• Äldre 3 Mar 21:47
    2714 visningar
    16 svar
    16
    2714

    handla på nätet

    Hej alla,

    Jag försöker lansera en produkt som jag jobbat på det senaste året. Jag tycker att den är intressant men har inte fått någon traction. Har försökt dela ut reklamblad, lagt en annons i tidning mm.

    Nu börjar jag undra om jag är den enda som behöver den? Produkten är en surfplatta som man fäster på frysen. Du använder den för att handla mat från olika stora mataffärer som ica/hemköp mm. Anledningen till att jag byggde den är; jag tycker att det är tråkigt att sitta framför datorn och försöka beställa mat som du tror du behöver under kommande vecka (jag glömmer alltid något och vad är poängen om jag måste gå till mataffären iaf?). Jag ville heller inte ha en app för att det oftast är fler än jag som vill handla i familjen.

    Tycker ni att det låter intressant?

    Med vänlig hälsning
    Robin

  • Svar på tråden handla på nätet
  • Äldre 3 Mar 21:50
    #1

    En surfplatta man bara kan handla mat på? verkar inge vidare. Fäat ipad på kylskåpet. Alla har samma inloggning till appen så kan alla handla

  • Äldre 3 Mar 21:52
    #2

    Bra idé men menar du att det är en egen surfplatta som bara är till kylen? Som en anteckningplatta?
    Eller hur är tanken?

  • Äldre 3 Mar 22:15
    #3

    Nej, du måste ta det här steget längre, om du ska ha något att komma med. Du måste göra en kylskåpsdörr som både är en "platta" att surfa efter mat/hushåll på, som du kan göra och visa en middagslista på, inklusiver recept som naturligtvis kan läsas under matlagningen, läsa av vad du har i kyl, fys och skafferi och hur mycket, bäst före-datum-koll, ge middagstips utifrån det, ha "to-do"-listor och minnes"lappar", kalender, och dessutom vara så pass slittålig och magnetisk så att ungarnas teckningar går att sätta fast när de kommer från dagis. EV skanna in dem.....

    Och, ja... den måste kunna hålla reda på familjens matbudget också.

    There. Nu har du något att göra med din uppfinningsrikedom och ingengörsanda =)


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Äldre 3 Mar 23:23
    #4

    Jag tror att ordet surfplatta kan vara lite förvirrande men det är det enklaste sättet för mig att förklara hur den ser ut. I detta syfte är det som att säga 'tänk er en stor surfplatta som alltid sitter i vardagsrummet där ni endast kan bläddra mellan olika kanaler' (dvs tv). Själva 'surfplattan' utgör en egen produkt, en matplatta(?). Den sitter väl synlig på frysen så att du har koll på vilken tid din nästa mat leverans kommer och vad du har beställt.

    Om du försöker handla mat från någon nätbutik så går det till så här: registrera konto>lägg till allt du kan komma ihåg>välj leveranstid>checka ut. Allt detta på under en timme, en gång i veckan.

    Med den här matplattan ser det ut så här: kalle öppnar frysen och märker att mjölken tagit slut>lägger till mjölk i varukorgen>lena märker att kalaspuffar tagit slut>lägger till kalaspuffar i varukorgen>det här pågår under hela veckan>dagen innan leverans checkas ordern ut automatiskt och du börjar lägga till varor för nästa veckas beställning. Efter en tid blir du van vid att ta emot matleveranser tex. varje måndag.

    När du handlar på nätet får du ingen rutin, ibland kanske du beställer på tisdag, ibland torsdag. Jag tycker inte att man ska behöva tänka på att handla mat, det ska vara en del av ditt och din familjs vardagsliv. Det är syftet med denna produkt.

  • Äldre 3 Mar 23:46
    #5

    Hur då sätter på frysen? Av det lilla jag läst här känns det som en onödig sak. De flesta av oss har just surfplattor och appar... dessutom så sköter jag 9 av 10 inköp och 10/10 inköpslistor så att ha en surfplatta för att fler ska kunna handla är totalt onödigt hos oss.

