• Anonym (Ts)

Någon här som har ett "äkta" recept på huevos rancheros?

Åt så god huevos rancheros en gång hos en vän som var ett familjerecept men den vännen är dessvärre bortgången nu.

Någon som har ett genuint recept? Har förstås googlat men många recept är liksom "svennefierade" vilket säkert också är gott ibland men vill som sagt ha ett äkta recept.

• Svar på tråden Någon här som har ett "äkta" recept på huevos rancheros?
  • Mandel

Jag ska hem och kolla i min Mexikanska kokbok och återkommer, men för att komma ihåg det så måste jag fråga dig ts - så du svarar mig

Varför har du lagt en receptfråga i känsliga rummet under allmän debatt och skrivit den anonymt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ts)
    Mandel skrev 2017-03-09 14:55:45 följande:

Jag ska hem och kolla i min Mexikanska kokbok och återkommer, men för att komma ihåg det så måste jag fråga dig ts - så du svarar mig

Varför har du lagt en receptfråga i känsliga rummet under allmän debatt och skrivit den anonymt?

Okej tackar :)

Vet inte, har typ social fobi på nätet och vill helst vara anonym jämt... sorgligt men sant.
  • Anonym (Ts)

Någon mer som har ett recept?

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2017-03-09 15:37:29 följande:

Någon mer som har ett recept?

Googla på "huevos rancheros recipe"  och du kommer få massor av förslag på recept som inte är försvenskade.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2017-03-09 15:41:56 följande:

Googla på "huevos rancheros recipe"  och du kommer få massor av förslag på recept som inte är försvenskade.

Blir dock lite samma problem fast de är amerikaniserade ist typ.

Hoppas på ett recept här från någon som lagat det
  • LFF

Och här har vi på spanska Flört

www.google.se/webhp&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=huevos+rancheros+receta&*

Min spontana reaktion när jag ser de olika recepten är att det är väldigt mycket beroende på, att man kan ha till lite allt möjligt så länge man har ägg och majstortilla. 

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2017-03-09 15:57:34 följande:
    Blir dock lite samma problem fast de är amerikaniserade ist typ.

Hoppas på ett recept här från någon som lagat det
    Det är väl lite som pyttipanna, omlett, paella och paj. Man tagar vad man haver och alla har sina olika favoriter.

Ta något och testa.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2017-03-09 16:02:48 följande:

Det är väl lite som pyttipanna, omlett, paella och paj. Man tagar vad man haver och alla har sina olika favoriter.

Ta något och testa.

Ja så är det, finns många olika recept. Har förstås testat många recept innan jag skrev tråden :)
  • Anonym (Ts)
    LFF skrev 2017-03-09 16:00:31 följande:

Och här har vi på spanska 

www.google.se/webhp&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=huevos+rancheros+receta&*

Min spontana reaktion när jag ser de olika recepten är att det är väldigt mycket beroende på, att man kan ha till lite allt möjligt så länge man har ägg och majstortilla. 

Att googla på spanska var smart, tack :) ska kolla igenom sökresultaten nu.
  • Mandel

Har inte provat, men den mexikanska kokboken skriver följande:

1port
    2 små (10cm i diameter) tortillas
    2 ägg
    ister till stekning
    Salsa Ranchera (recept nedan) eller annan salsa
    friterade bönor

Fritera tortillan
    placera tortillas bredvid varandra på tallrik och de stekta äggen ovanpå med gulan uppåt - ej vändstekta ägg och med hel gula!
    Häll på salsa och lägg upp bönorna bredvid

Salsa ranchera
    2msk olivolja
    ½burk tomater som runnit av och mosats
    socker om det behövs
    2-4 jalapenopepparfrukter, skivade
    1 msk vinäger
    salt och peppar efter smak

Fritera tomaterna i olivoljan - misstänker att fritera är felöversatt och ska vara stek istället , till en tjock puré, krydda med salt och peppar och tillsätt socker om smaken är för skarp.Ta bort stekpannan från spisen och tillsätt den hackade jalapenon och vinägern och blanda omsorgsfullt. Låt salsan mogna i kylskåp över natten.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ts)
    Mandel skrev 2017-03-09 17:13:27 följande:

Har inte provat, men den mexikanska kokboken skriver följande:

1port

2 små (10cm i diameter) tortillas

2 ägg

ister till stekning

Salsa Ranchera (recept nedan) eller annan salsa

friterade bönor

Fritera tortillan

placera tortillas bredvid varandra på tallrik och de stekta äggen ovanpå med gulan uppåt - ej vändstekta ägg och med hel gula!

Häll på salsa och lägg upp bönorna bredvid

Salsa ranchera

2msk olivolja

½burk tomater som runnit av och mosats

socker om det behövs

2-4 jalapenopepparfrukter, skivade

1 msk vinäger

salt och peppar efter smak

Fritera tomaterna i olivoljan - misstänker att fritera är felöversatt och ska vara stek istället , till en tjock puré, krydda med salt och peppar och tillsätt socker om smaken är för skarp.Ta bort stekpannan från spisen och tillsätt den hackade jalapenon och vinägern och blanda omsorgsfullt. Låt salsan mogna i kylskåp över natten.

Tack snälla för att du tog dig tiden att kolla och skriva ner det till mig! Uppskattas verkligen.
Svar på tråden Någon här som har ett "äkta" recept på huevos rancheros?