• Anonym (Kluven)

Blir personen dömd för misshandel?

Hej alla läsare!

För att göra en lång historia kort så tänker jag göra en polisanmälan för en incident som skedde för ett par år sedan hemma hos mig och undrar hur ni tror att utfallet kan tänkas bli.
    Jag och min tjejkompis i fråga hade en väldigt onödig diskussion som vi borde insett inte skulle kunna sluta på något bra sätt men som ingen av oss insåg innan det va försent. 
    Efter för mycket skrikande och anklagande fram och tillbaka vill hon helt plötsligt vända sig om och lämna situationen från ingenstans. Helt oacceptabelt i mina ögon just då. Vi båda är extremt upprörda för stunden och jag kunde bara inte acceptera det så jag fick tag i hennes cigarettpaket och kastar in det under soffan i någon form av spontan protest så hon inte bara kunde lämna hur som helst. Detta va mitt i natten så förstod att hon hade stort behov av dom.

Hon försöker självklart få tag i det men jag puttar med händer och fötter bort henne gång på gång från soffan varpå hon tillsist blir så frustrerad att hon kort och gått skickar ner mig hårt i golvet så pass att jag får ett stort blåmärke över ena knäskålen. Under tiden hon fått tag i det har jag hunnit ställa mig i hallen istället och fortsätter göra allt jag kan, förutom att slå och sparka såklart, för att hon inte ska lämna situationen jag vill reda ut. Jag hindrar alltså personen från att nå ytterdörren fysiskt men utan att använda något våld. Hon puttar då tillslut kraftigt bort mig igen så jag slår i smalbenet hårt på kanten av skohyllan och lämnar platsen. Ytterligare ett stort blåmärke träder fram. 

Jag tog bilder på dom kraftiga blåmärkena och skickade dom till henne. Personen i fråga blir förtvivlad, ledsen och mycket ångerfull såklart och förstod inte hur det hela kunde slutat som det gjorde.

Till frågan; Bilderna på blåmärkena har jag kvar samt konversationen där hon som svar till bilderna är ångerfull. Räcker det som bevis för att det ska kunna dömmas för misshandel? Detta skedde alltså för ca två år sedan och jag anmälde aldrig händelsen till någon där och då. Personen är aldrig straffad sedan tidigare kan tilläggas. Ska jag anmäla eller kommer jag bara framstå som dum? Ska jag vara ärlig i hur mitt agerande va vid stunden eller är det inte relevant? Anledningen till att jag vill anmäla detta idag tänker jag inte gå in på.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Blir personen dömd för misshandel?
  • Anonym (Hah!)

Du tvingade kvar personen, det är värre! Hon försökte ta sig loss! Ingen annan än du som kommer att åka på det. Jävlar vilken manipulativ person du verkar vara! Fy

• Anonym (Omg ett skämt?!)

Skämtar du eller?? Du hindrade henne från att gå. Du tog hennes saker och beteende dig som ett jävla psyco. Hon föste bort dig. Hade jag också gjort. Låter ju helt sjukt att du med tvång höll henne kvar när hon tydligt sagt att hon ville gå. Du är skälv ansvarig för dessa blåmärken. Och att komma på TVÅ ÅR senat är också jävligt konstigt.

• Anonym (Nej)

Troligtvis inte. Det kommer starkt ifrågasättas varför du anmäler först nu. Ni kommer ge era versioner av som hände. Antagligen kommer ni hamna i en ord mot ord-situation och ärendet läggs ner. Visst bilder på blåmärken, men hur de uppkommit kommer utredas och det du beskriver är inte misshandel. Om du ljuger ihop en annan historia finns inga vittnen som styrker den och då räcker inte bilder på blåmärken heller.

• viseversa

Du får skylla dig själv. Du höll henne kvar mot hennes vilja vilket inte heller är okej. Varför i hela friden betedde du dig så? Hade du inte gjort det hade detta aldrig hänt. Hon valde att lämna situationen för att hon var för upprörd. Du hindrade henne och retades dessutom så hon blev ännu mer frustrerad och arg.

• SantaClaws

är ungen lagexpert men hon kan ju helt klart hävda nödvärn utan att ljuga.

Du gör dig faktiskt dum-och djupt obehaglig-när du vill annäla två år senare... utan någon som helst insikt i din egen del i det hela.

Din "kompis" var åtminstone ledsen för att det gick som det gick, du verkar bara villa jäklas....

Ditt "fel" är väldigt mycket större än hennes

• Johan75

För mig framstår du som rätt dum redan nu. Jag tycker, med utgångspunkt i det du berättar, att du inte ska anmäla. 

Behold, i come as a thief.
  • Påven Johanna II
    Johan75 skrev 2017-03-06 18:03:47 följande:

För mig framstår du som rätt dum redan nu. Jag tycker, med utgångspunkt i det du berättar, att du inte ska anmäla. 

Håller med. Jag kan inte ens tro på tråden, så idiotisk tycks den mig.
  • kioskvältare
    Johan75 skrev 2017-03-06 18:03:47 följande:

Påven Johanna II skrev 2017-03-06 18:06:38 följande:
    Håller med. Jag kan inte ens tro på tråden, så idiotisk tycks den mig.
    En till

Alltså TS, tror du verkligen i din vildaste fantasi att du skulle kunna få någon dömd för misshandel för ett par blåmärken på benet som uppstod för 2 år sedan och där du dessutom själv var skyldig till dem? Hur i all världen fick du ihop det?

