• DevilsDaughter

Har jag fattat det rätt? kort fråga

Om jag har barnet på förskolan en dag 5 timmar (utan att jobbar), får jag då ta ut en heldag lägstanivå föräldrapenning?

• Svar på tråden Har jag fattat det rätt? kort fråga
  • Carambolan

Jo, lägstanivådagarna får man ta även om man bara är 1/8 dag med barnet. Det går inte att dela upp de dagarna på deltid utan det är en hel eller ingen alls som man tar ut.

• Långbenopluto
    Carambolan skrev 2017-03-02 12:22:35 följande:
    Jo, lägstanivådagarna får man ta även om man bara är 1/8 dag med barnet. Det går inte att dela upp de dagarna på deltid utan det är en hel eller ingen alls som man tar ut.
    Jasså?
  • DevilsDaughter
    Carambolan skrev 2017-03-02 12:22:35 följande:

Oj, säker på det, alltså att man inte får dela på dagarna? Jag brukar dela på lägstanivådagarna just för att inte behöva använda fler dagar än jag behöver för att skydda SGIN, men det kanske inte är ok då?
  • Carambolan
    Tofflans skrev 2017-03-02 12:28:24 följande:

Jasså?

Yes :) Så här skriver försökringskassan i sin egen FAQ under en fråga om att använda dem vid inskolning: "Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå. Om du är med barnet på förskolan, eller finns tillgänglig medan barnet är på inskolning, mer än en åttondel (12,5%) av dagen kan du ta ut en hel dag med föräldrapenning på lägstanivå. (För att ta ut dagar med föräldrapenning på lägstanivå måste man först ha tagit ut 180 dagar med föräldrapenning på sjukpenningnivå.)" Samma regler gäller förstås i andra situationer än inskolning.
  • Carambolan
    DevilsDaughter skrev 2017-03-02 12:34:01 följande:

Oj, säker på det, alltså att man inte får dela på dagarna? Jag brukar dela på lägstanivådagarna just för att inte behöva använda fler dagar än jag behöver för att skydda SGIN, men det kanske inte är ok då?

Jaså, i så fall kan det vara jag som missförstått den biten. Jag trodde inte att man kunde dela dem just eftersom man får ta ut en hel trots att man bara är ledig en timme. Men går det att göra så är det säkert inget fel!
  • pigglet

Det går utmärkt att ta del av dag, precis som vid sgi-dagarna.

Ja, det går bra att ta en hel ln-dag om man har barnet på förskolan 5 timmar.

Svar på tråden Har jag fattat det rätt? kort fråga