• snabelap

8-åring som kissar på sig JÄMT

Blir så frustrerad! Har en snart 8-årig grabb här hemma som kissar på sig VARJE dag! Vi har redan varit till läkare/urolog och fått konstaterat att det är inget "fel" på blåsan eller dylikt, utan vi fick typ rådet att tjata o påminna. Vilket hjälper nada. Grabbens egna inställning verkar vara att det inte är så jobbigt att kissa på sig. Han verkar helt enkelt inte ta det på allvar, eller besväras av det, mer än när vi kör "allvarliga" snack med honom vid tillfällen ex när han för tredje gången samma dag kissar på sig. Då blir han typ "uttråkad" men visar inga tecken på skam/ånger/ eller dylikt. Vi har provat följande:

*berömma/erbjuda belöning ex om han klarar att vara torr i en vecka. Har ej funkat, trots att det varit riktigt bra belöningar.
    *Tjata/påminna varje/varannan timma. Funkar inte heller, han säger att han inte är kissnödig, sen kissar han typ ner sig 5 min efter det.
    *kiss-klocka- Svindyra, och han har haft sönder 3 stycken på ungefär 3 månader, så nej, inte ekonomiskt hållbart.
    *mobil-larm. Nej, den gick också sönder efter ett par veckor. 
    *kiss-schema. Följs inte när han är i skolan/hos kompis så känns inte som någon idee plus att han varken kan läsa eller klockan. 
    *allvarliga samtal - hade lika gärna kunnat prata med en vägg

Det gör mig orolig också eftersom han börjar bli såpass gammal och jag vill inte att han ska börja bli retad. Vad ska man göra?! Han har alltid varit så här, så det är inget "nytt". Ska man behöva börja med blöja igen?! Vi bor i lägenhet o vårt hem luktar konstant kiss eftersom vi har tvättid med ca 2 veckors mellanrum, vilket innebär MINST 14 par kissbyxor per tvätttillfälle! Blir galen snart! Är det någon som har något råd eller nån idee vad det kan bero på?Finns det andra sjukdomar/syndrom/diagnoser som kan innebära att barnet inte kan hålla sig?

• Svar på tråden 8-åring som kissar på sig JÄMT
  • gahadas
    snabelap skrev 2017-03-09 18:28:51 följande:

ja, mest i skolan, eftersom då kan inte vi påminna honom

Blir han inte mobbad då? Det borde ju avskräcka honom i så fall.

Men bara att sluta med lördagsgodis och veckopeng tills han börjar bry sig tycker jag.
  • snabelap

Nej, enligt honom är det ingen som märker, och det verkar stämma eftersom det alltid kommer som en chock för läraren när man påpekar att han är nerkissad. Han äter inte godis (självmant) och veckopeng har han ingen XD provat med typ "ingen tv/data/spel"de dagar han kissar på sig (vilket borde varit effektivt) men då struntar han i det o gör annat. det verkar liksom inte bita på honom.

• gahadas
    snabelap skrev 2017-03-09 18:37:44 följande:

Nej, enligt honom är det ingen som märker, och det verkar stämma eftersom det alltid kommer som en chock för läraren när man påpekar att han är nerkissad. Han äter inte godis (självmant) och veckopeng har han ingen XD provat med typ "ingen tv/data/spel"de dagar han kissar på sig (vilket borde varit effektivt) men då struntar han i det o gör annat. det verkar liksom inte bita på honom.

Vad gör han då? Ta bort allt kul
  • snabelap

Han är väldigt foglig på så sätt.Hjälper gärna till i tvättstugan o tvättar sina byxor o så. Han går med på alla "straff" utan problem, och tjafsar inte emot om man tar bort roliga saker. Så nej, det fungerar inte heller, plus att det känns inte som en hållbar lösning att komma med bestraffningar hela tiden. Att ta bort allt kul i detta fall, leder bara till att han har tråkigt men kissar på sig lika mycket. 

• snabelap
    maratontjejen skrev 2017-03-09 18:37:54 följande:

Jag skulle ta kontakt med en barnpsykolog för hans skull.

ja, det är väl snart däråt det lutar, men känner mig inte särskilt hoppfull till det. Dels för att det är så svårt att få tider till sånt, sen  känns det inte riktigt psykologiskt, eftersom det är liksom inget som plötsligt hänt/förändrats. Från den dagen han slutade med blöja, har han liksom alltid kissar ner sig. Det har aldrig varit några bättre eller sämre perioder. Känner mig lagom trött på läkare som säger "det försvinner med tiden" >:(
  • scanmia

Stresshantering?

Avslappning, massage, yoga och meditation (cosmic kids på YouTube!). Minska på krav, gör vardagen mer förutsägbar och strukturerad, se till att han får har bra sovrutiner och tillräcklig med motion (utomhus)... Allt det där som ligger runt omkring och hjälper med att må bättre.

• gahadas

Jag vet! Varje gång han kissar på sig så måste han gå ner till ån och tvätta kläderna för hand

Svar på tråden 8-åring som kissar på sig JÄMT