• Robi123

Utomkvedshavandeskap eller normal graviditet?

Hej

Jag är väldigt orolig. Var på gyn då jag hade lite ont i magen. De visa sig att jag hade positiv grav sticka. På ul såg de lite vätska o koagel kring ena äggstocken. Men inget embryo. Fick lämna Hcg prov som visa 48 och två dagar efter 138.

Ska få göra ul igen men är himla orolig. Jag hade under mina tidigare graviditet haft cysta som

Spruckit i magen o då hade lite vätska o blod i buken som försvann av sig skälv. Har nu inte haft några mensliknande blödningar alls. Vad km det vara? Någon som varit med om något liknande?

Tacksam för snabb svar

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap eller normal graviditet?
  • EpicNurse

Normal graviditet men för tidigt för att kunna se något. Vätskan/blodet är troligtvis där sedan ägglossningen. HCG måste vara över 1000 för att man ska kunna se.

• Anonym (X)

När jag hade mitt utomkvedshavandeskap kändes det rejält. Fick plötsligt så ont i vänstra sidan av magen att jag grät, gråter aldrig för smärta annars, och kunde inte stå upprätt. Väl på KK akut tid fick jag svagt plus och vid vul konstaterades X i vecka 6. Jag vet dock inte ifall alla känner sådan smärta eller om det är individuellt, men det kändes verkligen att något var fel

I ditt fall stiger ju hCG vilket tyder på normal graviditet, och att de inte ser något på vul är för att det är alldeles för tidigt för att se något ännu då din graviditet antagligen är i väldigt tidigt skede (med tanke på låga hcghalten)

Grattis till plus i alla fall!

• Carrolkpg

Hej! Jag har drabbats av utomkvedshavandeskap med brusten äggledare som följd. Kan bara säga att det gör så fruktansvärt ont i mage och underliv. Jag kunde inte stå upprätt och svimmade av smärta. Så var uppmärksam på om du får stor smärta i buken. När jag fick mitt x var jag i vecka 7. Du känner verkligen om du har fått utomkvedshavandeskap, det känns verkligen förfärligt. Jag hoppas att allt är som det ska och att det går bra för dig. Lycka till <3

• EpicNurse
    Anonym (X) skrev 2017-03-04 16:31:00 följande:

När jag hade mitt utomkvedshavandeskap kändes det rejält. Fick plötsligt så ont i vänstra sidan av magen att jag grät, gråter aldrig för smärta annars, och kunde inte stå upprätt. Väl på KK akut tid fick jag svagt plus och vid vul konstaterades X i vecka 6. Jag vet dock inte ifall alla känner sådan smärta eller om det är individuellt, men det kändes verkligen att något var fel

I ditt fall stiger ju hCG vilket tyder på normal graviditet, och att de inte ser något på vul är för att det är alldeles för tidigt för att se något ännu då din graviditet antagligen är i väldigt tidigt skede (med tanke på låga hcghalten)

Grattis till plus i alla fall!

Carrolkpg skrev 2017-03-04 21:17:02 följande:

Hej! Jag har drabbats av utomkvedshavandeskap med brusten äggledare som följd. Kan bara säga att det gör så fruktansvärt ont i mage och underliv. Jag kunde inte stå upprätt och svimmade av smärta. Så var uppmärksam på om du får stor smärta i buken. När jag fick mitt x var jag i vecka 7. Du känner verkligen om du har fått utomkvedshavandeskap, det känns verkligen förfärligt. Jag hoppas att allt är som det ska och att det går bra för dig. Lycka till <3

Om ett x upptäcks i tid så behöver man inte känna något alls! Men oftast undersöks man ju inte förrän man får ont. Men många gör ultraljud av andra anledningar och så ser man inget i livmodern, så man får ta hCGprover och märker då att det är ett utomkveds.
  • Robi123

Tusen tack till alla svar. Tack känns genast lite lugnare. Jag var på ul idag och man såg fortfarande ingenting. Eftersom min menscykeln är på ca 40 dagar tror läkaren att det är alldeles för tidigt för att se något. Hon tror att det är en normal grav men även om det skulle vara utomkveds så skulle man inte kunna se det nu. Ska göra ul igen om två veckor . Hoppas hoppas de sitter på rätt ställe då o att man överhuvudtaget ser något.

