Inlägg från: halfbaked |Visa alla inlägg
  • halfbaked

Tuggträning?

Jag har en tjej på 7 månader som äter pureer och gröt samt majskrokar. Nu undrar jag om hur/när man ska börja tuggträna? Känner mig superrädd inför detta :-O Livrädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör man på säkrast sätt? Och när? Kan jag börja ge tunna stavar överkokta morötter och sånt redan? Som hon kan äta när vi äter? Eller är det farligt...? /största nojan är att sätta i halsen-förälder

• Svar på tråden Tuggträning?
  • halfbaked

Jodå i stolen sitter hon stadigt. Kanske får börja då!

Anonym (24) skrev 2017-03-08 18:35:20 följande:

Om hon sitter stadigt och bra i matstolen är det sällan så att hon sätter i halsen. Kanske känns det obehagligt eller biten kommer nära svalget så kräkreflexen kommer igång. Många förvirrar det om dom sätter i halsen eller bara hostar. Om dom sätter i halsen kan dom inte andas oftast då halsen är så liten. Men det kan ju se och låta läskit ändå. Men tycker bra du kan börja med kokta stavar eller låta henne plocka bitar. Päron och äpple går ju också att koka osv :) och skära ut de mjuka i gurkan osv :)

Jo, stadigt sitter hon så länge hon är koncentrerad och inte flamsar! Tack för tipsen! Kanske testar koka äpple... har massa hemma
  • halfbaked
    Ellie skrev 2017-03-08 21:21:57 följande:

Googla blw så får du gott om tips och råd, och lugnande information.

Ja, fast jag vill ju inte köra bara blw. Hon äter ju barnmatsburkar vanligtvis. Och har läst att man inte ska kombinera pure och blw, eller?
  • halfbaked
    maratontjejen skrev 2017-03-08 21:25:19 följande:

Jag har en barnmatsbok från bvc där det står hembakta pepparkakor är bra tuggträning.

Haha minnsann? Men hur nyttigt är det? :-P
  • halfbaked
    Ellie skrev 2017-03-08 22:18:43 följande:

Det går alldeles utmärkt att kombinera. Med blw får de oftast inte i sig så mycket av maten, men blir mer vana vid att tugga och använda tungan. Pureer blir ett bra komplement och andra slags konsistenser och smaker.

Aha, vad bra. Läste på den där stora blw-sidan som kommer upp om man googlar att det är större risk att barn som är vana pureer sätter i halsen när de får blw-mat. Var därför jag blev osäker
  • halfbaked
    legomum skrev 2017-03-09 13:41:57 följande:

När man kör blw så ska man inte ge purer det är ju det som är hela poängen. Att vänja barn med mat inte pure.

Gå med i blw grupperna på fb så får du lite stöttning om du väljer att köra den varianten.

Kan säga att jag körde så med mina twins och det har gått superbra.

Pure och gröt funkar så kör gärna det. Men hur börjar man tuggträningen när man startat med gröt och pureer?
  • halfbaked

Tack för alla tips haha vet inte var jag fått "tuggträning" ifrån men tror det handlar om att många i min omgivning ger brödbitar osv till sina bebisar samtidigt som de ger pureer så har bara anagit att man måstr börja med det snart.

Svar på tråden Tuggträning?