Anonym (sten sax påse) skrev 2017-03-07 12:12:07 följande:
Jag har varit med om detta. Mitt ex fick diagnosen några dagar innan hon lämnade mig, men jag hade misstanken ett par år innan.
Jag hanterade det genom att bryta helt. Det vara barn hämtning/lämning av gemensamma barn, ingen kontakt i övrigt. Det var jätteskönt. Vilsamt att slippa vara "problemet" i någon annans liv en liten stund efter många års "stridsberedskap".
Nu var vår separation ganska otypisk för ett borderline-förhållande. Jag hängde ganska mycket på ett forum som heter bpdfamily.com och läste om andra som separerade från sina borderline-partners. De flesta där återförenades flera gånger med sina partners och kände att livet var svårt, tråkigt eller meningslöst utan partnerns oförutsägbara känslosvängningar. I de fall borderline-partnern bara stack och bröt kontakten så upplevdes det av den "friska" partnern ofta som mobbing och "abuse" trots att det var det bästa som kunde hänt egentligen.
Normalt sett verkar separationen från en borderline-partner handla ganska mycket om att upptäcka sina egen del i problemet. Varför har man stannat i flera år hos en person som betett sig illa mot oss? Är vi kapabla att skaffa oss en "riktig" relation? Är vi känslomässigt omogna?
Jag vet att jag sticker ut hakan, men en person med borderline har ingen stor kapacitet att älska. Det är egentligen en extremt ytlig relation vi har med dom.
Du kanske känner igen det här:
En bra dag är du en underbar person och ni har en ljus framtid tillsammans. En dålig dag är du djävulen själv och du har avsiktligt förstört hennes liv. Ingen av de där två extremerna är baserade på något hos *dig*. Det är bara speglingar av hur borderline-personen känner sig i olika situationer. Du kan tro att du har haft ett förhållande med din partner, men hen har egentligen bara haft ett förhållande med sig själv och sina känslor.
Mig har det passat som hand i handske eftersom jag tycker att det är jobbigt och svårt att bygga relationer. Jag behövde aldrig blotta mina känslor eller visa mina svagheter eftersom hon hade så fullt upp med sig själv. Jag satt mest på i mitt hörn och pysslade med mitt och hoppades på att hon skulle lämna mig ifred just den dagen.
Det var tufft att inse att jag till stor del levt i en fantasi-relation med henne också. Att träffa en ny kvinna har varit svårt och jobbigt, men det har varit värt det.
Mycket intressant att läsa ditt svar, stort tack! Jag känner igen mycket. Just högt och lågt, ena dagen bra, andra dagen skit.
Tillslut orkar man inte.. då uppstår nästa problem, separationsångesten hos partnern, som är fruktansvärd. Livet rasar när beslutet är taget från borderline-partnern. Där är jag nu. Jag känner mig som den värsta tänkbara människan i ett par skor, samtidigt som jag måste åter och återigen minnas hur stormigt allting varit. Jag kan förlåta, men kan jag förlåta mig själv? Varför stod jag ut så länge, varför valde jag mig att sätta mig i denna situation.... bra fråga.