• Crazy catlady

    Planera föräldraledigt...

    Nu är det dags att börja planera föräldraledigheten inför kommande bebis.. 

    Vi har tankarna att jag tar ut 5 dagar i veckan.. måndag-fredag 
    och min karl tar ut lördag och söndag .. 

    Kan man göra så? 
    Min man är egenföretagare och har därför inte möjlighet att ta alla sina reserverade dagar på en gång och tänkte att detta kunde vara en bra lösning.. jag får sedan hans resterande dagar så jag kan vara hemma ett tag..

    Som sagt.. kan man göra så?

  • Svar på tråden Planera föräldraledigt...
  • Linnis92

    För att få ta lör-sön så måste han också ta antingen fre eller måndag. Så alltid en vardag i anslutning.

  • Crazy catlady
    Linnis92 skrev 2017-03-05 18:06:35 följande:

    För att få ta lör-sön så måste han också ta antingen fre eller måndag. Så alltid en vardag i anslutning.


    Hur kommer det sig att man måste göra så? 
  • riboflavin

    Måste ni ta ut så många dagar i början av ekonomiska skäl? Det kan vara bra att ha lite dagar sparade när barnet börjar förskolan.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Linnis92
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:14:01 följande:

    Hur kommer det sig att man måste göra så? 


    Ja du, deras regler är så. Kan inte svara på varför
  • Crazy catlady
    Linnis92 skrev 2017-03-05 18:17:13 följande:
    Ja du, deras regler är så. Kan inte svara på varför
    Kan han ta söndag måndag då? om han bara vill ta två dagar per vecka ? och jag tar tis-lördag... 
  • Crazy catlady
    riboflavin skrev 2017-03-05 18:15:16 följande:

    Måste ni ta ut så många dagar i början av ekonomiska skäl? Det kan vara bra att ha lite dagar sparade när barnet börjar förskolan.


    Ja, vi måste nog göra så av ekonomiska skäl... 
  • nnnnnnnn
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:05:09 följande:
    Nu är det dags att börja planera föräldraledigheten inför kommande bebis.. 

    Vi har tankarna att jag tar ut 5 dagar i veckan.. måndag-fredag 
    och min karl tar ut lördag och söndag .. 

    Kan man göra så? 
    Min man är egenföretagare och har därför inte möjlighet att ta alla sina reserverade dagar på en gång och tänkte att detta kunde vara en bra lösning.. jag får sedan hans resterande dagar så jag kan vara hemma ett tag..

    Som sagt.. kan man göra så?

    SOm tidigare skrivit, man måste ta ut i anslutning.


    MEN man kan såklart ta ut tex halv fredag eller måndag och ta ut halv lördag + halv söndag med. Så behöver man inte vara ifrån jobbet så värst mycket och ändå ta ut sina dagar.
    På ett år får han då ut ca 78 dagar, genom att vara ledig 4 h/vecka. Det är sovmorgon 2h på måndagen + komma hem 2h tidigare samma dag. Skön start på veckan!
    Det är ju en klar fördel att vara 2 vuxna hemma, trevligare, enklare och mysigare. Så det är ju inte fel att ha en halvdag extra varje vecka.
    (och om man behöver, så får man faktiskt arbeta övertid övriga dagar i veckan, det är bara måndag som man måste vara ledig halvdag för att ta ut halvdag. Och eftersom han bara tar ut halvdag lör o sön, så får han jobba halva dessa om det skulle behövas.)

    Sen om han har 5 arbetsfria dagar i sträck så kan han ta ut FP dessa dagar utan att begära ledigt från jobbet, så har han en lugn period tex runt påsk eller jul och har arbetsfritt 5 dagar i sträck så är det bara att plocka ut SGI-dagar.

    Även semestertider kan han ta ut FP istället för att ta semester.

    Och eftersom du inte måste ha sysselsättning 5 dagar/vecka så kan du ta tillbaka din FP om han behöver ta ut FP vissa dagar (eller så använder ni möjligheten att ta ut dubbeldagar).

    Om du har högst SGI så är det smartast att du tar ut flest SGI-dagar. Om han har högst SGI så är det smartast att han tar ut flest SGI-dagar, eftersom varje SGI-dag då är värd mer pengar än om den med lägst SGI tar ut den.

    Så om du har högst SGI så är ert tänkta upplägg bäst, du tar ut de flesta dagarna, han tar ut sina 90 dagar tex genom att ta halvdag lör + sön + mån under ca 1,5 år.
    Om han har högst SGI så är det bättre att han tar ut så många SGI-dagar som möjligt. Tex genom att följa de tips jag gett - han tar ut maximalt under semestertiden + arbetsfria dagar + ta ut över helg osv.  (under tiden så sparar du in på dagarna så gott det går tex om han har arbetsfri vecka och tar ut 7 dagar, så drar du tillbaka minst 7 dagar från din planering)
    Sen när barnet fyllt 1 år, så måste du ta ut 5 dagar/vecka för att inte förlora din SGI, så då kan han fortsätta ta ut vid arbetsfria tider, men tar bara ut max 2 dagar/vecka så att du ändå kan ta ut dina 5 dagar.

    Lycka till!

  • Linnis92
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:19:50 följande:

    Kan han ta söndag måndag då? om han bara vill ta två dagar per vecka ? och jag tar tis-lördag... 


    Oj vilken bra fråga! Jag passar på den så hoppas jag att någon som vet kan svara
  • Eivie
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:19:50 följande:
    Kan han ta söndag måndag då? om han bara vill ta två dagar per vecka ? och jag tar tis-lördag... 
    Ja, om måndag normalt är en dag han skulle arbetat. Normalt arbetsbefriade dagar (= "helgen", oavsett veckodagar) kan man bara ta sgi-dag föräldrarledigt om man även tar ledigt i samma omfattning en anslutande, arbetsdag. Lägstanivådagar kan man ta oberoende av dessa regler men du kan inte plocka dessa direkt från födsel och de är ju inte heller en del av de reserverade dagarna.
  • nnnnnnnn
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:19:50 följande:
    Kan han ta söndag måndag då? om han bara vill ta två dagar per vecka ? och jag tar tis-lördag... 
    Absolut!

    Eller vara ledig halvdag måndag och ta halv lördag + halv söndag + halv måndag och samtidigt jobba halv mån + hel tis - fre + ev. halv lör + halv sön om det behövs.
    Och han får även jobba över de dagar han jobbar heldagar...
Svar på tråden Planera föräldraledigt...