Fnollet skrev 2017-03-03 20:47:49 följande:
Nu är jag lite förvirrad :S pratar vi om USA eller västvärlden? USA är bara en liten del av västvärlden, och medans majoriteten av västvärldens befolkning är katolska eller protestantiska, har USA ingen statskyrka utan är därmed frikyrkliga. Att de kristna i USA ska representerar västvärldens kristna är nästan som att säga att de saudiska muslimerna ska representera alla muslimer.
Om vi pratar om endast USA så har du rätt i att de försöker påverka lagar och regler, men som sagt är det inte representativt för majoriteten av kristna. Dessutom tycker jag att även judarna i USA influerar landet politiskt sett m.m. Ett praktexempel är stödet till Israel.
Monogami är inget evolutionärt, och det finns en stor del av världens befolkning som praktiserar polygami. Sedan kan vi diskutera huruvida "att döda" är evolutionärt eller ej, men det kommer nog ta alldeles för lång tid och bli rejält OT :) Det är ett extremt stor ämne.
Något mer som gör mig något förvirrad är varför vi pratar om Sveriges förflutna gällande kristna värderingar? Jag förstod det som att vi pratar i nutiden, och hur kristendomen och de kristna i västvärlden agerar i dagenssamhälle. Och då är homosexuellt giftemål i kyrkan tillåtet, även är Sveriges ärkebiskop en kvinna.
Jag menar inget illa med detta inlägg, men jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar om vi hoppar i ämnet för mycket. Det spårar liksom ut och det känns som vi pratar om olika saker :/ så jag försöker gå tillbaka till våran grunddiskussion:
Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?
Jag svarade dig med att jag tror att vi märker av kristna och deras värderingar mer än judar pga av den enorma skillnaden av följare. Alltså för att nästan 1/3 av hela världens befolkning är kristna medans det endast finns 0,2% judar i världen. Detta är bara ett förslag på varför kristna väsnas mest, och om du inte håller med i min spekulation hade det varit intressant att höra vad du tror det kan bero på? Typ om du kanske det beror på kristendomen i sig etc.
Sen gick jag OT och undrade (kanske uttryckte mig luddigt och oklart) ifall du tycker att kristna värderingar och regler är annorlunda från judiska? Eller om du tycker som jag, dvs att grundvärderingarna till stor del är lika i de båda religionerna? Det har inget med grunddiskussionen om hurvida kristna väsnas mer än judar, utan mer nyfikenhet om vad du tycker.
Bor du förresten i USA?
Oavsett om det är frikyrkligt, protestantiskt eller katolskt så försöker ganska många att påverka samhället i saker som de egentligen inte har med att göra, som andras sexualitet och vad som bör ingå i allmänbildningen. i Syd America, central America (texas bland annat sägs ha problem med många så kallade kristna som trycker på) och även i Europa, Polen, England.
Japp, det finns de som trycker på om stöd till Israel.
Ja, vi skippar det ämnet för det är brett och stort och blir en ny tråd. men lite kort, det är ändå evolutionärt med monogami för att säkerställa att mannen är fader till barnen, men det finns nog bevis för både monogami och polygami i våra gener, några lutar mer åt det ena eller det andra. Som att det finns både kvinnor och män som är otrogna och det kan kanske vara pga generna? (stort ämne det där också, hypoteser)
och att döda kan vara acceptabelt när en flockmedlem inte lever upp till de gemensamma reglerna. Måste sättas på plats, utvisas eller som sista utväg, dödas.
För bara nåt år sedan va det debatter om präster som vägrar viga samkönade par i kyrkan, i Sverige. Och det finns många som anser att svenska kyrkan inte följer bibeln när de har kvinnliga präster och även meditation i kyrkan. att de är för snälla och medgörliga, sätter inte ner foten och ryter ifrån. som det finns ställen i bibeln att kyrkan och de frälsta ska inte vara älskade av världen det ska vara hatade och säga sanningen.
"Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?"
Japp. rätt uppfattat.
Det kan även bero på att judarna ser sig som ett eget folk? och det spelar ingen roll för dem om hedningarna äter fläsk liksom. kan va därför de inte försöker påverka lagar och regler? för att de har ju sina regler.
Vet inte riktigt hur mycket judarnas värderingar och regler skiljer sig från de kristna faktiskt.
Men det finns en fundamental skillnad mellan dem, de kristna anser att människan är född i synd och måste räddas, men hos judendomen finns inte den inställningen, vad jag vet.
Så på det sättet försöker de kristna rädda så många som möjligt från sig själva och ett sätt att göra detta kanske är att förhindra människor från onani och andra tveksamma utsvängningar, via lagar och regler.
Nej bor i sverige, har lite släkt och många vänner där.