  • Äldre 3 Mar 23:47
    #6
    Aniiee skrev 2017-03-03 22:15:36 följande:

    Nej, du måste ta det här steget längre, om du ska ha något att komma med. Du måste göra en kylskåpsdörr som både är en "platta" att surfa efter mat/hushåll på, som du kan göra och visa en middagslista på, inklusiver recept som naturligtvis kan läsas under matlagningen, läsa av vad du har i kyl, fys och skafferi och hur mycket, bäst före-datum-koll, ge middagstips utifrån det, ha "to-do"-listor och minnes"lappar", kalender, och dessutom vara så pass slittålig och magnetisk så att ungarnas teckningar går att sätta fast när de kommer från dagis. EV skanna in dem.....

    Och, ja... den måste kunna hålla reda på familjens matbudget också.

    There. Nu har du något att göra med din uppfinningsrikedom och ingengörsanda =)


    Den hade jag köpt! Men inte en surfplatta.
  • Äldre 3 Mar 23:51
    #7
    xrobin skrev 2017-03-03 23:23:56 följande:

    Jag tror att ordet surfplatta kan vara lite förvirrande men det är det enklaste sättet för mig att förklara hur den ser ut. I detta syfte är det som att säga 'tänk er en stor surfplatta som alltid sitter i vardagsrummet där ni endast kan bläddra mellan olika kanaler' (dvs tv). Själva 'surfplattan' utgör en egen produkt, en matplatta(?). Den sitter väl synlig på frysen så att du har koll på vilken tid din nästa mat leverans kommer och vad du har beställt.

    Om du försöker handla mat från någon nätbutik så går det till så här: registrera konto>lägg till allt du kan komma ihåg>välj leveranstid>checka ut. Allt detta på under en timme, en gång i veckan.

    Med den här matplattan ser det ut så här: kalle öppnar frysen och märker att mjölken tagit slut>lägger till mjölk i varukorgen>lena märker att kalaspuffar tagit slut>lägger till kalaspuffar i varukorgen>det här pågår under hela veckan>dagen innan leverans checkas ordern ut automatiskt och du börjar lägga till varor för nästa veckas beställning. Efter en tid blir du van vid att ta emot matleveranser tex. varje måndag.

    När du handlar på nätet får du ingen rutin, ibland kanske du beställer på tisdag, ibland torsdag. Jag tycker inte att man ska behöva tänka på att handla mat, det ska vara en del av ditt och din familjs vardagsliv. Det är syftet med denna produkt.


    bortse lite halvt från mitt första inlägg, missade att du beskrivit hur den funkar.
  • Äldre 4 Mar 00:25
    #8
    xrobin skrev 2017-03-03 23:23:56 följande:

    När du handlar på nätet får du ingen rutin, ibland kanske du beställer på tisdag, ibland torsdag. Jag tycker inte att man ska behöva tänka på att handla mat, det ska vara en del av ditt och din familjs vardagsliv. Det är syftet med denna produkt.


    Ursäkta om jag låter lite hård nu, men när DU handlar på nätet får DU ingen rutin, DU kanske beställer på tisdagar ibland, torsdagar ibland (och om det är ett problem för DIG och DU inte har någon mat tis/ons när det blir torsdagar) så behöver DU lära dig att PLANERA bättre. 

    Det är en del av de flestas vardagsliv att ta en halvtimme-timme i veckan, planaera matsedel, inköpslista, kolla i skåpen, veckoerbjudanden osv, och även beställa hem mat, om de gör på det sättet, rutinmässigt på samma dag och till samma dag varje vecka under samma tidsintervall. En del är till och med så företagssamma att de beställer 2-3 veckors leveranser på samma gång. Småhandlar gör de flesta ändå, pga fräschhet på varor, platsbrist osv. 

    Som sagt, jag tycker det är superbra att du är företagssam och vill underlätta, men här har du missat en massa saker, och underlättar inte mer än en magnet-papperslista och penna kunde ha gjord.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Äldre 4 Mar 00:26
    #9
    Linnis92 skrev 2017-03-03 23:47:43 följande:
    Den hade jag köpt! Men inte en surfplatta.
    Jag får meddela när min nästan-brors lillasyrra är klar med det smarta hemmet hon och hennes kompisar håller på att utveckla som ingengörsprojekt på högskolan. =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Caramb­olan
    Äldre 4 Mar 07:03
    #10

    Håller helt med Anniie här. Och sedan vet jag inte om jag vill ge mina barn möjligheten att helt ofiltrerat lägga saker i varukorgen som automatiskt beställs om jag råkar missa att gå igenom slutbeställningen före ett visst klockslag.

