• Anonym (Oro)

Någon som opererat bort lymfkörtel i ljumsken?

Någon som opererat bort lymfkörtel i ljumsken? Hur går det till? Blir man kvar på sjukhuset efteråt? De ska ta bort den för att kolla efter lymfomcancer.

• Svar på tråden Någon som opererat bort lymfkörtel i ljumsken?
  • Anonym (Öh)

Då gör de väl bara en biopsi?

• Anonym (Oro)

De ska göra en biopsi på hela körteln. Alltså ta bort hela lymfkörteln.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Oro) skrev 2017-03-02 11:59:17 följande:

De ska göra en biopsi på hela körteln. Alltså ta bort hela lymfkörteln.

Narkos eller lokalbedövning?
  • Anonym (Oro)

Narkos.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Oro) skrev 2017-03-02 14:05:01 följande:

Narkos.

Sitter deb ytligt eller djupt?
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Öh) skrev 2017-03-02 14:07:22 följande:

Sitter deb ytligt eller djupt?

Bra fråga. Har flera och det skulle ta den största sa de. Jag känner en med handen
  • Anonym (Oro)

Ingen som gjort detta?

• Anonym (Gugge)

Jag har tagit bort en i armhålan. Vad vill du veta? Jag har inte haft några besvär (hade en tumör i bröstet och de tog en körtel också för att utesluta spridning).

• Anonym (Oro)
    Anonym (Gugge) skrev 2017-03-05 12:29:29 följande:

Jag har tagit bort en i armhålan. Vad vill du veta? Jag har inte haft några besvär (hade en tumör i bröstet och de tog en körtel också för att utesluta spridning).

Undrar mest hur stort snitt de gör? Om man har väldigt ont efteråt? Om kroppen saknar lymfkörteln då det har med immunförsvaret att göra?

Just i ljumsken känns jättekonstigt ställe. Känns som det kommer spricka upp direkt
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Oro) skrev 2017-03-06 07:16:11 följande:
    Undrar mest hur stort snitt de gör? Om man har väldigt ont efteråt? Om kroppen saknar lymfkörteln då det har med immunförsvaret att göra?

Just i ljumsken känns jättekonstigt ställe. Känns som det kommer spricka upp direkt
    Hur stor är din lymfnot? 1 cm? Ja, då är det ungefär så stort snittet blir. Det finns 400 eller fler lymfor i kroppen så immunförsvaret reagerar inte på att bli av med en eller flera. Snitt i ljumsken spricker inte lättare än på andra ställen. 

Du måste väl ha fått information om hur detta ska gå till? Hur du ska duscha, fasta och eftervård och så vidare? De brukar ju inte bara lägga in folk och börja operera dem utan att de dem någon information. När jag har opererat mig har jag redan vid det samtal där det blivit bestämt fått mig skriftliga instruktioner och information hem. 
Svar på tråden Någon som opererat bort lymfkörtel i ljumsken?