• Lola M

Vältränad och putmage?? 40 +

Jag är 43, är i bra form och ganska stark. Men min mage är hemsk! Inte hängig eller så men putar liksom ut. Kan det ha med ålder och hormoner att göra för den har varit plattare. Har inte ändrat i mitt kostupplägg och tränar på samma sätt.

Har försökt leta efter info om detta men hittar inget...

• Svar på tråden Vältränad och putmage?? 40 +
  • Anonym (Mamma?)

Har du barn? För om varit gravid är det väl med största sannolikhet diastas (delade magmuskler). Finns en massa träningsformer för detta men frågar du en läkare/expert på området så säger de att det bara är lurendrejeri och att det enda som hjälper är operation. Fast det kanske inte alls är det som är ditt problem så går inte närmare in på det.

• Pappa41

Samma problem på vintern men jag fixar till det under våren men det krävs järnhård disciplin med kosten...
    Träning oxå men har lärt mig att träning fixar dom flesta men kosten det är där det skiter sig

Och för varje år som går när man blir äldre så måste man jobba hårdare

• Pappa41

Såg nu att du var tjej ... då kanske det inte är samma sak som med vi gubbar på 40+

• Lola M

Jag har barn men för två år sedan var magen mer platt än idag, kan det med delade magmuskler komma senare? Fick barn 08.

Jag har mycket bra koll på min kost och har inte ändrat i den, därför jag funderar på om det kan ha med hormoner att göra.

• Meriall

Kan dina magmuskler blivit svagare? Är nog inte delade om de gick ihop efter barnet. Alt kanske du blivit känslig för tex laktos och har svullna tarmar. Gaser/andra magproblem? Hormoner kan göra att du inte kan äta lika mkt utan går upp i vikt lättare och var fettet lägger sig.

• Lola M

Äter inte laktos eller gluten.

Går inte upp i vikt heller, bara att magen är putig?

Men kanske ska testa att träna mage mer målmedvetet.

• Anonym (J)

Känn efter först om du har delade magmuskler. Googla hur man gör.

Svar på tråden Vältränad och putmage?? 40 +