• Gian80

när mens efter skrapning (MA)?

I slutet av vecka åtta konstaterades att fostret inte levde, efter en ivf.
    Jag fick två omgångar av cytotec för att få kroppen att göra sig av med fostret, men det fungerade inte. Remiss skickades för skrapning. Och när jag va i motsvarande v11 så skrapades jag.
    Blödde i nästan två veckor efter skrapningen.
    Och 10 dagar efter skrapningen gjorde min klinik en undersökning för att kolla så inga rester va kvar, och allt verkade se bra ut.
    Dom kunde då se en äggblåsa på 13 mm och jag började då med ägglossningstester, men fick inget utslag.
    Nu har det gått snart sex veckor sen skrapningen gjordes och har inte fått en tillstymmelse till ägglossning och heller ingen mens.
    Jag blödde lite ca 2,5 vecka efter skrapning, men antar att det va en liten "efter-blödning", kändes som för tidigt för mens samt att det va en väldigt sparsam blödning.
    När har ni som genomgått skrapning fått er mens? Och fick ni ägglossning efter skrapningen?
    Tacksam för lite feedback! Börjar bli otålig nu och vill bara komma vidare och kunna testa med nån av de embryon vi fick till frysen...

• Svar på tråden när mens efter skrapning (MA)?
  • Jsv17

Hej, det där verkar ju kunna vara olika, efter mitt MA, ganska liknande historia där det inte kom ut och fick sövas och skrapas också i v.11... Jag blödde iofs bara en vecka men min mens kom ca 6 veckor efter skrapningen och efter det kom den som vanligt igen (samt ägglossningen då får jag anta)

Hoppas allt kommmer igång för dig snart!

• Gian80
    Jsv17 skrev 2017-03-07 09:42:30 följande:

Hej, det där verkar ju kunna vara olika, efter mitt MA, ganska liknande historia där det inte kom ut och fick sövas och skrapas också i v.11... Jag blödde iofs bara en vecka men min mens kom ca 6 veckor efter skrapningen och efter det kom den som vanligt igen (samt ägglossningen då får jag anta)

Hoppas allt kommmer igång för dig snart!

Tack för ditt svar!
    Och beklagar att även du behövt uppleva ett MA
    Får man fråga, har ni lyckats bli gravida igen?

Okej, då kanske den förhoppningvis dyker upp snart då mensen. Man bli ju, minst sagt, otålig av att bara gå och vänta... vill ju inget hellre än att bli gravid igen!!
  • Jsv17
    Gian80 skrev 2017-03-07 09:55:39 följande:

Tack för ditt svar!

Och beklagar att även du behövt uppleva ett MA

Får man fråga, har ni lyckats bli gravida igen?

Okej, då kanske den förhoppningvis dyker upp snart då mensen. Man bli ju, minst sagt, otålig av att bara gå och vänta... vill ju inget hellre än att bli gravid igen!!

Mitt MA kom i en oplanerad (men välkommen av mig iaf) graviditet med min föredetta, och ledde i slutändan till att det tog slut mellan oss, vilket var helt rätt då vi var fel för varann. Jag har precis börjat försöka med min nuvarande och är inne på tredje försöket, men är inte gravid, än iaf.

Som de sa till mig då ett MA beror ju oftast på att fostret inte utvecklas som det ska och de flesta som har ett MA har inga problem med framtida graviditeter. Hade en vän som också hade ett MA, har för mig att de tog dem 4 månader att bli gravida igen och nu har de en frisk och pigg ettåring
  • Micro

Fick mf i höstas efter äggdonation. Mf var i v 13 men upptäcktes på rul i v 18. Det tog ca 1 månad innan mensen kom. Dagen före mens var jag hos läkaren för att kolla att allt var ok och då var slemhinnan mkt tunn så hon trodde att mensen skulle dröja. Den kan bli tunn av skrapning och dröja, men den kom nästa dag. Min klinik ville ett jag skulle vänta 3 mån efter mf med nytt försök men det är säkert olika. D som blir gravida på naturlig väg behöver ju inte vänta. Har du frågat din klinik när du kan köra igång igen? Lycka till!

• Nattugglan85

Jag fick mitt ma i december 2015. Jag var i vecka 11 när det konstaterades att det hade dött i vecka 9. Gjorde en skrapning i vecka 12 och jag allt gick som det skulle. Fick tillbaka min mens ungefär 38 dagar efter. Blev gravid igen i februari men fick återigen ett missfall, denna gången mycket tidigt, vecka 5-6.

Däremot hade jag halter av hcg rätt länge efter skrapningen. Har för mig att det slutade visa positivt ca 2 veckor innan jag fick resultat av den nya graviditeten.

Hoppas att det kommer igång snart för dig! Solig

• Gian80
    Micro skrev 2017-03-09 16:09:56 följande:

Fick mf i höstas efter äggdonation. Mf var i v 13 men upptäcktes på rul i v 18. Det tog ca 1 månad innan mensen kom. Dagen före mens var jag hos läkaren för att kolla att allt var ok och då var slemhinnan mkt tunn så hon trodde att mensen skulle dröja. Den kan bli tunn av skrapning och dröja, men den kom nästa dag. Min klinik ville ett jag skulle vänta 3 mån efter mf med nytt försök men det är säkert olika. D som blir gravida på naturlig väg behöver ju inte vänta. Har du frågat din klinik när du kan köra igång igen? Lycka till!

