Inlägg från: Anonym (musse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (musse)

Tjejer borde undantas värnplikt!

Anonym (Håller med) skrev 2017-03-12 09:13:54 följande:

Och alla i Israel tycker inte att alla ska kallas till militärtjänst. Många anser att kvinnor ska slippa, även vissa troende män vill avstå från det. Personligen anser jag att alla män ska kallas, men den som absolut inte vill pga tron ska slippa. Inga kvinnor ska kallas men den som verkligen vill ska få.

Öh... så vi ska alltså stoltsera med ett jämnställt samhälle och samtidigt ska kvinnor som inte vill lumpa slippa det?

Känner många killar som inte ville göra lumpen pga vapenvägran och fick sitta i kurran för den inställningen. Under samma årsperiod fanns det mängder av tjejer som kunde ha fått rycka in men det fanns inte på tapeten för regeringen.

Så nu när vi börjar gå mot jämställdhet, då tycker du att bara vissa tjejer ska behöva ut?

Känns lite som Ung och Bortskämd, bara de som inte målar naglarna och köper Gucchi tröjor ska behöva ut och försvara landet.

Hur funkar det med alla som bär niqab och andra huvuddukar och dylikt? Ska de tvingas in i värnplikt eller är det undantaget bara för att annars är regeringen rasister?
  • Anonym (musse)
    Twin peaks skrev 2017-03-14 09:35:40 följande:

Men det förstår ni väl att kvinnor inte kan göra lumpen? Deras smink kommer ju bli förstört av att kräla i leran.

Heh... lol!
  • Anonym (musse)
    sextiotalist skrev 2017-03-14 10:29:51 följande:

Eftersom det finns idag kvinnliga arméer, där kvinnorna bär hijab och dylikt. Det fungerar utmärkt, de slåss mot IS.

Problem solved! High five!
  • Anonym (musse)
    Abegayle70 skrev 2017-03-15 07:59:53 följande:

Tror inte att du behöver oroa dig. Man ska vara svensk medborgare för att få göra värnplikten.

Jag trodde alla flyktingar som kom hit, inkl återvändare (de är väl svenskar från början?) fick PUT direkt och blev svenska medborgare när första asylvågen kom?

Undrar dock hur glädjefyllt de sen ställer upp på att försvara landet när det beger sig, nej då kanske de sticker iväg eller hittar på nån ursäkt ("jag är bara 15 år") eller lämnar landet. I och för sig är väl det anledningen till att de flytt från sitt hemland, just ja, pga krig.
  • Anonym (musse)
    Tyrfing skrev 2017-03-15 00:42:30 följande:

Ok, har alla män kallats redan?  Min inkallelseorder måste ha kommit bort på posten. *äsch*

Som det står i källorna så börjar mönstringen i höst och grundutbildningen börjar i januari och det gäller personer födda 1999 och 2000. 

Hur är det, ger vapenvägran fortfarande fängelse? Eller tog vår mesregering bort den när värnplikten blev på is?
Svar på tråden Tjejer borde undantas värnplikt!