• Anonym (Ledsen)

Oskyldigt anklagad av mina styvbarn för alkoholism

Har två styvbarn som jag gjort ALLT för, även när jag egentligen inte haft ork, råd eller tid. Älskat dem som mina egna sedan första stund! Och de har alltid sagt att de älskar mig, att de önskar att jag vore deras riktiga mamma etc. Men, från ingenstans, så fick vi en orosanmälan från socialtjänsten, där mina styvbarn anklagar mig för alkoholism!! Jag som ALDRIG skulle få för mig att dricka alkohol, annat en kanske en öl till hockeymatchen eller en till maten, när barnen är hemma. Jag skulle ALDRIG låta alkohol få äventyra min familj!! Men nu har det gjort det, och enligt dem ett halvt flak öl om dagen?!

Kvinnorna jag talade med på socialtjänsten trodde dock på mig och gick INTE på barnens linje. Jag erbjöd mig till och med att lämna regelbundna blodprov för att bevisa min oskuld, men de sa att det inte behövdes och att de trodde på mig.

Men hur ska jag någonsin kunna lite på dessa barn igen? Båda är i tonåren.

• Svar på tråden Oskyldigt anklagad av mina styvbarn för alkoholism
  • Anonym (knäppt)
    Anonym (Nonono) skrev 2017-03-20 17:35:39 följande:

Är det? Jobbar du på soc?

Tror du att soc kan ta ungarna pga skitsnack?

De kan heller inte tvinga någon att lämna blodprov.

Anmälningshysterin vet inga gränser i Sverige nu för tiden.

Ja jag har jobbat på soc!

Det hade räckt med ett CDT och PEth prov för att rentvå ts alkoholvanor. Men att bara lita på hennes ord är såklart fel. Det är en mkt allvarlig anmälan från barnen och därav bör det tas på allvar!
  • Anonym (Nonono)
    Anonym (knäppt) skrev 2017-03-20 17:38:48 följande:

Det hade räckt med ett CDT och PEth prov för att rentvå ts alkoholvanor. Men att bara lita på hennes ord är såklart fel. Det är en mkt allvarlig anmälan från barnen och därav bör det tas på allvar!
    O, ja jag jobbar inte på soc och har aldrig haft med dem att göra.
    Vad är det för tester?
  • Anonym (reality check)

Men det verkar ju också rätt otroligt att två barn skulle anmäla gemensamt om det bara gällde en öl innan en match?

Vad säger barnens far, han har väl mål i mun och vet hur du dricker eller? Borde inte han kunna rentvå dig hos soc i så fall? 

Jag misstänker starkt att vi inte får höra hela bilden här.

Min styvfar hade inga alkoholproblem heller enligt egen utsago, inte ens när han kom hem sönderslagen med trasiga glasögon tre gånger samma år efter att ha muckat gräl på stan i fyllan...

• LindaZ1986
    Anonym (knäppt) skrev 2017-03-20 16:51:39 följande:
    Mycket märkligt och totalt FEL gjort av soc. Självklart skulle ts tvingas till blodprov varje månad i minst 1 år!
    Du har ingen aning om vilka konsekvenser sådant kan få i framtiden. 
    Hoppas du blir anmäld och åker på att lämna prover i ett år, inte kan få ut viss medecin osv. 

Egentligen borde jag anmäla dig, bara för att du ska få smaka på "det goda livet" med soc hängandes över axeln i tid och otid. 
  • Anonym (Nonono)
    LindaZ1986 skrev 2017-03-20 17:57:54 följande:
    Hoppas du blir anmäld och åker på att lämna prover i ett år, inte kan få ut viss medecin osv. 

Egentligen borde jag anmäla dig, bara för att du ska få smaka på "det goda livet" med soc hängandes över axeln i tid och otid. 
    Soc kan inte tvinga någon att ta blodprov.
  • LindaZ1986
    Anonym (Nonono) skrev 2017-03-20 17:40:31 följande:
    O, ja jag jobbar inte på soc och har aldrig haft med dem att göra.
    Vad är det för tester?
    distriktslakare.com/peth/
    Mycket märkligt och totalt FEL gjort av soc. Självklart skulle ts tvingas till blodprov varje månad i minst 1 år!

• Anonym (Nonono)
    LindaZ1986 skrev 2017-03-20 18:00:46 följande:
    distriktslakare.com/peth/
    Då kan man undra vad de menar med " en socialt accepterad alkoholkonsumtion"... enligt vem?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (knäppt) skrev 2017-03-20 17:38:48 följande:

Uppenbarligen har de gjort bedömningen att anmälan inte var trovärdig/att TS faktiskt inte dricker i den omfattningen som påstås.

Anmälan kan mycket väl ha tagits på allvar även om man inte går på fullt ut med blodprover i ett år.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (knäppt)
    LindaZ1986 skrev 2017-03-20 17:57:54 följande:

Jag HAR lämnat prover ett år! Vet EXAKT vad det innebär och det har INTE gett mig några konsekvenser öht!
  • Anonym (knäppt)
    Anonym (Nonono) skrev 2017-03-20 17:59:53 följande:
    Soc kan inte tvinga någon att ta blodprov.
    Nej självklart inte, men då får dem inte behålla barnen!
  • Anonym (Nonono)
    Anonym (knäppt) skrev 2017-03-20 18:31:24 följande:
    Nej självklart inte, men då får dem inte behålla barnen!
    Stämmer inte. Soc tar inte barn bara så där.
    Det måste verkligen finnas fog för det och då menar jag inte lögnaktiga tonåringar.

Om man sköter jobbet och har ett fungerande liv i övrigt så super man knappt upp ett halvt flak öl om dagen.
  • Anonym (Ledsen)

Jag har hittills inte läst alla kommentarer i gruppen, utan startade mest tråden för att skriva av mig då jag var helt ifrån mig av chock och smärta över hela situationen. Nu har jag läst en hel del kommentarer, av vilka många har gjort mig väldigt ledsen.

Jag vill klargöra några saker:

-NEJ: jag dricker inte mer än det jag skrev i mitt inlägg när jag har barn hemma.

-NEJ: jag tycker inte att socialtjänsten agerade fel när de inte krävde blodprov av mig trots att det var mitt eget förslag då jag ville rentvå mig själv.

-Orosanmälan var då för mina egna barn, och deras biologiska pappa backade upp mig till 100%.

- anmälan visade sig komma från bonusarnas bio-mamma och inte barnen. Hon gömde sig bara bakom dem. Antagligen för att hon ville få dem att bo hos henne.

- Jag jobbar 100% på ett bra jobb, med tidiga morgnar och med krav att vara skärpt varje dag, vilket hade varit omöjligt för mig med den alkoholkonsumtion jag anklagades för.

Tack för mig.

Svar på tråden Oskyldigt anklagad av mina styvbarn för alkoholism