• Anonym (Ensam mamma)

    hur svårt är det att få ensam vårdnad?

    Jag och min man ska skilja oss och jag vill ha ensam vårdnad om dom men har hört att det är jättesvårt. Så min fråga lyder: vad krävs för att få ensam vårdnad om barnen?

  • Svar på tråden hur svårt är det att få ensam vårdnad?
  • nevermind
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2017-03-09 18:21:09 följande:

    Jag och min man ska skilja oss och jag vill ha ensam vårdnad om dom men har hört att det är jättesvårt. Så min fråga lyder: vad krävs för att få ensam vårdnad om barnen?


    Typ att han slår och våldtar dem...

    Vad har du för skäl? Har du bevis?
  • Queennr1

    Det som krävs att delad vårdnad orsakar stora problem i barnets liv. Man kan faktiskt ha gemensam vårdnad även om man misshandlat barnen. Däremot kanske man inte får ha umgänge.

    Varför vill du ha enskild?

  • Brumma

    Att den andra föräldern är en fara för barnet (och det räcker naturligtvis inte att du säger att det är så). Eller att ni har EXTREMA samarbetsproblem. Men då kan vårdnaden lika gärna tillfalla din exman.

    Varför vill du ha egen vårdnad? Det ändrar inte umgänget tex. Barnen kan bo växelvist även om bara 3n förälder har vårdnad .

  • Anonym (Klok)

    Lättaste att få det är när han frivilligt ger den till dig.Så börja med att fråga honom.Han kanske är den typen som struntar i barnen?

  • Anonym (Qwerty)

    Jag hoppas att det är förbannat jäkla skitomöjligt om det inte är så att pappan ger upp vårdnaden eller utom all rimligt tvivel är opassande som förälder.

  • Anonym (Varför då)

    På vilket sätt är pappan olämplig som förälder tycker du?

    Behöver inte barnet en pappa?

  • Anonym (Klok)
    Anonym (Varför då) skrev 2017-03-09 20:41:21 följande:

    På vilket sätt är pappan olämplig som förälder tycker du?

    Behöver inte barnet en pappa?


    Självklart,så länge han inte gör illa barnet.Eller om han frivilligt avstår från sitt ansvar,finns ju dom ochså,hur vi än vrider och vänder detta.
  • Anonym (Fråga)

    Jag bad pappan om det och fick det. Vi har barnen 70/30 (jag 70) ungefär men det känns ändå bra och säkert för mig att ha enskild vårdnad. 
    Han håller med om att han inte alltid är helt pålitlig men att jag verkligen är det. Som pappa är han dock bra så jag kommer inte förvägra honom umgänge så länge barnen mår bra!

  • Anonym (Ensam mamma)

    Jag vill ha ensam vårdnad av den enkla anledningen att han enbart vill ha gemensam för att kunna kontrollera mig och barnen.
    Vi kan inte samarbeta och kommer aldrig kunna göra det heller. Jag har ensam tagit allt ansvar för barnen och det kommer jag få fortsätta göra nu efter separationen för han vill ha så lite ansvar som möjligt. Sen han flyttade för en månad sen så har vi diskuterat vårdnad, umgänge och underhåll. Och varje gång jag trott vi var klara och kommit överens så börjar han ändra sig.
    Vi kommer inte överens om umgänget ( för min del så har jag gärna barnen heltid men barnen saknar och vill träffa sin pappa). Han vägrar ha ett fast umgängesschema för han vill kunna ändra sig som han vill och inte känna sig tvingad till nåt säger han. Han vill inte ha barnen mer än varannan helg och han är ledig varannan fredag men vill inte hämta dom från skola och dagis för han vill vara fri den dan säger han. Han vill hämta dom på kvällen hos mig istället. Problemet är att jag vet att det kommer bli tjafs vid dörren då för det händer nu och trots att jag talat om för honom att det är jobbigt för barnen så kan han stå och skrika och svära åt mig vid dörren. Han vill inte ha några kläder till barnen hos sig. Jag ska skicka med ombyten för hela helgen och även blöjor och välling till ena barnet. Han vill inte heller känna sig bunden till bestämda helger för han vill kunna ta extra jobb om han vill eller om han ska göra annat. Jag vet ju att han vill fortsätta kontrollera mig så jag inte kan planera in nåt dom helgerna för jag vet ju inte om han kommer dyka upp eller inte. Jag vet ju att barnen kommer bli besvikna om han inte dyker upp men jag vet att jag inte kan ändra honom. Han vill inte gå på några föräldramöten eller utvecklingssamtal eller på nåt som berör barnen. Han säger att jag ska vara glad att han överhuvudtaget vill ha barnen varann helg för vissa andra träffar bara sina barn ett par timmar i månaden. Han bor nu 5 minuters promenadväg från oss men oroar sig för att dom äldre barnen går över till honom mitt i veckan för det kostar pengar om dom skulle äta där. Jag visste inte vad jag skulle svara på det så jag sa att bjud inte på mat då eller öppna inte dörren om du inte vill.
    Vi kom överens om underhållet trodde jag men han vägrar skriva även det i ett avtal för han vill inte känna att han måste följa nåt. Han är höginkomsttagare och jag har varit timanställd och inte tjänat så mycket tidigare och är för tillfället föräldraledig med låg fp. Jag vill kunna ta över kontraktet för lägenheten för han vill varken stå kvar på det ( med all förståelse) eller betala hyran mer. Problemet är att jag inte kan ta över kontraktet utan underlag på inkomst och han vill inte att jag ska ta tag i, och ordna upp ekonomin heller. Han säger att han vill kunna straffa mig genom att låta bli att betala om vi skulle bråka om nåt tex om jag låter barnen göra nåt han inte vill att dom ska göra. Så han vill fortsätta bestämma i mitt hem. Saken är den att dom äldsta barnen är 9 och 10 och speciellt dottern har han kontrollerat väldigt hårt hittills och det vill han få fortsätta göra. Han är muslim och har blivit religiös nu sista tiden. Han hade barnen ett par timmar förra helgen och dottern berätta att han tjatade på dom om att dom måste be och läsa Koranen och att hon ska ha sjal på sig. Dom tillbringade umgänget genom att be och titta på tv medan han satt i telefon och skrek åt mig att allt han orkade. Dottern har aldrig fått gå i linne och shorts på somrarna. Hon får inte bada längre för honom för hon vägrar ta på sig burkini. Hon får heller aldrig sova över hos kompisar och nu tjatar han på henne att hon måste ha sjal på sig. Jag vet att det kommer vara många bråk kring barnens uppfostran och jag orkar inte mer. Både jag och barnen mår dåligt och vill ha lugn och ro i våra liv. Han har gjort mycket annat mot mig och barnen tidigare som till slut lett fram till skilsmässan men jag kan ju inte vägra honom umgänge heller.

  • nevermind

    Ta alla diskussioner skriftligt... Skriv även ner saker han säger/gör.

    Underhållet ska gå via Försäkringskassan. Alltid. Kom inte överens själva.

Svar på tråden hur svårt är det att få ensam vårdnad?