  • Äldre 4 Mar 07:15
    #11
    Carambolan skrev 2017-03-04 07:03:35 följande:

    Håller helt med Anniie här. Och sedan vet jag inte om jag vill ge mina barn möjligheten att helt ofiltrerat lägga saker i varukorgen som automatiskt beställs om jag råkar missa att gå igenom slutbeställningen före ett visst klockslag.


    Haha håller med. Ser framför mig hur matleveransen kommer hem och en kasse som är full med calippos och kinderägg!
  • Äldre 4 Mar 07:23
    #12
    Aniiee skrev 2017-03-04 00:25:04 följande:

    Ursäkta om jag låter lite hård nu, men när DU handlar på nätet får DU ingen rutin, DU kanske beställer på tisdagar ibland, torsdagar ibland (och om det är ett problem för DIG och DU inte har någon mat tis/ons när det blir torsdagar) så behöver DU lära dig att PLANERA bättre. 

    Det är en del av de flestas vardagsliv att ta en halvtimme-timme i veckan, planaera matsedel, inköpslista, kolla i skåpen, veckoerbjudanden osv, och även beställa hem mat, om de gör på det sättet, rutinmässigt på samma dag och till samma dag varje vecka under samma tidsintervall. En del är till och med så företagssamma att de beställer 2-3 veckors leveranser på samma gång. Småhandlar gör de flesta ändå, pga fräschhet på varor, platsbrist osv. 

    Som sagt, jag tycker det är superbra att du är företagssam och vill underlätta, men här har du missat en massa saker, och underlättar inte mer än en magnet-papperslista och penna kunde ha gjord.


    Håller med! Här kommer reklambladet på måndagen, då skrivs inköpslista och i många fall matsedel. Under den föregående veckan har vi skrivit upp alla basvaror vi gjort slut på, så sånt allti finns hemma. Sen sätter jag mig i lilla bilen på tisdagen och handlar på förmiddagen vid 9. Varje vecka samma sak...

    till saken hör också att vi inte har så många alternativ när det gäller attt handla på nätet i vår stad. Coop forum som blev dyrare ön Ica maxi när jag jämförde samt en liten supermarket där man blir rånad bara av att kompletteringshandla. Alternativt citygross 4 mil bort.

    Värdelöst att ta fram en produkt som det mest är storstadsbor som kan nyttja till fullt. Bor ändå i en relativt stor stad
  • Caramb­olan
    Äldre 4 Mar 07:30
    #13

    Så här gör vi: Vi har en rullande veckomatsedel på 7 veckor. Varje veckas recept finns inlagda som en sparad inköpslista på Mathem. Där har jag också fyra olika listor med varianter på "veckans frukost" beroende på om vi är mest sugna på mackor, yoghurt, etc. Det tar mig ungefär tre minuter att välja två listor till varukorgen. Sedan tar jag ytterligare fem minuter till att fylla på med de basvaror vi behöver, baserat på en papperslista på kylen.

    Visst tog det mig en bra tid att rigga systemet en gång i tiden, men det känns bättre än att ad hoc-handla från frysdörren.

  • Äldre 4 Mar 13:04
    #14

    Tack för alla inlägg, jag uppskattar verkligen era åsikter!

    Jag undrar om det skulle vara mer intressant för er om man kunde planera matsedel för kommande veckan/veckor på matplattan? Ni skulle kunna följa personer ni känner tex. dietist/bloggare mm och få rekommendationer på recept från de, ni skulle även kunna få färdiga matsedlar från dessa personer. Vid matlagning har ni alltid receptet till hands. Ni har dessutom alltid full koll på er budget och kan se tips på hur ni kan minska era matkostnader.

    Den största skyllnaden från att planera på papper och penna blir nog att du enkelt kan byta ut recept och variera dina matsedel genom rekommendationer samt att du har mer kontroll över dina kostnader (tex. kan du alltid se hur mycket du spenderat under förra månaden och uppskattningsvis vad du kommer spendera nästa månad). Systemet kan även rekommendera alternativa recept med de ingredienser som du har till hands. Efter en tid skulle systemet kunna lära sig era vanor och rekommendera saker som håller på att ta slut eller som ni köper regelbundet.

