• Anonym (Mamma)

Tror ni min son skulle kunna få assistans?

Sitter här och gråter och mår så dåligt...

Min son är tre år och har en mycket ovanlig kromsomavvikelse som han är ensam i världen om. Hans hjärna är skadad pga detta (vattenskalle utan shunt, för lite vitsubstans och alldeles för tunn hjärnbalk). Han är utvecklingsstörd men hur mycket kan vi inte säga och han har drag av autism.

Han är sen i utvecklingen, lärde sig gå i somras och jag måste hela tiden ha ett öga på han då han nu börjat klättra upp på saker tex soffan för att sen bara låta sig själv ramla ner m.m. Han slår ofta sig själv och är i stortsett jämt täckt av blåmärken och små rivsår som han orsakat själv.

Men allra värsta av allt är hans utbrott. Han skriker totalt nonstop det mest hjärtskärande skriken och inget hjälper!! Jag sliter mitt hår och känner mig så jävla dålig som inte kan få han att lugna ner sig...

Man testar allt: ger mat eller nått gott (vilket hjälper ibland då han har dåligt blodsocker), sätter på hörlurar med musik, går ut och går. Ja allt men han slutar inte!!

Jag tycker så himla synd om hans storebror på 5 år som hela tiden får komma i andra hand, är jag själv hemma med dom båda kan jag inte ens sitt med storebror och rita utan att lillebror ska förstöra det genom sina utbrott eller att jag får springa och kolla han hela tiden.

Att gå själv till lekparken med dom båda är totalt omöjligt!!

Min son har iaf varit förskonade från sjukhusvård, han tar inga mediciner mer än att han har krupp ibland och lite allergier.

Jag mår så dåligt och funderar på och lämna bort han men sen kommer det stunder då han är helt underbar och jag får ännu mer skuld för att jag ens tänker tanken.

Vi hade planer på att han skulle bo hos min syster en helg i månaden som avlastning men kommunen säger nej till att min syster ska få ha han då vi är familj. Men jag tror inte min son skulle fixa att va hos en okänd människa engång i månaden, det blir för långt hopp i mellan varje träff.

Är det nån som vet om man kan få assistans för min sons del? Kräver inte mycket bara lite ynka avlastning i vardagen så jag kan få vara förälder till mitt andra barn med...

Kanske ska nämna att han går 20h på dagis med resurs.

• Svar på tråden Tror ni min son skulle kunna få assistans?
  • Anonym (Autistisk son själv.)

Kolla upp det. Men avlastningsfamilj skulle han ju ha samma och då lär han ju känna dom. Förstår att du behöver hjälp. Har också barn med "svårigheter" och inte ens i närheten av det du beskriver och vi har fått frågan om vi vill ha avlastning.

• Anonym (Personlig assistent)

Hej! Jag tror absolut att ni kan få avlastning, då i form av avlösarservice. Då är tanken att du ska få tid att vara med ditt andra barn, laga mat, städa etc, medan avlösaren leker med ditt funktionsnedsatta barn.

Personlig assistans är inte aktuellt än då han inte har några medicinska funktionsnedsättningar. Det blir i så fall när han blir äldre och behöver mer stöd och hjälp i vardagen. Om han behöver hjälp att duscha, få i sig mat osv.

• Glinda från Oz

Kan inte din syster ta honom utan att kommunen är inblandad? Kommunen kan knappast neka er till att ha barnvakt, jag skulle lätt ställa upp för min syster om hon var i er situation.

• TigerLilySwe

Prata med biståndshandläggare i din kommun som handlägger LSSärenden. Förhoppningsvis kan de hjälpa dig med vilka bistånd som kan vara aktuella för er, vad som finns att tillgå i er kommun etc. Kommunen har ansvar för upp till 20 tim i månaden därutöver är det Försäkringskassan som handlägger och beslutar om personlig assistans. Jag kan inte säga hur de tillämpar sina riktlinjer nuförtiden men LSS (Lagen om Stöd och Service) ska ju förhoppningsvis även omfatta din gosse då han rimligen bör tillhöra personkrets 1. Kommunens biståndshandläggare kan allt om detta, vänd dig till dom. Habiliteringen, vad säger dom? FUB är en förening som också har god kännedom, har du varit i kontakt med er lokalförening? Dät kan du säkert få råd och stöd från andra i liknande situation. Ge inte upp, där måste finnas stöd för er också. Kram på dig!

• Anonym (Mamma)

Jag pratade med handläggaren och han säger att avlösarservice kan man bara få när vårdnadshavare är bort resta?

Det kan väl inte stämma?

Svar på tråden Tror ni min son skulle kunna få assistans?