• Robi123

För er som vill veta, man såg en hinnsäck i livmodern vid min senaste ul.

Vad det innebär vet jag inte :( men läkaren säger att det är bra :)

• MattssonE
    Robi123 skrev 2017-03-10 09:30:21 följande:

För er som vill veta, man såg en hinnsäck i livmodern vid min senaste ul.

Vad det innebär vet jag inte :( men läkaren säger att det är bra :)

Grattis! :D
  • Dansar89

Jag är med lite orolig, jag har haft väldigt ont på kvällen och natten. Innan jag visste att jag var gravid så vaknade på natten med sån kramp, sprang till toan, jag svettades och va nära att svimma, klarade inte av att sitta ens utan fick lägga mig tio min på det kalla golvet och efter det så släppte det konstigt nog! Är det "normalt", är det bara växtvärk tror ni? Känner bara lite molande värk på dagarna.

• Robi123

Hej Tack Alla

Dansar89 -> om du har mer återkommande smärta ska du självklart titta upp det. Men om du inte har mer stark smärta och inte blöder tror jag inte du behöver vara orolig. Hormonerna i sig under grav gör ju att

Man får lite magknip, hård eller lös mage osv. Det behöver inte betyda något negativt :) hoppas vi båda klarar oss

• Anonym (Gaupa)

Hej! Jag har inga svar men är också orolig, är i v 5 eller 6... Har som dig Dansar89 fått en typ "krampattack". Jag vaknade mitt i natten och hade så ont så jag höll på att svimma, var nära att kräkas av smärtan och kallsvettades massor. Hade så i ca 30-40 min. Det var samma krampaktiga känsla som när jag för många år sedan gjorde en tidig abort. Som att man ska göra nummer två... Innan samt efter attacken har jag haft typ molvärk i kanske fem dagar. Men inga blödningar... Kan växtvärk kännas så pass kraftigt tror ni? Har någon haft något liknande och det har gått bra?

Robi och Dansar89, hoppas det går bra för er!

• Carrolkpg

Jag vill bara ge ett råd till er som fått starka kramper och smärtor i magen, sök hjälp! Jag trodde att det var normalt att ha ont då en läkare som undersökte mig sa att det var normalt att känna som jag gjorde. Jag lyssnade såklart på dem orden och ignorerade smärtan vilket resulterade i en brusten äggledare vilket gjorde fruktansvärt ont och fick onödigt lidande. Händelsen är anmäld till Löf. Det är inte normalt att ha kraftiga kramper, växtvärk är en annan sak. Vill hjälpa andra så dem slipper hamna i samma situation. Denna händelse har påverkat mig otroligt mycket så känns bra att kunna dela med mig av min upplevelse. Lycka till allihop <3

• Dansar89
    Carrolkpg skrev 2017-03-15 13:17:12 följande:

Jag vill bara ge ett råd till er som fått starka kramper och smärtor i magen, sök hjälp! Jag trodde att det var normalt att ha ont då en läkare som undersökte mig sa att det var normalt att känna som jag gjorde. Jag lyssnade såklart på dem orden och ignorerade smärtan vilket resulterade i en brusten äggledare vilket gjorde fruktansvärt ont och fick onödigt lidande. Händelsen är anmäld till Löf. Det är inte normalt att ha kraftiga kramper, växtvärk är en annan sak. Vill hjälpa andra så dem slipper hamna i samma situation. Denna händelse har påverkat mig otroligt mycket så känns bra att kunna dela med mig av min upplevelse. Lycka till allihop <3

Nu skrämde du mig! Jag ha haft riktigt ont två gånger nu, så att jag är någon sekund från att svimma, helt dyngsur av svett och i princip vill bara försvinna... ha fått kyla ner mig på kaklet så att jag skakar en timme efteråt! Vart vänder man sig? Jag pratade med min barnmorska om det men hon sa bara att det va normalt med "växtvärk"!
  • Carrolkpg
    Dansar89 skrev 2017-03-16 15:28:30 följande:

Nu skrämde du mig! Jag ha haft riktigt ont två gånger nu, så att jag är någon sekund från att svimma, helt dyngsur av svett och i princip vill bara försvinna... ha fått kyla ner mig på kaklet så att jag skakar en timme efteråt! Vart vänder man sig? Jag pratade med min barnmorska om det men hon sa bara att det va normalt med "växtvärk"!

