-
Så kom vi halvvägs och uppmaningen om järntillskott kom redan flera veckor innan dess (Niferex - med sitt mindre goda rykte om skonsamhet för magen). Själv gillar jag idéerna om att äta järnrikt istället och diskussion har sedan fortsatt med barnmorskan och den är ännu ej avslutad. Så nu vill jag fråga er här som mestadels innehar samma åsikt som jag på järnfronten:1: Vad hade ni för järnvärde?2: Vad hade ni för ferritin?3: Vad rådde er barnmorska er till då kring järntillskott?4: Hur valde ni att göra?Själv hade jag vid en förstakontroll:Jv: 135Ferritin: 26Jag eftersöker alltså er med åsikter om att undvika järntabletter till förmån för medveten kost eller liknande och undanber mig vidare diskussion med er som tycker järntillskott är en självklarhet.
-
Svar på tråden Alternativ till järntabletter from v 20..?
-
Vad har du för järnvärde nu?
-
Har inte tagit fler blodprov sedan dess, blir om ett par veckor. Har däremot försökt järnboosta via kosten under tiden.
-
Jag minns inte värdet på första kollen, varken HB eller järndepåer.
Men jag brukar generellt sett ligga bra till, är blodgivare så jag får ju regelbundet indikationer varje gång jag lämnar. Så mitt vanliga värde som icke-gravid rör sig kring 140-145.
Nu senast hos barnmorskan hade jag ett HB på 125. Hennes rekommendation var att börja med Niferex vilket jag testade. Men trots att jag nu gått ner till att ta Niferex varannan dag och Ferronol varannan dag (se länk nedan) så har magen kajkat ur helt. Så sedan en vecka tar jag bara Ferronol och hittills funkar det bra. Ska dit nästa vecka igen (då kommer jag att vara i vecka 34) så vi får väl se då om hon tycker att det räcker eller om det har dalat....
Jag försöker att äta järnrikt med spenat och kött och broccoli och allt möjligt jag kan komma på. Till och med blodpudding oftare än vanligt. För jag vill gärna klara mig utan i varje fall Niferex.
http://www.apotea.se/ferronol-500-ml -
Anotherone skrev 2017-03-07 17:12:23 följande:
Jag minns inte värdet på första kollen, varken HB eller järndepåer.
Men jag brukar generellt sett ligga bra till, är blodgivare så jag får ju regelbundet indikationer varje gång jag lämnar. Så mitt vanliga värde som icke-gravid rör sig kring 140-145.
Nu senast hos barnmorskan hade jag ett HB på 125. Hennes rekommendation var att börja med Niferex vilket jag testade. Men trots att jag nu gått ner till att ta Niferex varannan dag och Ferronol varannan dag (se länk nedan) så har magen kajkat ur helt. Så sedan en vecka tar jag bara Ferronol och hittills funkar det bra. Ska dit nästa vecka igen (då kommer jag att vara i vecka 34) så vi får väl se då om hon tycker att det räcker eller om det har dalat....
Jag försöker att äta järnrikt med spenat och kött och broccoli och allt möjligt jag kan komma på. Till och med blodpudding oftare än vanligt. För jag vill gärna klara mig utan i varje fall Niferex.
http://www.apotea.se/ferronol-500-ml
Tack för tipset - ska läsa på om ferronol!Synd du inte minns dina depåer för det är ju kombinationen av järnvärdet med depåerna som kan ge ett hum om huruvida järntillskott verkligen är nödvändigt eller inte. Ju mer jag läser på om dessa olika tabletter ju mer ifrågasätter jag att de över huvudet taget rekommenderas ut... -
Följer gärna den här tråden, min mage gillar inte alls Niferex så jag vill dra ner lite på det och försöka med typ blutsaft och naturligt järnrika medel, har köpt nässelte och har redan nässelpulver hemma. Nässla ska ju innehålla massvis med järn tydligen :)
-
Just come along! =)Tokgurkan skrev 2017-03-07 17:44:11 följande:
Följer gärna den här tråden, min mage gillar inte alls Niferex så jag vill dra ner lite på det och försöka med typ blutsaft och naturligt järnrika medel, har köpt nässelte och har redan nässelpulver hemma. Nässla ska ju innehålla massvis med järn tydligen :)
-
Puffar upp tråden i ett nytt försök att få höra hur fler har gjort
-
Jag bygger järnvärde relativt lätt men jag äter en massa saker som det är järn i.
Man ska inte haka upp sig på mörkgröna grönsaker om man inte gillar det, ät blodkorv, leverpastej, kött och ägg, fullkorn och röda bär och citrus (C-vitamin hjälper järnupptaget).
Nötter är energirika men innehåller E-vitamin och B-vitamin samt många mineraler: järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar
Jag äter lite nötter och solrosfrön varje dag. Jordnötter och valnötter och mandlar och cashew, t.ex.
Och avstå från te och kaffe runt dina mest järnrika måltider, då ämnen som heter polyfenoler i dessa hämmar järnupptaget. -
Ja och det är jättebra tips, men vad jag frågar efter är vad andra haft för värden samt vilka rekommendationer de sen fått från sina barnmorskor och hur ni valt att göra. Vad som innehåller bra järn respektive vad man bör kombinera det med vågar jag påstå att åtminstone jag är väldigt påläst på :)
-
Försöker en sista gång att puffa tråden...
-
Hej!
Jag var också negg till järntabletter och fick tidigt rekommendation att äta järntabletter (niferex) för att höja upp järnlagret. Jag försökte äta järnriikt men vid kontrollen runt v25 så hade jag järnvärde på 104 och jag hade fått en del symptom på järnbrist (yrsel och matthet). Eftersom jag redan har en halvrisig mage så fick jag rekommendationen av min BM att äta SiderAL Forte som löses upp i tarmen istället för magsäcken. Jag har bara reagerat någon gång på tabletterna men efter att jag dricker nyponsoppa till tabletten så går det bra. Det stora minuset med siderAL är att en månads förbrukning går lös på 299 kr.. -
Har också testat Sideral och min mage fixade de tabletterna utan problem. Men barnmorskan ville ändå att jag skulle äta Niferex eftersom Niferex innehåller mer än 3ggr så mycket järn... Så effekten av Sideral lär ju inte vara densamma om man börjar tappa rejält i HB.
-
Ja, tyvärr är de svagare.. Rekommendationen jag fick var att börja med 2 tabletter och sen gå över till en tablett. Efter en vecka så hade jag kommit upp i alla fall tillräckligt höga nivåer så att det räcker med en tablett
-
Hej
Jag hade Hb 124g/L och ferritin 28 ug/L. Inte alls så bra som jag hade hoppats då jag ändå både ätit mer leverpastej, paltbröd och blodpudding (vilket jag tycker är gott tom!). Läste i mina journaler att ett brev ska skickas hem till mig ang. detta och ja, jag lär bli rekommenderad järntabletter.
Jag ville ju också typ "klara det själv" med födan.. men tydligen gick det inte alls för mig så jag vet inte vad jag ska göra. Slutar väl med att jag måste ta dom där tabletterna även fast jag har tillräckligt med magproblem redan :(