• fadeaway

Min hund svälter sig själv

Har en kräsen hund som periodvis slutar äta. Han har inte ätit på två dagar, nu ikväll spydde han upp galla så jag fick honom att äta ett par torrfoderkulor, han åt inte mer än typ 5 stycken. Han tröttnar fort på maten. Jag ska köpa ny när den här sorten är slut men nu har jag en full 4,5 kilos säck som jag inte vill kasta. Vad borde jag göra? Det är inte kul att se på när han svälter ihjäl sig själv.

• Svar på tråden Min hund svälter sig själv
  • BlackStar

Hmm... googlar och hittar många som säger att inte ge det;

När man ger ägg bör man antingen ge endast gulan till hunden, eller så kan man servera ägget kokt eller stekt. Detta på grund av att rå äggvita hindrar upptagning av vissa näringsämnen." 

Tack !!! Jag hade fått för mig tvärtom !! Aboooo !! Blir genast ändrig på detta !!!

Tack IGEN !!!!

• BlackStar
    Tow2Mater skrev 2017-03-03 04:06:57 följande:
    Hmm... googlar och hittar många som säger att inte ge det;

" När man ger ägg bör man antingen ge endast gulan till hunden, eller så kan man servera ägget kokt eller stekt. Detta på grund av att rå äggvita hindrar upptagning av vissa näringsämnen."

Måste tillägga att trots min miss har hunden inte uppvisat några besvär!!!

Pustar ut* känner ångesten dock :(

Tack Som bara den asså! ! !

• Dexter dot com

Börja med att utesluta fysiska problem med tänder, magkatarr mm hos veterinär.

Min hund har tandlossning och tuggade ben fast 10 tänder behövde dras ut så bentuggande är inget "bevis" för att inte hunden har ont/problem med tänderna. Magkatarr visar sig ofta så att hunden äter, magen blir tom, den mår illa, kräks galla och vill inte äta dvs det blir en ond cirkel. Det som oftast hjälper är att ge mindre mål mat oftare ca 3-4 g/dag så magen aldrig är tom. Det viktigaste är att hunden äter regelbundet även om du måste ge den maten uppblandad med nötfärs, kyckling, färskfoder.
    Om den äter din systers hunds mat varför låter du den inte äta det fodret? Eller har fler foder och växlar ?

Hur aktiveras hunden? Många understimulerade hundar har ingen större aptit.

• fadeaway

Nu på morgonen fick han sin mat genom trickträning och aktiveringsboll. Då åt han upp hela sin portion. Förstår inte varför han inte kan äta ur skålen.

• BlackStar

Va kul och höra !

Hur står skålen ? får han äta ifred ? Känner han sig säker där ?

Vad har du för skål ? En del hundar kan vara känsliga emot glasskålar tillexempel

• fadeaway
    Dexter dot com skrev 2017-03-03 06:40:37 följande:

Börja med att utesluta fysiska problem med tänder, magkatarr mm hos veterinär.

Min hund har tandlossning och tuggade ben fast 10 tänder behövde dras ut så bentuggande är inget "bevis" för att inte hunden har ont/problem med tänderna. Magkatarr visar sig ofta så att hunden äter, magen blir tom, den mår illa, kräks galla och vill inte äta dvs det blir en ond cirkel. Det som oftast hjälper är att ge mindre mål mat oftare ca 3-4 g/dag så magen aldrig är tom. Det viktigaste är att hunden äter regelbundet även om du måste ge den maten uppblandad med nötfärs, kyckling, färskfoder.

Om den äter din systers hunds mat varför låter du den inte äta det fodret? Eller har fler foder och växlar ?

Hur aktiveras hunden? Många understimulerade hundar har ingen större aptit.

Min systers hunds foder innehåller spannmål som han får diarré av.

Vi går långpromenader, sen får han söka godis på marken eller i aktiveringsleksaker, tricktränar honom och så kör vi parkour. Ska börja med agility nu till våren när rastgården får upp hindrena igen.
  • fadeaway
    BlackStar skrev 2017-03-03 07:06:35 följande:

Va kul och höra !

Hur står skålen ? får han äta ifred ? Känner han sig säker där ?

Vad har du för skål ? En del hundar kan vara känsliga emot glasskålar tillexempel

Han har en plastskål, den står mot väggen och så är det en vattenskål mellan hans och den andra hundens skål. Den andra hunden vet att han inte får ta hans mat så ja han får äta ifred. Jag har gett honom maten direkt från golvet någon gång och då har han ätit. Kanske borde skaffa en skål som inte flyttar runt när han äter?
  • Gizmo

Tycker i alla fall att du ska uppsöka veterinär, för att utesluta sjukdom etc.

Om hunden är helt frisk så äter den när den är hungrig. 

• BlackStar
    fadeaway skrev 2017-03-03 07:13:31 följande:
    Han har en plastskål, den står mot väggen och så är det en vattenskål mellan hans och den andra hundens skål. Den andra hunden vet att han inte får ta hans mat så ja han får äta ifred. Jag har gett honom maten direkt från golvet någon gång och då har han ätit. Kanske borde skaffa en skål som inte flyttar runt när han äter?

Låter som en bra ide, antingen en tung eller som du bygger någon ställning så den inte kan röra sig. Hoppas det löser sig o så glad jag blev av att höra att han äter som han ska annars ^^ :D

Berätta gärna hur det löser sig ^^

• fadeaway

Nu har han fått sin första portion av färskfoder, han åt upp allt på 2 sekunder och slickade rent skålen!!

Svar på tråden Min hund svälter sig själv