• halfbaked

Tuggträning?

Jag har en tjej på 7 månader som äter pureer och gröt samt majskrokar. Nu undrar jag om hur/när man ska börja tuggträna? Känner mig superrädd inför detta :-O Livrädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör man på säkrast sätt? Och när? Kan jag börja ge tunna stavar överkokta morötter och sånt redan? Som hon kan äta när vi äter? Eller är det farligt...? /största nojan är att sätta i halsen-förälder

• Svar på tråden Tuggträning?
  • Anonym (24)

Om hon sitter stadigt och bra i matstolen är det sällan så att hon sätter i halsen. Kanske känns det obehagligt eller biten kommer nära svalget så kräkreflexen kommer igång. Många förvirrar det om dom sätter i halsen eller bara hostar. Om dom sätter i halsen kan dom inte andas oftast då halsen är så liten. Men det kan ju se och låta läskit ändå. Men tycker bra du kan börja med kokta stavar eller låta henne plocka bitar. Päron och äpple går ju också att koka osv :) och skära ut de mjuka i gurkan osv :)

• Ellie

Googla blw så får du gott om tips och råd, och lugnande information.

• ostpaj

Jag har en 9 månaders som jag har börjat ge mer och mer.... Mat? Jag har alltså slutat göra små bitar. Idag fick hon en halv macka. För två veckor sen skar jag i tunna remsor :D vill du börja med små lättsvalda gör t.ex remsor av mjukt bröd,kokta makaroner osv. Det blir mindre läskigt med tiden! Men jag förstår dig :)

• halfbaked

Jodå i stolen sitter hon stadigt. Kanske får börja då!

Anonym (24) skrev 2017-03-08 18:35:20 följande:

Om hon sitter stadigt och bra i matstolen är det sällan så att hon sätter i halsen. Kanske känns det obehagligt eller biten kommer nära svalget så kräkreflexen kommer igång. Många förvirrar det om dom sätter i halsen eller bara hostar. Om dom sätter i halsen kan dom inte andas oftast då halsen är så liten. Men det kan ju se och låta läskit ändå. Men tycker bra du kan börja med kokta stavar eller låta henne plocka bitar. Päron och äpple går ju också att koka osv :) och skära ut de mjuka i gurkan osv :)

Jo, stadigt sitter hon så länge hon är koncentrerad och inte flamsar! Tack för tipsen! Kanske testar koka äpple... har massa hemma
  • halfbaked
    Ellie skrev 2017-03-08 21:21:57 följande:

Googla blw så får du gott om tips och råd, och lugnande information.

Ja, fast jag vill ju inte köra bara blw. Hon äter ju barnmatsburkar vanligtvis. Och har läst att man inte ska kombinera pure och blw, eller?
  • Ellie
    halfbaked skrev 2017-03-08 22:14:09 följande:
    Ja, fast jag vill ju inte köra bara blw. Hon äter ju barnmatsburkar vanligtvis. Och har läst att man inte ska kombinera pure och blw, eller?
    Det går alldeles utmärkt att kombinera. Med blw får de oftast inte i sig så mycket av maten, men blir mer vana vid att tugga och använda tungan. Pureer blir ett bra komplement och andra slags konsistenser och smaker.
  • halfbaked
    maratontjejen skrev 2017-03-08 21:25:19 följande:

Jag har en barnmatsbok från bvc där det står hembakta pepparkakor är bra tuggträning.

Haha minnsann? Men hur nyttigt är det? :-P
  • halfbaked
    Ellie skrev 2017-03-08 22:18:43 följande:

Det går alldeles utmärkt att kombinera. Med blw får de oftast inte i sig så mycket av maten, men blir mer vana vid att tugga och använda tungan. Pureer blir ett bra komplement och andra slags konsistenser och smaker.