Växtvärk ska inte kännas som kraftiga krampanfall. Vänd dig till kvinnokliniken och berätta hur ont du haft. Det är bättre med en läkares råd i detta. Jag vill absolut inte skrämmas. Har du ont i underlivet också när kramperna kommer? Det behöver inte vara utomkvedshavandeskap men bra att kolla upp detta. Kram till dig! <3
  • Dansar89
    Carrolkpg skrev 2017-03-16 16:28:35 följande:

Växtvärk ska inte kännas som kraftiga krampanfall. Vänd dig till kvinnokliniken och berätta hur ont du haft. Det är bättre med en läkares råd i detta. Jag vill absolut inte skrämmas. Har du ont i underlivet också när kramperna kommer? Det behöver inte vara utomkvedshavandeskap men bra att kolla upp detta. Kram till dig! <3

Nej i underlivet har jag nog inte direkt ont åtminstone! Men vilken/vilka veckor hade du kraftiga smärtor? Och när brast äggledaren? Alltså på dagarna kan jag känna mig helt normal många gånger, är det något annat tecken man kan hålla titta efter? Ha du haft kraftig mensvärk vid mens? För jag vet när jag var yngre innan jag började med p-piller så hade jag såhär ganska ofta, kan det vara att jag är extra känslig i livmodern?
  • Carrolkpg
    Dansar89 skrev 2017-03-16 17:28:13 följande:

Nej i underlivet har jag nog inte direkt ont åtminstone! Men vilken/vilka veckor hade du kraftiga smärtor? Och när brast äggledaren? Alltså på dagarna kan jag känna mig helt normal många gånger, är det något annat tecken man kan hålla titta efter? Ha du haft kraftig mensvärk vid mens? För jag vet när jag var yngre innan jag började med p-piller så hade jag såhär ganska ofta, kan det vara att jag är extra känslig i livmodern?

Äggledaren brast i vecka 7. Fick först kraftiga smärtor och blev totalt livrädd men det var normalt enligt barnmorskan som skickade hem mig. Det var lugnt i två dagar efter och sen kom smärtan igen. Då var det så olidligt att jag låg och grät av smärta. Jag hade smärta som strålade ut i axeln vilket var en inre blödning i buken. Fick akut opereras och det var fruktansvärt :(. Så från att min kraftiga smärta i magen kom tog det några dagar innan äggledaren brast. Jag vet ju inte vad din smärta beror på, visst kan du vara extra känslig. Vill bara att andra ska kunna få hjälp i tid för det fick inte jag. När man har jätte ont måste man bli tagen på allvar!
  • Dansar89
    Carrolkpg skrev 2017-03-16 17:48:21 följande:

Äggledaren brast i vecka 7. Fick först kraftiga smärtor och blev totalt livrädd men det var normalt enligt barnmorskan som skickade hem mig. Det var lugnt i två dagar efter och sen kom smärtan igen. Då var det så olidligt att jag låg och grät av smärta. Jag hade smärta som strålade ut i axeln vilket var en inre blödning i buken. Fick akut opereras och det var fruktansvärt :(. Så från att min kraftiga smärta i magen kom tog det några dagar innan äggledaren brast. Jag vet ju inte vad din smärta beror på, visst kan du vara extra känslig. Vill bara att andra ska kunna få hjälp i tid för det fick inte jag. När man har jätte ont måste man bli tagen på allvar!

Usch stackare <3 men kände du inget på dagarna? Hur mår du idag?
  • Carrolkpg
    Dansar89 skrev 2017-03-16 21:17:13 följande:

Usch stackare <3 men kände du inget på dagarna? Hur mår du idag?

Jag gick hem från jobbet första gången smärtan kom. Sedan kände jag som sagt inget på två dagar. Krampen höll i sig i kanske 45 min. När jag fick nästa kramp och smärta var jag också på jobbet. Då höll jag ut och efter värktabletter släppte krampen efter 1 timma. Dagen efter kom smärtan på jobbet igen och då var det olidligt. På kvällen/natten åkte jag in med ambulans till sjukhuset. Då kunde jag inte ens stå så ont hade jag. Det var då äggledaren hade brustit. Idag mår jag bra men är fortfarande besviken på sjukvården som först sa att mina smärtor var normala utan att ens undersöka mig ordentligt. Hoppas att dina kramper har släppt nu.
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap eller normal graviditet?