• schmetterling

Jag är ingen lagexpert heller, men vill ändå komma med några reflektioner..

Det finns ju olika grader av misshandel. Ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov och synnerligen grov misshandel.

Min gissning, utan att vara insatt, är att några blåmärken är ringa misshandel. Om så är fallet, innebär det att det eventuella brottet är preskriberat. .Detta eftersom ringa misshandel kan ge högst sex månaders fängelse och preskriptionstiden är två för brott med max ett år som straff. (Brottsbalken 3:5 respektive 35:1)

Sen har vi nödvärn. Enligt brottsbalken 24:1 är "En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig"

Jag har inte läst straffrätt, jag kan möjligen tänka mig att det inte räknas som oförsvarligt för att komma åt cigaretterna, men att vilja ta sig ut ur en lägenhet, där borde nödvärnsrätten gå in. I andra stycket, punkt 2 i samma paragraf sägs dessutom "Rätt till nödvärn föreligger mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,"

Cigaretterna var hennes egendom, i någon mån tog du dom, hon tog tillbaka sin egendom och du hindrade det.

Sammantaget, det hela är troligen preskriberat, om det var ringa misshandel, och hon skulle eventuellt kunna åberopa nödvärnsrätt. Det känns som dina utsikter är minimala, men jag är en juridikstuderande YH-nivå så jag är inte fullt insatt.

Ts kan du inte svara på kommentarerna du fått? Och varför du tror du kommer någon vart med en anmälan 2 år senare samt varför du vill anmäla när det är du själv som orsakat dess skador.

Ts försvann.

• Anonym (Idiot!)

Du är ju helt dum i huvet! Bara att kasta en persons ägodel in under din soffa för att hindra dom från att gå är tillräckligt respektlöst och provocerande. Allt som hände efter kan HON anmäla DIG för!!!

Det är olagligt att hålla fast någon med våld som försöker lämna situationen.

Du kommer bli dömd själv, hoppas fan nån av er anmäler. Hon har inte gjort något fel, det var nödvärn och självförsvar från hennes sida!

Vilket as du är som skickar bilder på blåmärken du själv är skuld till.

Dina "vänner" och alla människor har rätt att lämna ett bråk med dig när dom vill och du har ingen jävla rätt att försöka hindra dom på något sätt.

• Anonym (Idiot!)
    schmetterling skrev 2017-03-06 18:47:47 följande:

Jag är ingen lagexpert heller, men vill ändå komma med några reflektioner..

Det finns ju olika grader av misshandel. Ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov och synnerligen grov misshandel.

Min gissning, utan att vara insatt, är att några blåmärken är ringa misshandel. Om så är fallet, innebär det att det eventuella brottet är preskriberat. .Detta eftersom ringa misshandel kan ge högst sex månaders fängelse och preskriptionstiden är två för brott med max ett år som straff. (Brottsbalken 3:5 respektive 35:1)

Sen har vi nödvärn. Enligt brottsbalken 24:1 är "En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig"

Jag har inte läst straffrätt, jag kan möjligen tänka mig att det inte räknas som oförsvarligt för att komma åt cigaretterna, men att vilja ta sig ut ur en lägenhet, där borde nödvärnsrätten gå in. I andra stycket, punkt 2 i samma paragraf sägs dessutom "Rätt till nödvärn föreligger mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,"

Cigaretterna var hennes egendom, i någon mån tog du dom, hon tog tillbaka sin egendom och du hindrade det.

Sammantaget, det hela är troligen preskriberat, om det var ringa misshandel, och hon skulle eventuellt kunna åberopa nödvärnsrätt. Det känns som dina utsikter är minimala, men jag är en juridikstuderande YH-nivå så jag är inte fullt insatt.

Nej du är fan ingen expert inom juridik alls så ge fan i att ge råd. Det beskrivna är NÖDVÄRN och den som gjort något olagligt är ts.

Ts du tänkte alltså inte skriva i tråden. Då är det fake vilket är ganska skönt då ingen kan vara så jävla korkad irl.

• athanatos

Skitsamma om det är nördvärn osv. Det där är ändå ringa misshandel vilketb har maxstraff 6 månader. Då är preskriptionstiden 2 år. Så det går nog inte att döma henne för något nu.

• Anonym (Troll)

Detta kanske är en trolltråd

• John22

Du måste skämta. Om något så använde hon nödvärn och är det någon som kommer dömas för incidenten är det du.

Anonym (Troll) skrev 2017-03-11 10:28:44 följande:

Detta kanske är en trolltråd

Ja man får ju hoppas på det.
  • Nyfikna72

Det blir knappast misshandel heller, för det krävs ett uppsåt. Dvs den som slår slår dig för att denne vill skada någon. Om man bara hamnar i ett tumult med någon och endera skadar sig rent generellt så finns inget uppsåt så annat än att båda är inblandade i ett bråk. Sånt blir bara nerlagt.

Svar på tråden Blir personen dömd för misshandel?