Aha, vad bra. Läste på den där stora blw-sidan som kommer upp om man googlar att det är större risk att barn som är vana pureer sätter i halsen när de får blw-mat. Var därför jag blev osäker
  • Ellie
    halfbaked skrev 2017-03-09 10:19:11 följande:

Aha, vad bra. Läste på den där stora blw-sidan som kommer upp om man googlar att det är större risk att barn som är vana pureer sätter i halsen när de får blw-mat. Var därför jag blev osäker

Det viktiga är att man låter barnet själv greppa maten och föra in den i munnen. Det kan ju framkalla en del host och kräkreflexer i början men så länge det är mjuka fina bitar brukar det gå bra. Vår dotter älskade att sugarpa på kokta broccolibuketter. Prova gärna tex avokado, kokt potatis, banan, kokta morötter och liknande.
  • legomum

När man kör blw så ska man inte ge purer det är ju det som är hela poängen. Att vänja barn med mat inte pure.

Gå med i blw grupperna på fb så får du lite stöttning om du väljer att köra den varianten.
    Kan säga att jag körde så med mina twins och det har gått superbra.

• halfbaked
    legomum skrev 2017-03-09 13:41:57 följande:

När man kör blw så ska man inte ge purer det är ju det som är hela poängen. Att vänja barn med mat inte pure.

Gå med i blw grupperna på fb så får du lite stöttning om du väljer att köra den varianten.

Kan säga att jag körde så med mina twins och det har gått superbra.

Pure och gröt funkar så kör gärna det. Men hur börjar man tuggträningen när man startat med gröt och pureer?
  • legomum
    halfbaked skrev 2017-03-09 13:59:38 följande:
    Pure och gröt funkar så kör gärna det. Men hur börjar man tuggträningen när man startat med gröt och pureer?
    Aldrig hört uttrycket någonsin. Det är inget man behöver träna på. Sådant kommer automatiskt.

Men om du vill börja med blw så gör det. Lär dig hur du ska göra från början och börja. Det är ingen vetenskap så det är inte svårt.
  • Ellie
    legomum skrev 2017-03-09 13:41:57 följande:
    Gå med i blw grupperna på fb så får du lite stöttning om du väljer att köra den varianten. Kan säga att jag körde så med mina twins och det har gått superbra.
    Men vill man ge både och så går ju det alldeles utmärkt. Man måste inte köra strikt blw. Man kan ge puread mat men samtidigt låta barnet upptäcka olika smaker och konsistenser. Att få i sig allt möjligt inkluderar ju även tex gröt och mos. Det är dessutom viktigt att barnet får i sig tillräckligt med järn, vilket det inte brukar bli om man bara kör blw och amning tex. Gröt/pureer blir då ett bra komplement.
    halfbaked skrev 2017-03-09 13:59:38 följande:

Servera barnet "blw-mat" tex vid mellanmål om du vill. Barnet skall helst vara varken för hungrigt eller för mätt. Låt barnet leka med större bitar mat som är mjuka och fina att stoppa i munnen, som klyftor av kokt potatis. Här finns bra info: http://www.blw.nu/vad-ar-blw/ Där finns även tips på mat att ge mm.
    Vill du inte alls testa det här med blw så kan du ju bara fortsätta med mat som i barnmatsburkar där man successivt tillsätter större bitar av mat. Du kan ju även prova att ge små bitar av mjukt bröd med/utan pålägg.
  • halfbaked

Tack för alla tips haha vet inte var jag fått "tuggträning" ifrån men tror det handlar om att många i min omgivning ger brödbitar osv till sina bebisar samtidigt som de ger pureer så har bara anagit att man måstr börja med det snart.

• Ellie
    halfbaked skrev 2017-03-09 14:36:01 följande:

Tack för alla tips haha vet inte var jag fått "tuggträning" ifrån men tror det handlar om att många i min omgivning ger brödbitar osv till sina bebisar samtidigt som de ger pureer så har bara anagit att man måstr börja med det snart.

Det ger sig :)

Kom ihåg att om bebisen börjar ulka eller hosta med mat i munnen skall man INTE in med fingrarna och gräva. Då är det stor risk att man petar ner något i halsen.
  • deac

För att du ska känna dig ännu säkrare när ditt barn börjar med "riktig" mat så skulle jag vilja tipsa dig om att du ska lära dig "Om ett barn sätter i halsen". Googla och se filmer. Man vet aldrig om den kunskapen kommer att behövas någon gång. Skulle det hända står du inte lamslagen eller får panik utan att veta vad du ska göra. Jag jobbar på förskola och vi har fått kurser i detta. Det känns tryggt OM det någon gång skulle inträffa.

Svar på tråden Tuggträning?