Är onani hälsosamt?
Vilka fördelar och nackdelar får man av onani?
Skriv allt ni vet men vetenskapligt tack!
En nackdel är något som man har, inte något man får.
Och du kommer säkert få en massa pseudo-vetenskapliga svar. Nofap är det nya LCHF. Total sekt.
Vetenskapligt - ingen aning.
Men utifrån egen erfarenhet så ropar kroppen efter en utlösning med jämna mellanrum. Gör man inget åt det blir jag frustrerad och har svårt att koncentrera mig på annan än sex. Jag mår inte bra om jag inte sköter om saken med jämna mellanrum. Samlag eller onani, båda sakerna gör nytta för den fysiska frustrationen. Dessutom kan man ha väldigt trevligt vid "egensex", det är en kul sysselsättning och man utforskar sin egen sexualitet.
Jag ser MASSOR av fördelar med onani. Hittar inga nackdelar ö.h.t.
Även utan vetenskaplig kunskap kan jag ändå försäkra att det är väldigt hälsosamt med onani.
En orgasm är avstressande och får hela kroppen att slappna av.
Distraktionen från vardagen för en liten stund tror jag att alla behöver då och då. Njutningen får ju kroppen att utsöndra såkallade må-bra hormoner (sökord: oxytocin). Oxytocin i sin väg kan minska rädsla, aggressivitet, stress, ångest, depression och smärta. Det förbättrar även immunförsvar, andning, cirkulation, blodtryck, sömn, näringsupptag, sårläkning och mag- och tarmfunktion.
Man lär känna sig själv och vet därmed hur sexlivet med eventuell partner ska fungera, för majoriteten av par fungerar väl ändå som bäst när sexlivet är bra?
Jag tror att människan även finner en form av lugn av att onanera, man får ut sina lustar och får ut sina fantasier en stund, när man är klar med det så är man lugn och kan åter lägga fokus på det som är viktigt.
Nu vet jag inte om du syftar på onani för kvinnor eller män, men för kvinnor är onani dessutom bra för att lindra menstruationssmärtor - många kvinnor är mer kåta än vanligtvis när de har mens, så onanin gör bara gott i detta fallet. Många kvinnor upplever humörsvängningar under menstruationen, så må-bra hormonerna kan ju komma till stor hjälp där med.
De besvär jag kan tänka mig kan komma från onani är väl att vissa kan få problem med det vanliga sexlivet, då man har sin rutin vid onani och det övriga sexlivet ser ganska annorlunda ut - när man onanerar ligger all fokus på en själv, man styr själv, osv, men under sex så är man 2 om fokusen och bestämmandet.
Sedan kan det bli lite jobbigt om man blir beroende av det. Börjar onanera precis vid puberteten och inser att detta var ju visst fan skoj och sedan ökar gångerna per dag tills man börjar prioritera onani framför ex partner, jobb, etc.
De kanske inte är så farliga för kvinnor men farliga i ett prostatacancer-perspektiv, och faktum är att jag sett en uppgift på att regelbundna utlösningar faktiskt är i alla fall i någon mån en skyddsfaktor.