• fadeaway

Min hund svälter sig själv

Har en kräsen hund som periodvis slutar äta. Han har inte ätit på två dagar, nu ikväll spydde han upp galla så jag fick honom att äta ett par torrfoderkulor, han åt inte mer än typ 5 stycken. Han tröttnar fort på maten. Jag ska köpa ny när den här sorten är slut men nu har jag en full 4,5 kilos säck som jag inte vill kasta. Vad borde jag göra? Det är inte kul att se på när han svälter ihjäl sig själv.

• Svar på tråden Min hund svälter sig själv
  • sofiec5

Kräsen? En hund som inte äter är väl ett tecken på att den är sjuk? Gå till veterinären blir nog bäst.

• fadeaway
    sofiec5 skrev 2017-03-02 21:41:05 följande:

Kräsen? En hund som inte äter är väl ett tecken på att den är sjuk? Gå till veterinären blir nog bäst.

Nej han är bara kräsen. Han har alltid tröttnat på sin mat efter ett tag och slutat äta, han springer till godislådan och tigger om att få äta godis istället för mat så han är absolut inte sjuk.
  • Aniiee

Väldigt liten hund?

HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.

VETERINÄR!

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee

Och ge färskfoder istället för torr. Det kan ju vara tänderna det är vajsing på som gör att han inte vill bita.

• fadeaway
    Aniiee skrev 2017-03-02 21:44:52 följande:

Och ge färskfoder istället för torr. Det kan ju vara tänderna det är vajsing på som gör att han inte vill bita.

Får åka och köpa det imorgon. Gav honom lite torkat kött nu så han inte behöver somna hungrig, det slukade han.
  • Aniiee
    fadeaway skrev 2017-03-02 21:49:37 följande:
    Får åka och köpa det imorgon. Gav honom lite torkat kött nu så han inte behöver somna hungrig, det slukade han.
    Klart han gjorde. Hoppas det var torkat, naturellt kött, bara och inte jerkey.

Du bör ändå åla till vet med honom så snart som möjligt. "Kräsen" är inte en godkänd förklaring innan ni har uteslutit saker som dåliga tänder, allerigier, dålig mage mm. Hundar kan gå i flera år och vara "kräsna" för att sedan konstatera allt detta och även cancer i magen. 
  • fadeaway
    Aniiee skrev 2017-03-02 21:53:58 följande:

Klart han gjorde. Hoppas det var torkat, naturellt kött, bara och inte jerkey.

Du bör ändå åla till vet med honom så snart som möjligt. "Kräsen" är inte en godkänd förklaring innan ni har uteslutit saker som dåliga tänder, allerigier, dålig mage mm. Hundar kan gå i flera år och vara "kräsna" för att sedan konstatera allt detta och även cancer i magen. 

Nej det var sånt som är gjort för hundar

Cancer i magen hade man väl märkt om han hade?
  • Ellie
    fadeaway skrev 2017-03-02 22:05:08 följande:

Ja, tex genom att han slutar äta och kräks.
  • Aniiee
    fadeaway skrev 2017-03-02 22:05:08 följande:

1: Bra =P

2: Nej, det behöver inte märkas mer än att hunden börjar rata viss sorts mat eller godis. Det är just därför man ska kolla upp om ens hund är kräsen, för att hunden inte kan säga vad som är fel.
  • Aniiee
    Ellie skrev 2017-03-02 22:13:29 följande:
    Ja, tex genom att han slutar äta och kräks.
    Exakt.
Svar på tråden Min hund svälter sig själv