    Det är värt att nämna att syftet med produkten är att göra matinköp en del av ditt vardags liv och inte något du gör en gång i veckan.

  • Äldre 4 Mar 13:15
    #15
    +1

    Jag tror att vanlig hederlig handlingslista och veckohandling är en alldeles för enkel vardagssyssla för att man ska vilja köpa en dyr pryl som gör det åt en.

    Hos oss har vi ett pappersblock på väggen. När något snart är slut skriver vi upp det där. På lördagen görs veckoplaneringen och vi lägger till på listan det som behöver köpas för den planerade maten. Vill vi hitta recept googlar vi eller kollar en kokbok.

    Gemensamma handlingslistor som kan uppdateras, delas med andra och som automatisk placerar varorna i den ordning de plockas i affären finns redan som appar i flera varianter.

    Jag tror att en app för det du säljer är mer lättsålt än en pryl som bara är till för matplanering och inget annat. Det är tyvärr varken praktiskt, ekonomiskt eller miljövänligt.

  • Äldre 4 Mar 13:45
    #16
    xrobin skrev 2017-03-04 13:04:11 följande:

    Tack för alla inlägg, jag uppskattar verkligen era åsikter!

    Jag undrar om det skulle vara mer intressant för er om man kunde planera matsedel för kommande veckan/veckor på matplattan? Ni skulle kunna följa personer ni känner tex. dietist/bloggare mm och få rekommendationer på recept från de, ni skulle även kunna få färdiga matsedlar från dessa personer. Vid matlagning har ni alltid receptet till hands. Ni har dessutom alltid full koll på er budget och kan se tips på hur ni kan minska era matkostnader.

    Den största skyllnaden från att planera på papper och penna blir nog att du enkelt kan byta ut recept och variera dina matsedel genom rekommendationer samt att du har mer kontroll över dina kostnader (tex. kan du alltid se hur mycket du spenderat under förra månaden och uppskattningsvis vad du kommer spendera nästa månad). Systemet kan även rekommendera alternativa recept med de ingredienser som du har till hands. Efter en tid skulle systemet kunna lära sig era vanor och rekommendera saker som håller på att ta slut eller som ni köper regelbundet.

    Det är värt att nämna att syftet med produkten är att göra matinköp en del av ditt vardags liv och inte något du gör en gång i veckan.


    Alltså, ett till av dina stora prblem är ju att den där plattan kommer bli jävligt obekväm att arbeta med en längre stund. Att stå och planera en matlista, som tar några..... 20 minuter om man är snabb, har ungefär samma rätter hela tiden och så, 2 timmar för mig som gör det professionellt (men jag har ju helt andra krav då också) på en platta som sitter fast på kylen.... plus att ordna inköpslistan, kunna hålla i reklamblad (möjligen på en annan platta). vilket tar ytterligare en kvart.. Dessutom blir sånna ställningar för plattor rätt ostabila när de sitter utanpå något och inte är integrerade.... Nej, det är inte en arbetsställning jag vill ha, varken för benen eller för händerna,

    Att "göra matinköp till en del av ditt vardagsliv" fungerar inte så. Småinköpen som måste göras (tex om mjölken tar slut) görs genom att svänga förbi affären. Det kommer du inte undan med mindre än att återinföra de gamla mjölkbuden som kommer med pinfärsk mjölk varje dag. Att man skulle akuthandla på nätet är ohållbart. Alltså handlar man på nätet (om man nu vill handla på nätet) en gång i veckan eller kanske varannan vecka, och tar man tiden man behöver. Att din platta automatiskt skulle skicka iväg en beställning ett visst klockslag en viss dag är direkt DUMT. Det skulle lägga till ett helt onödigt stressmoment, för man skulle ändå behöva titta igenom så den inte beställer onödiga saker eller missar något man behöver.

    Alternativet till din platta är inte papper och penna. Det är Food Planner på alla plattor/telefoner.

    Jag ser att du i alla fall tagit till dig lite av det jag skrev i mitt första inlägg. Men jag tror du måste lägga ned tanken på en platta och satsa på att göra en superapp istället.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden handla på nätet