jemen m.m. så riskerar du avrättning om du avsäger dig Islam. Då har man inte så mycket val då man automatiskt blir muslim om ens föräldrar (iaf far) är muslim.

I en idealisk värld (för mig) hade jag önskat att ingen föddes med en specifik religion, utan får först ansluta sig i mogen ålder (typ 18). Så ska jag iaf göra med mina barn och ge dem ett val.
    Precis det jag också försöker säga, för att citera mig själv "inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet".
    En kollega till mig va "muslim" men tror inte på islam. så för honom va det också en identitet. Om han hade sagt det i Pakistan så vet jag inte vad det skulle ha resulterat i.
    Ja, alla barnan ska höra om alla möjliga religioner, läraren ska inte stå där framme och säga att kristendomen eller nån annan är mer sann än den andra, inte förlöjliga någon heller som att hinduismen har flera gudar bland annat en rosa elefant. Men tyvärr är det ju hemma man får sin religion, sin identitet.
  • Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 17:43:27 följande:
    Underbart tolkat, hörrödu =P

De som konverterar blir TROENDE judar, men de kommer inte få judiskt DNA för det. Deras barn och barnbarn kan ju få det dock. 

Nyfikenhet är "inbyggd" i alla. Evolution. Vi hade inte kommit någonstans alls utan nyfikenhet Judar, japaner, svenskar, greker och en massa  andra bejakar det. Islam, kristendom och en massa andra religioner tystar ned det. 
    Det där med DNA är intressant, pratade med en tjej som va uppvuxen i Israel bytte medborgarskap till palestinier? fick fly och hon sa att hon med flera hade mer "ursprungligt judiskt DNA" än många av dem som har flyttat till israel och anser sig har rätt. hon va mer en "äkta" semit. jag vet inte mycket om det där och sanningshalten i vad hon sa. men det verkar så komplicerat och det blir mer komplicerat om man ska dra in DNA också i det hela.

Nja, jo det är ju inbyggt men vissa kulturer är mer uppmuntrande till nyfikenhet. kan se det som att det finns tre olika tillvägagångssätt, uppmuntrande, nonchalant eller nedtystande/förbjudande.
  • Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 18:44:26 följande:
    Antalen skiljer ju markant. Jag kan göra ett reellt exempel av det hela i låt oss säga Sverige. Vilken grupp tror du vi kommer märka av mest i samhället? Förstår du hur jag tänker?

En annan sak jag undrar är vad du menar att kristna försöker göra med västvärldens lagar och regler? Västvärldens lagar är ju grundade ur kristna värderingar såsom monogami, förbud att döda etc, men dessa värderingar är nästan de samma inom Judendomen (om vi struntar i öga för öga, tand för tand)? Om något så går västvärldens samhällen längre och längre bort från konservativt kristna och judiska värderingar? Det är ju exempelvis tillåtet med äktenskapsbrott, homosexualitet m.m. Så av nyfikenhet hade det varit intressant att höra just vad för saker kristna försöker påverka i regler och lagar?
    Fnollet skrev 2017-03-02 18:57:08 följande:
    Har du frågat henne hur hon kunde veta att hon var genetiskt sett mer judinnan? Hade hon testat sig eller hade hon släkthistorik 2000-3000 år bakåt?

Förövrigt så låter det som en väldigt intressant berättelse om varför hon ändrade medborgarskap. Konverterade hon då samtidigt till Islam eller avsade sin judiska tro? Om möjligt tror du att du skulle kunna återge lite av hennes historia? Jag har aldrig hört något liknande och är genuint intresserad av att höra mer om det :)

Fast det sägs att flera företag har judiska ägare, Bonnier är väl ett exempel och andra amerikanska företag (New york times?) som arbetar med bland annat media och finans, så de har makt och möjligheten men de har iallafall inte uppenbart använt sitt inflytande i att ändra politik, lagar och regler. Det verkar inte finnas en sådan agenda. så på ett sätt spelar det ingen roll att det bara är 2% när de har stort inflyttande. Förstår du hur jag tänker?

Att inte döda och monogami (bland annat) är evolutionärt hur sociala flockdjur fungerar och kan leva i flock. så det har egentligen inget med religion att göra. om man ser över världen var de har olika religionssystem så har majoriteten liknande lagar fast de har helt skilda traditioner.

Kristna grupper har och försöker förbjuda preventivmedel, abort, vad som ska undervisas i skolan som sexualundervisning, med mera. I vissa delstater i usa måste de lära ut creationism vid sidan av evolution för att det finns kristna grupper som motsätter sig att djur och annat levande kan utvecklas med tiden och så klart att jorden är bara 10 tusen år gammal, på den korta tiden måste vi ju kunna se enorma förändringar i avkommor, typ crocoduck är nånting fanatikerna vill se.

Det har ju varit enormt motstånd mot homoäktenskap och kvinnliga präster även i Sverige.

(Öga för öga, tand för tand är egentligen från Mesopotamien (Hammurabi's lagar) som många andra regler som judarna använder men det har även egna regler.)

Hon hade testat sig (DNA test), hon va kristen och är det fortfarande (eller ateist), vet inte om hennes familj är judar eller kristna för övrigt. Varför hon bytte från israel till Palestina vet jag inte, det verkar vara vanligare med det ombytta. Hon va väldigt insatt i det där hade starka känslor och jag ville fråga saker men lät bli för det är ett känsligt ämne. Jag va också intresserad av att höra mer.

• Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-03 20:47:49 följande:
    Nu är jag lite förvirrad :S pratar vi om USA eller västvärlden? USA är bara en liten del av västvärlden, och medans majoriteten av västvärldens befolkning är katolska eller protestantiska, har USA ingen statskyrka utan är därmed frikyrkliga. Att de kristna i USA ska representerar västvärldens kristna är nästan som att säga att de saudiska muslimerna ska representera alla muslimer.

Om vi pratar om endast USA så har du rätt i att de försöker påverka lagar och regler, men som sagt är det inte representativt för majoriteten av kristna. Dessutom tycker jag att även judarna i USA influerar landet politiskt sett m.m. Ett praktexempel är stödet till Israel.

Monogami är inget evolutionärt, och det finns en stor del av världens befolkning som praktiserar polygami. Sedan kan vi diskutera huruvida "att döda" är evolutionärt eller ej, men det kommer nog ta alldeles för lång tid och bli rejält OT :) Det är ett extremt stor ämne.

Något mer som gör mig något förvirrad är varför vi pratar om Sveriges förflutna gällande kristna värderingar? Jag förstod det som att vi pratar i nutiden, och hur kristendomen och de kristna i västvärlden agerar i dagenssamhälle. Och då är homosexuellt giftemål i kyrkan tillåtet, även är Sveriges ärkebiskop en kvinna.

Jag menar inget illa med detta inlägg, men jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar om vi hoppar i ämnet för mycket. Det spårar liksom ut och det känns som vi pratar om olika saker :/ så jag försöker gå tillbaka till våran grunddiskussion:

Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?

Jag svarade dig med att jag tror att vi märker av kristna och deras värderingar mer än judar pga av den enorma skillnaden av följare. Alltså för att nästan 1/3 av hela världens befolkning är kristna medans det endast finns 0,2% judar i världen. Detta är bara ett förslag på varför kristna väsnas mest, och om du inte håller med i min spekulation hade det varit intressant att höra vad du tror det kan bero på? Typ om du kanske det beror på kristendomen i sig etc.

Sen gick jag OT och undrade (kanske uttryckte mig luddigt och oklart) ifall du tycker att kristna värderingar och regler är annorlunda från judiska? Eller om du tycker som jag, dvs att grundvärderingarna till stor del är lika i de båda religionerna? Det har inget med grunddiskussionen om hurvida kristna väsnas mer än judar, utan mer nyfikenhet om vad du tycker.

Bor du förresten i USA?

Oavsett om det är frikyrkligt, protestantiskt eller katolskt så försöker ganska många att påverka samhället i saker som de egentligen inte har med att göra, som andras sexualitet och vad som bör ingå i allmänbildningen. i Syd America, central America (texas bland annat sägs ha problem med många så kallade kristna som trycker på) och även i Europa, Polen, England.

Japp, det finns de som trycker på om stöd till Israel.
    Ja, vi skippar det ämnet för det är brett och stort och blir en ny tråd. men lite kort, det är ändå evolutionärt med monogami för att säkerställa att mannen är fader till barnen, men det finns nog bevis för både monogami och polygami i våra gener, några lutar mer åt det ena eller det andra. Som att det finns både kvinnor och män som är otrogna och det kan kanske vara pga generna? (stort ämne det där också, hypoteser)
    och att döda kan vara acceptabelt när en flockmedlem inte lever upp till de gemensamma reglerna. Måste sättas på plats, utvisas eller som sista utväg, dödas.

För bara nåt år sedan va det debatter om präster som vägrar viga samkönade par i kyrkan, i Sverige. Och det finns många som anser att svenska kyrkan inte följer bibeln när de har kvinnliga präster och även meditation i kyrkan. att de är för snälla och medgörliga, sätter inte ner foten och ryter ifrån. som det finns ställen i bibeln att kyrkan och de frälsta ska inte vara älskade av världen det ska vara hatade och säga sanningen.

"Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?" 

Japp. rätt uppfattat.
    Det kan även bero på att judarna ser sig som ett eget folk? och det spelar ingen roll för dem om hedningarna äter fläsk liksom. kan va därför de inte försöker påverka lagar och regler? för att de har ju sina regler.

Vet inte riktigt hur mycket judarnas värderingar och regler skiljer sig från de kristna faktiskt.
    Men det finns en fundamental skillnad mellan dem, de kristna anser att människan är född i synd och måste räddas, men hos judendomen finns inte den inställningen, vad jag vet.
    Så på det sättet försöker de kristna rädda så många som möjligt från sig själva och ett sätt att göra detta kanske är att förhindra människor från onani och andra tveksamma utsvängningar, via lagar och regler.

Nej bor i sverige, har lite släkt och många vänner där.

• Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-03 20:47:49 följande:

Va oförskämt av mig att inte ställa frågor till dig. (ser på tv så jag bara svarar utan att tänka på artighet.)

Upplever inte du det som att vissa religioner försöker påverka samhället? I Sverige eller västvärlden?

och vilka skillnader ser du mellan kristna (värderingar och regler) annorlunda från judiska? Jag har som sagt ingen större koll på judiska regler och värderingar för de har inte försökt att påverka mig.

Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?