• absalon

    När "microsoft" ringer upp.

    Blir ibland uppringd av "microsoft", som vill hjälpa mig att rätta till lite - obefintliga - problem med min förträffliga dator. Jag svarar alltid_
    - Oh, so nice! Is it mr Microsoft himself?
    Ungefär hälften av uppringarna lägger på luren redan här. Men somliga fortsätter med försök att få mig att starta datorn och följa deras "instruktioner". Jag brukar dra ut på samtalet utan att följa instruktionerna, tills de ger upp och lägger på. Ibland - om de blir alltför långrandiga - säger jag:
    -Oj, det ringer på dörrklockan, om jag får ditt telefonnummer ringer jag upp lite senare.
    Jag har hittills aldrig fått ett relevant nummer.
    Jag bygger min speciella telefonkultur på det faktum, att företaget Microsoft upprepade gånger deklarerat att man aldrig tar telefonkontakt med enskilda användare för att diskutera datorproblem. Uppringarna är bedragare, som försöker ta över användarnas datorer. Genom att dra ut på samtalen så mycket som möjligt gör man förhoppningsvis bedrägeriverksamheten mer tidskrävande och mindre angenäm för bluffmakarna.

  • Svar på tråden När "microsoft" ringer upp.
  • Aikido

    Det är i sådana lägen man plockar fram sin gamla veteranburk med Windows 98 och 56k modem.

  • gahadas

    Brukar skratta och berätta för dem hur vidriga de är som människor.

    Har rätt länge velat slänga upp en vm och spela med ett tag, men har inte orkat. Finns rätt roliga såna videos på youtube dock :D

  • Gryntroll

    Blev också uppringd av dem, från ett danskt nr med indisk/engelska talande person i andra änden vid 4-tiden på morgonen... som absolut måste varna för att det är fel på microsoft och att tjuvar kan komma åt information. 
    Mitt svar blev - ok tack för info, men jag är tjuv själv så det är lugnt! Då blev han skitsur och fräste något och slängde på luren {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Holma

    Synd att samtalen kostar massor att ens svara på o jag skulle inte betala för att dra ut på samtalet

  • Gryntroll
    Holma skrev 2017-03-08 18:50:20 följande:

    Synd att samtalen kostar massor att ens svara på o jag skulle inte betala för att dra ut på samtalet


    Där ser man, men det syntes inget på min räkning. Så det kan nog variera i såna fall.
  • sextiotalist

    När jag frågade om de ville prata med min man som är kollega med dom, så lade de på luren, likaså när jag tyckte att de kunde ta samtalet med it-supporten, eftersom varken han eller jag kunde få ordning på datorn.

  • sextiotalist
    driver28 skrev 2017-03-09 09:12:26 följande:

    Jag brukar säga att jag inte har någon dator. De brukar bli väldigt förvånade :)


    Det körde jag med en gång och hon på andra sidan blev arg på mig och sa att jag visst har en dator hemma
  • halla26

    När jag jobbade för Microsoft så kunde jag ju bara säga. "No, I work for Microsoft, and we don't call normal users"

Svar på tråden När "microsoft" ringer upp.