• Frida9876

Erfarenheter av förskolestart

Vi hade egentligen tänkt låta vårt barn börja förskola när det är 1 år och 9 månader. Detta tycker vi känns gränsen till för tidigt. Nu har vi dock fått reda på att det i princip är omöjligt att få plats då, i januari som vi tänkt oss. Man blir placerad var som helst det finns plats, t.ex en stor förskola, med stora grupper, långt borta. Skulle vi däremot låta henne börja redan i augusi vid 1 år och 4 mån då har vi stora chanser att få plats på en liten förskola med mindre än 15 barn per grupp och 4 pedagoger på småbarnsgruppen. Det känns som om vi borde ta platsen till hösten för att säkra upp den bra förskolan. Men samtidigt gör det så ont i hjärtat om han ska börja så tidigt.

Vad skulle ni valt? 1år 4mån på bra förskola eller chansa och mest troligt hamna på en mindre bra förskola vid 1 år och 9 mån? Gärna tankar från er som jobbar på förskola också.

• Svar på tråden Erfarenheter av förskolestart
  • Maddi

Svårt val ibland. Vad har du hört om den lilla förskolan respektive stora förskolan?

Om de är bra på lilla så skulle jag nog valt där om jag inte kunde stanna hemma längre än till 1,9.eller möjlighet att någon släkting passar barnet. Jag skulle ha betalat och vänta att skola in så länge som möjligt. Sen ha korta dagar och gå 4 dagar i förskolan. Ta ut fp halvdagar.

Svar på tråden Erfarenheter av förskolestart