• Konservativ

Vilken religion ser du ner på mest?

Jag ser bara ner på den enfaldiga ateismen. Men jag ser inte ner på ateisterna, de är ju oftast född in i sin religion och kan inte rå för det.

• Konservativ
    Anonym (M) skrev 2017-03-02 19:25:34 följande:
    Du utgår från ditt eget perspektiv där, för det stämmer inte riktigt med verkligheten. Snarare något du baserar på just de människor du mött, samt om du redan har den åsikten är det mer troligt att du omedvetet söker efter bevis som bekräftar vad du redan tror är sant. Faktiskt är det så att flertalet studier har visat att ateister tenderar att vara mer toleranta gentemot andra människor och andra åsikter än religösa människor. Framförallt i tolerans gentemot andra religioner. Flera av studierna baserar sig på Social Identity Theory, där en del av teorin utgörs av att människor tenderar att reagera negativt gentemot andra som på något sätt hotar deras gruppidentitet. En ateist eller en människa av en annan religion än en viss religös människa/grupp är därmed ett hot mot denna religösa personens/gruppens identitet och de är därmed mer troliga att agera ut på ett negativt sätt eller isolera sig från andra människor/grupper/perspektiv. Medans i jämförelse, så hotas inte ateistens identitet av vare sig andra ateister eller religösa grupper då ateister bara helt enkelt avsagt sig all form av religion. Rätt intressant faktiskt, finns mycket att läsa om det. Sök på Google scholar efter någon slags kombination av orden "atheist, tolerance, social identity, religious groups".
    Och de flesta av dessa undersökningar har skrivits av ateistiska professorer som vill ha bekräftelse av sin egen religion. Helt ointressanta för andra trosinriktningar.
  • Konservativ
    Anonym (M) skrev 2017-03-03 12:21:14 följande:
    Ja, jag förstår att det är helt ointressant med vetenskaplig metod för många trosinriktningar, det tror jag de flesta är på det klara med :)
    gÄSP......Kan du inte bättre än så?
Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?