Tack för ditt svar!
    Fy va hemskt med ett sånt sent MA också! Usch! Har ni fler ägg kvar från donatorn eller måste ni börja om från början igen?
    Till mig sa både läkaren som utförde skrapning och min läkare på kliniken att man behövde ha en mens emellan. Sen fick man köra på med försök igen.
    Min mens har, äntligen, dykt upp. Sju veckor tog det! Ska på kontroll nästa vecka och hoppas får köra ett FET om några veckor.
    Hoppas allt går bra för er!
  • Gian80
    Jsv17 skrev 2017-03-07 14:21:15 följande:
    Mitt MA kom i en oplanerad (men välkommen av mig iaf) graviditet med min föredetta, och ledde i slutändan till att det tog slut mellan oss, vilket var helt rätt då vi var fel för varann. Jag har precis börjat försöka med min nuvarande och är inne på tredje försöket, men är inte gravid, än iaf.

Som de sa till mig då ett MA beror ju oftast på att fostret inte utvecklas som det ska och de flesta som har ett MA har inga problem med framtida graviditeter. Hade en vän som också hade ett MA, har för mig att de tog dem 4 månader att bli gravida igen och nu har de en frisk och pigg ettåring
    Förlåt att jag varit så seg med att svara...
    Jag va först väldigt otrolig över att behöva skrapas, rädd att livmodern skulle bli förstörd. Men läkaren som utförde skrapningen lugnade mig lite och menade på att risken va större med att gå runt med ett dött foster där inne. Och tabletterna fungerade inte på mig...
    jag har varit gravid och födde en liten kille för snart 15 månaders sen. Han kom till efter åtta ivf:er.. så vi va sååååå lyckliga över att det nu fungerade på första försöket. Men så slutade det såhär ist
    Men nu samlar vi krafter igen och hoppas på att det ska fungera med någon av de frysta embryona vi har.
    Hoppas allt går bra för dig!
  • Ankissen

Här är min upplevelse: Jag hade en liknande ma situation som du förra våren (-ivf:en). Blev gravid och gick på Vul i v.8. Det såg inte ut som en fungerande graviditet men jag fick till slut cytotec i motsvarande v.11 efter några återbesök! Jag blödde tre veckor innan jag ringde tillbaka till gyn och fick en skrapning då ett nytt vul visat rester. Skrapningen gjordes alltså i motsvarande v.14. Jag blödde bara tre dagar efter den och fick tillbaka mensen exakt 28 dagar efter skrapningen. Strax efteråt blev jag gravid igen och är nu i v. 32.

• Gian80
    Nattugglan85 skrev 2017-03-10 13:04:03 följande:

Jag fick mitt ma i december 2015. Jag var i vecka 11 när det konstaterades att det hade dött i vecka 9. Gjorde en skrapning i vecka 12 och jag allt gick som det skulle. Fick tillbaka min mens ungefär 38 dagar efter. Blev gravid igen i februari men fick återigen ett missfall, denna gången mycket tidigt, vecka 5-6.

Däremot hade jag halter av hcg rätt länge efter skrapningen. Har för mig att det slutade visa positivt ca 2 veckor innan jag fick resultat av den nya graviditeten.

Hoppas att det kommer igång snart för dig! Solig

Tack!
    Här tog det sju veckor för mensen att dyka upp. Men vilken lycka när den väl kom
    Mina tester visade också positivt i ungefär två veckor efter skrapningen.. va så segt att bara gå och vänta på att kroppen ska återhämta sig och komma i "balans" igen!
    Usch för att ha två missfall på raken, måste varit fruktansvärt!
    Hoppas och håller tummarna för att er nästa graviditet går hela vägen!
  • Gian80
    Ankissen skrev 2017-03-22 19:01:03 följande:

Här är min upplevelse: Jag hade en liknande ma situation som du förra våren (-ivf:en). Blev gravid och gick på Vul i v.8. Det såg inte ut som en fungerande graviditet men jag fick till slut cytotec i motsvarande v.11 efter några återbesök! Jag blödde tre veckor innan jag ringde tillbaka till gyn och fick en skrapning då ett nytt vul visat rester. Skrapningen gjordes alltså i motsvarande v.14. Jag blödde bara tre dagar efter den och fick tillbaka mensen exakt 28 dagar efter skrapningen. Strax efteråt blev jag gravid igen och är nu i v. 32.

Fy vad jobbigt det låste varit! För mig fungerade cytotec inte alls, inget kom ut. Men det tog ändå socknars veckor från det att de konstaterade att det inte levde tills jag fick skrapas. Och sen tog det sju veckor att få tillbaka mensen, seeeg väntan!

Åh va fantastiskt att höra om att det gått "lätt" att bli gravid efter skrapning. Det ger hopp! grattis till graviditeten och hoppas allt får bra!
Svar på tråden när mens efter skrapning (MA)?