• Anonym (TS)

Kan inkasso avbryta avbetalningsplan utan förvarning?

Jag har haft en ganska stor skuld som jag betalat av till inkasso under ett par år. Aldrig missat en betalning eller fått en påminnelse gällande det.

Nu idag får jag ett brev från dem med en räkning på 20 000:- och meddelande om att de skickat in ärendet till Kronofogden. För skuldreglering ska jag betala 20 000:-. Kan de göra så utan förvarning? Kollade internetbanken och har inte missat någon betalning de senaste månaderna. Och om jag hade gjort det, får man ingen slags påminnelse innan då? Jag har under de senaste åren fixat till mitt liv. Betalat bort skulder osv och detta är den enda jag har kvar. Har blivit av med alla mina betalningsanmärkningar också. Och nu kommer jag få en ny!? Jag känner mig ledsen och förkrossad över detta. Ska ringa inkasso imorgon då de hunnit stänga idag. Men vad kan de ha för argument att göra såhär!?

• Svar på tråden Kan inkasso avbryta avbetalningsplan utan förvarning?
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2017-03-08 20:34:34 följande:

Jag har haft en ganska stor skuld som jag betalat av till inkasso under ett par år. Aldrig missat en betalning eller fått en påminnelse gällande det.

Nu idag får jag ett brev från dem med en räkning på 20 000:- och meddelande om att de skickat in ärendet till Kronofogden. För skuldreglering ska jag betala 20 000:-. Kan de göra så utan förvarning? Kollade internetbanken och har inte missat någon betalning de senaste månaderna. Och om jag hade gjort det, får man ingen slags påminnelse innan då? Jag har under de senaste åren fixat till mitt liv. Betalat bort skulder osv och detta är den enda jag har kvar. Har blivit av med alla mina betalningsanmärkningar också. Och nu kommer jag få en ny!? Jag känner mig ledsen och förkrossad över detta. Ska ringa inkasso imorgon då de hunnit stänga idag. Men vad kan de ha för argument att göra såhär!?

Klart dom kan . Har det tillkommit mera skulder till dom ?
    Annars vill dom väl bara ha in pengarna helt enkelt
  • Anonym (Giraffen)

De kan ha haft en bevakning på dig å sett att du ordnat upp ditt liv. Å kommit fram till att betalningsförmåga nu finns.

• Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2017-03-08 22:27:50 följande:

Klart dom kan . Har det tillkommit mera skulder till dom ?

Annars vill dom väl bara ha in pengarna helt enkelt

Nej. Det har inte tillkommit någon skuld.

Som jag skrev så har jag ordnat upp mitt liv och betalat bort skulder och har idag inga betalningsanmärkningar kvar eller så.
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-03-08 22:38:29 följande:

De kan ha haft en bevakning på dig å sett att du ordnat upp ditt liv. Å kommit fram till att betalningsförmåga nu finns.

Det låter märkligt. Om de skulle ha en bevakning innebär det ändå att de skulle behöva ta en kreditupplysning för att veta hur min ekonomi ser ut vilket jag får veta i sånt fall. Men nu har jag inte den ekonomin att betalningsförmåga föreligger, då jag studerar.
  • Anonym (TS)

Min fråga är egentligen kort och gott om inkasso kan bryta ett muntligt avtal utan anledning och förvarning? Vi har ju trots allt avtalat om denna avbetalningsplan.

• Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2017-03-09 06:40:14 följande:

Min fråga är egentligen kort och gott om inkasso kan bryta ett muntligt avtal utan anledning och förvarning? Vi har ju trots allt avtalat om denna avbetalningsplan.

Kort o gott så är svaret JA
  • sextiotalist

Vet inte om de kan det eller inte, men ring och prata med dom, säg att du följt avbetalningsplanen och att det finns inget som gör att de får pengarna snabbare även om de drar till kronofogden, eftersom du studerar och därmed finns det inga pengar att hämta från dig.
    Dvs både du och de vinner på att du fortsätter med den avbetalningsplan du nu har.
  • Anonym (TS)

Jag har pratat med dem. De förstod inte varför de skickat det vidare. De skulle dra tillbaka det och avbetalningsplanen skulle fortlöpa.

• Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2017-03-09 08:33:01 följande:

Jag har pratat med dem. De förstod inte varför de skickat det vidare. De skulle dra tillbaka det och avbetalningsplanen skulle fortlöpa.

Men så skönt :)
  • Niet

Hej,
    nej det kan dom inte. Har ni kommit överens om en avbetlaningsplan och du sköter denna gäller samma kreditgivningsregler som alltid mellan konsument och företag.

Om du är sen med en betalning har långivaren rätt att säga upp lånet, men då krävs det att det står i låneavtalet att lånet kan sägas upp vid sen betalning. Dessutom måste någon av följande punkter vara uppfylld:

du är mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än tio procent av hela lånet,

du har två eller flera gånger varit mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än fem procent av hela lånet,

du är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med att betala,

den säkerhet som ställts för krediten, har sjunkit väsentligt i värde eller

du har aktivt undandragit dig att betala ditt lån.

Om ditt lån sägs upp på grund av att du är sen med att betala, har du oftast rätt till fyra veckors uppsägningstid. Uppsägningen ska återtas om du, innan uppsägningstiden gått ut, betalar skulden plus ränta. Men den möjligheten kan du bara utnyttja en gång per lån.

• Nyfikna72

Det är inte så att det vart en årsförfallodag typ? Många betalningsplaner löper årsvis och när de löper ut så förhandlar man om en ny. En del går automatiskt över på en ny likartad och ibland tar den slut och man förväntas själv ta kontakt med dem för en ny plan.

• Anonym (!)
    Niet skrev 2017-03-10 15:07:04 följande:

Hej,
    nej det kan dom inte. Har ni kommit överens om en avbetlaningsplan och du sköter denna gäller samma kreditgivningsregler som alltid mellan konsument och företag.

Om du är sen med en betalning har långivaren rätt att säga upp lånet, men då krävs det att det står i låneavtalet att lånet kan sägas upp vid sen betalning. Dessutom måste någon av följande punkter vara uppfylld:

du är mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än tio procent av hela lånet,

du har två eller flera gånger varit mer än en månad sen med att betala ett belopp som är större än fem procent av hela lånet,

du är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med att betala,

den säkerhet som ställts för krediten, har sjunkit väsentligt i värde eller

du har aktivt undandragit dig att betala ditt lån.

Om ditt lån sägs upp på grund av att du är sen med att betala, har du oftast rätt till fyra veckors uppsägningstid. Uppsägningen ska återtas om du, innan uppsägningstiden gått ut, betalar skulden plus ränta. Men den möjligheten kan du bara utnyttja en gång per lån.

Dom hade ett muntligt avtal o inget på papper så nä detta gäller inte
Svar på tråden Kan inkasso avbryta avbetalningsplan utan förvarning?