• Anonym (rädd)

Födelsemärke som blivit svart! HJÄLP!

Har ett upphöjt födelsemärke på ryggen som nu har blivit lite svar.. De har fortfarande samma form och inte vuxit, bra ändrat färg.

Googlar såklart fram cancer.. och blir livrädd! Jag ska ringa HC i morgonbitti så får de kolla..

Men kan de ändra färg utan att det är farligt? Det är ju upphöjt också.. Men inte ändrat storlek som sagt och är fortfarande runt.

Någon som har positiva erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Födelsemärke som blivit svart! HJÄLP!
  • Tabithatha

Om det är runt i formen o jämnt färgat låter det inte som något farligt. Är det upphöjt av den "puffigare" varianten (mjukt)? Hur stort är det?

• Minfamilj

Jag har också några sådana födelsemärken men när jag var och kollade dem för några år sedan sa läkaren att de var helt ofarliga. Jag var helt övertygad om att det var malignt melanom.

Det bästa är att kolla upp dem så kan du pusta ut sen.

• Anonym (rädd)
    Tabithatha skrev 2017-03-02 20:49:35 följande:

Om det är runt i formen o jämnt färgat låter det inte som något farligt. Är det upphöjt av den "puffigare" varianten (mjukt)? Hur stort är det?

Okej. Hela märker har inte blivit svart, är fortfarande lite brunt också. Men det är ett sånt mjukt. Nästan 5mm.
  • Anonym (rädd)
    Minfamilj skrev 2017-03-02 20:57:11 följande:

Jag har också några sådana födelsemärken men när jag var och kollade dem för några år sedan sa läkaren att de var helt ofarliga. Jag var helt övertygad om att det var malignt melanom.

Det bästa är att kolla upp dem så kan du pusta ut sen.

Tack för svar. Är det helt svarta eller fortfarande bruna också? Okej.. hoppas att det inte är någon fara .. när jag var på koll på just detta märke förut (då det fortfarande var brunt) så visade ssk mig en bild på ett märke att "ungefär såhär ska det se ut" med ojämna kanter. Men det står att man ska vara uppmärksam om det ändrar färg.. vilket mitt gjort..
  • Anonym (rädd)

Någon mer?

• Anonym (Man)

Det finns något som heter åldersvårtor också. De kan bli lite svarta o ändra form. Jag fick en vid 30årsåldern... Skitnojig var jag.

• Anonym (rädd)
    Anonym (Man) skrev 2017-03-02 22:36:33 följande:

Det finns något som heter åldersvårtor också. De kan bli lite svarta o ändra form. Jag fick en vid 30årsåldern... Skitnojig var jag.

Jag har 'alltid' haft detta födelsemärke.. de har bara blivit svart på nu också :/
  • Anonym (Man)
    Anonym (rädd) skrev 2017-03-02 22:38:27 följande:

Jag har 'alltid' haft detta födelsemärke.. de har bara blivit svart på nu också :/

Så var det för mig också. Vet inte om en åldersvårta började växa på exakt samma plats som födelsemärket eller om det var födelsemärket som blev en åldersvårtav. Kolla Google bild på åldersvårtor o se om det verkar stämma på dig.

Men kolla upp det i alla fall.
  • Anonym (rädd)

Okej! Det ska jag absolut göra! Tack.

• Anonym (Dezzy)

Gör det inte ont, kliar eller blöder är det som regel ingen fara.

• Anonym (hm)

Att det ändrar färg är inte bra. Det är bra att du ska kontakta din VC idag för tidsbokning.

• Anonym (rädd)
    Anonym (Dezzy) skrev 2017-03-03 07:19:32 följande:

Gör det inte ont, kliar eller blöder är det som regel ingen fara.

Jag hoppas verkligen att du har rätt.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (hm) skrev 2017-03-03 08:00:46 följande:

Att det ändrar färg är inte bra. Det är bra att du ska kontakta din VC idag för tidsbokning.

Nej jag vet. Fick dock ingen tid idag, kommer att oroa ihjäl mig under helgen.
  • Anonym (hm)

Ingen av oss kan ge dig svar så du kan slappna av, bara en läkare som ser ditt märke kan ge dig svaret du behöver.

• Tabithatha

Hej, förlåt sent svar. Rekommenderar dig förstås att gå till en hudläkare och kolla upp det, men är det den mjuka "puffigare" varianten och så behöver du sannolikt inte vara orolig. Just de mjuka, runda och puffiga födelsemärkena brukar enligt hudläkare jag talat med i princip aldrig bli maligna. Mindre diameter än 6 mm talar också emot det.

• Anonym (rädd)

Tack för alla svar! Läkaren sa att det var ofarligt! Men jag tänker ändå boka tid för att ta bort det (sitter precis vid bh bandet)

Svar på tråden Födelsemärke som blivit svart! HJÄLP!