• Aniiee

Vilken religion ser du ner på mest?

"Ser ner på" är helt fel ord. Och "alla" fanns inte som alternativ. Så jag kunde inte rösta.

Jag ser inte ner på religioner, jag ser de för vad de är, på ett lagom pragmatiskt och problematiserande sätt. Folk tror ofta att jag är religionsmotståndare, men det är en sanning med modifikation. 

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:

Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som bara har namnet på religionen som identitet, 

Skillnaden är att kristendom och islam är BARA religioner, judar (men inte judendom) är ett folkslag. Jag är judinna, och det spelar ingen roll om jag bekänner mig till judendomen eller inte, jag är judinna lik förbannat. Men om en arabisk muslim skulle avsäga sig islam så skulle personen inte fortsätta vara muslim, utan "bara" arab. 

Är du med?
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 15:39:23 följande:
    Precis. Det är detta jag försöker syfta på, hallå, är DU med?!
    Vad jag vet så kan inte en muslim avsäga sig islam, precis som en jude inta kan avsäga sig judendomen.

De kan driva och skratta om judendomen, vissa muslimer kan det också ang islam men det är inte lika vanligt som judarna.
    Fast nej. Du är inte med. 

En muslim kan avsäga sig islam, även om resterande muslimer inte håller med och fortsätter se personen som muslim (eller förrädare). Men jag behöver aldrig ha (och har aldrig) bekänt mig till judendomen för att vara judinna och för att andra judar ska se mig som det heller. Folkslag vs religion. Man kan vara judinna (eller något annat folkslag) och troende någon annan religion, men man kan inte (typ....) tro på en religion OCH andra religioner. 

Se om den här parallellen funkar bättre för dig: En person kan byta kläder, och kan även färga håret och använda färgade linser i ögonen, men ingen människa kan leva utan hud och kommer alltid ha sin medfödda hår- och ögonfärg i grunden, och det kan inte förändras..

Och ja. (Bra) Humor brukar definieras som lidande + tid, och den bästa är på egen bekostnad och med självdistans. Humor fungerar också som försvarsmekanism och överlevnadsmekanism. 

Jag brukar säga att islam fortfarande har 600 år att komma ikapp kristendomen. Om du tittar på hur kristendomen var för 600 år sedan kommer du se massor av paralleller med hur islam är idag. Som tur är så kommer "halveringstiden" på islam vara snabbare än den var för kristendomen (som i sin tur var mycket snabbare än judendomen), och islam håller på för fult med sin reformation, även om vi inte märker så mycket av den än. Vi mäste komma ihåg att det är en långsam process som vanligtvis tar ett par generationer. 
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 17:09:48 följande:

Så kort sagt ser du judarna som en folkgrupp/folkslag.
    Det är komplicerat. för även de som konverterar blir judar och deras barn.

De jag har pratat med har även haft en nyfiken och frågvis inställning till sin omgivning, exempelvis har måltiderna varit viktiga då hela familjen sitter och äter och barnen får ställa frågor och är uppmuntrade till att vara frågvisa, någon jämförde detta med japanerna att de också har en nyfiken "kultur".

Absolut det tar sin tid att komma ikapp, jag är förundrad över islam.

Underbart tolkat, hörrödu =P

De som konverterar blir TROENDE judar, men de kommer inte få judiskt DNA för det. Deras barn och barnbarn kan ju få det dock. 

Nyfikenhet är "inbyggd" i alla. Evolution. Vi hade inte kommit någonstans alls utan nyfikenhet Judar, japaner, svenskar, greker och en massa  andra bejakar det. Islam, kristendom och en massa andra religioner tystar ned det. 
  • Aniiee
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:21:08 följande:
    Jag har då fortfarande inte träffat wn ateist som inte tjatat huvudet av mig om vetenskap.
    Du har du aldrig varit i kina eller japan.
Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?