Inlägg från: StinaClas |Visa alla inlägg
  • StinaClas

Nekad sjuklön

Jag har haft en visstidsanställning från augusti förra året till den sista januari i år. Efter det har jag fortsatt att jobba men har inte skrivit något anställningskontrakt.

Jag har varit timanställd med ca 40 timmar varje vecka. Har hela tiden haft ett fast schema som jag har följt.

I november blev jag sjuk och fick en karensdag. Sedan fick jag sjuklön en dag och efter det kunde jag börja jobba igen.

I februari blev jag sjuk igen i tre dagar. Sjukanmäde mig på söndagen och fick karensdag. Måndagar är min lediga dag. Tisdag också sjuk och trodde att jag skulle få sjuklön. Men enligt min arbetsgivare så har jag inte rätt till det eftersom vi inte har skrivit något anställningsavtal. Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Nekad sjuklön
  • StinaClas
    Anotherone skrev 2017-03-06 11:22:30 följande:

Jag tror också att din arbetsgivare försöker köra en fuling. Normalt sett vill man inte som arbetsgivare ha folk inne i verksamheten och jobba utan avtal men just i det här fallet tycker de väl att de kan trycka på det i och med att det är till deras fördel.

Har man inbokade pass så är arbetsgivaren skyldig att betala ut sjuklön precis som för vilken annan medarbetare som helst. Om du inte var schemalagd på måndagen så blir tisdagen karens och sen ska du få sjuklön from onsdag.

Sen bör du såklart få ett avtal på papper så att du och arbetsgivaren är överens om vilka förhållanden som gäller.

Tack för alla svar!

Finns det något annat som kan vara till deras fördel eller min nackdel om vi inte har ett avtal?

Finns det tex någon risk att dom kan undvika att betala min skatt enligt tabell?

Vad skulle hända om jag skadar mig på jobbet?

Ps. Dom är inte fackligt kopplade. Men vi ska skriva ett nytt avtal nästa vecka.
Svar på tråden Nekad sjuklön