• Anonym (Hoh)

Betala extra skatt men inte få tillbaka pengarna?

Jag har på senaste tiden läst om personer som betalat extra pengar i skatt frivilligt, men som sedan ändå fått betala tillbaka/fått tillbaka väldigt lite när det varit dags för deklarationen att komma.

För mig som är nybörjare med detta så undrar jag vad det är som avgör ifall man får tillbaka pengarna/får betala ännu mer vid deklarationen, om man nu regelbundet betalat mer skatt?

Personen som hade mitt jobb tidigare innan mig hade samma tider, samma procent, samma timlön och samma arbetsgivare, hen betalade extra varje månad i ett år och fick tillbaka hela summan i april/juni. Innebär det att troligtvis samma sak gäller mig om jag börjar betala extra, eller kan det pga vissa omständigheter innebära att jag inte får tillbaka några pengar nästa år?

Känner att inlägget blev ganska otydligt men hoppas någon förstod vad jag menade ändå.

• Svar på tråden Betala extra skatt men inte få tillbaka pengarna?
  • Ms H

Vad menar du med "fick tillbaka hela summan"? Fick personen in all skatt den betalt?

Den totala skatten beror inte enbart på lönen, utan även andra inkomster, samt till exempel ränteavdrag och avdrag för resor. Skatten beror också på var man bor och om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Det innebär att samma lön på samma arbetsplats inte behöver leda till samma totala skatt.

• Anonym (Man)

Du betalar skatt preliminärt under året via din arbetsgivare. Deklarationen är avstämningen för att se om du ligger plus eller minus på helåret.

Ibland kan det ju bli för lite inbetald skatt, t.ex. om man sålt aktier, fonder eller en bostad och gjort en vinst utan att skatta direkt då, eller om man jobbat massa extra. Då kan det ju bli underskott även om man betalat in lite extra skatt under året.

• Anonym (Hoh)
    Ms H skrev 2017-03-08 00:23:23 följande:

Vad menar du med "fick tillbaka hela summan"? Fick personen in all skatt den betalt?

Den totala skatten beror inte enbart på lönen, utan även andra inkomster, samt till exempel ränteavdrag och avdrag för resor. Skatten beror också på var man bor och om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Det innebär att samma lön på samma arbetsplats inte behöver leda till samma totala skatt.

Personen betalade, utöver sin vanliga skatt, 1000 kr i månaden extra. När deklarationen kom så fick personen tillbaka 11-12.000 kr.
    Det pga att hen ju betalat extra varje månad.

Jag undrade med inlägget att ifall jag, som har samma arbetsgivare och arbete, också skulle göra så, innebär det då att jag troligtvis också får den summan tillbaka nästa år?

Tänkte på detta eftersom att jag läst om vissa som betalat extra varje månad men ändå inte fått tillbaka summan när det varit dags för deklaration.

Men tack för svaret!
  • Ms H

Jag missade ordet extra när jag skrev, i slutet av först stycket.

Som sagt, om du får tillbaka lika mycket eller inte, om företaget drar exakt lika mycket skatt på din lön som på den andre personens, beror på fler faktorer än enbart lönen.

• CarlB89

Personen var nog bara aktsam över att inte få en liten skattesmäll. Lr så såldes det fonder lr något annat som gav inkomst under året o ska skattas för så har man redan en buffert.

Men de e pengar man lånar ut till staten som man får väldigt lite ränta på endast inflationen har jag för mig. Rätta mig någon om jag har fel.

• Anonym (Man)
    CarlB89 skrev 2017-03-08 01:52:18 följande:

Personen var nog bara aktsam över att inte få en liten skattesmäll. Lr så såldes det fonder lr något annat som gav inkomst under året o ska skattas för så har man redan en buffert.

Men de e pengar man lånar ut till staten som man får väldigt lite ränta på endast inflationen har jag för mig. Rätta mig någon om jag har fel.

Du får 0% ränta på skattekontot iår.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hoh) skrev 2017-03-08 00:29:59 följande:
    Personen betalade, utöver sin vanliga skatt, 1000 kr i månaden extra. När deklarationen kom så fick personen tillbaka 11-12.000 kr.
    Det pga att hen ju betalat extra varje månad.

Jag undrade med inlägget att ifall jag, som har samma arbetsgivare och arbete, också skulle göra så, innebär det då att jag troligtvis också får den summan tillbaka nästa år?

Tänkte på detta eftersom att jag läst om vissa som betalat extra varje månad men ändå inte fått tillbaka summan när det varit dags för deklaration.

Men tack för svaret!
    Alltså det beror på mer än bara arbetet/lönen/ skattetabellen osv. Din kollega kan ha gjort annat också som gjorde att han fick tillbaka den summan. Ingen kan svara på om du får tillbaka 11-12000 om du betalar in 1000kr extra i månaden bara för din kollega fick det.
  • Ms H

Om du betalar in extra och inte får tillbaka något, beror det i så fall på att din skatt var högre än ordinarie inbetalning från arbetsgivaren. Om du då inte hade betalat in extra under året, skulle du få restskatt vid slutbeskedet. Totalt sett kommer du att ha betalat lika stor summa i skatt, oavsett när du betalar in vad.

Svar på tråden Betala extra skatt men inte få tillbaka pengarna?