• snabelap

8-åring som kissar på sig JÄMT

Blir så frustrerad! Har en snart 8-årig grabb här hemma som kissar på sig VARJE dag! Vi har redan varit till läkare/urolog och fått konstaterat att det är inget "fel" på blåsan eller dylikt, utan vi fick typ rådet att tjata o påminna. Vilket hjälper nada. Grabbens egna inställning verkar vara att det inte är så jobbigt att kissa på sig. Han verkar helt enkelt inte ta det på allvar, eller besväras av det, mer än när vi kör "allvarliga" snack med honom vid tillfällen ex när han för tredje gången samma dag kissar på sig. Då blir han typ "uttråkad" men visar inga tecken på skam/ånger/ eller dylikt. Vi har provat följande:

*berömma/erbjuda belöning ex om han klarar att vara torr i en vecka. Har ej funkat, trots att det varit riktigt bra belöningar.
    *Tjata/påminna varje/varannan timma. Funkar inte heller, han säger att han inte är kissnödig, sen kissar han typ ner sig 5 min efter det.
    *kiss-klocka- Svindyra, och han har haft sönder 3 stycken på ungefär 3 månader, så nej, inte ekonomiskt hållbart.
    *mobil-larm. Nej, den gick också sönder efter ett par veckor. 
    *kiss-schema. Följs inte när han är i skolan/hos kompis så känns inte som någon idee plus att han varken kan läsa eller klockan. 
    *allvarliga samtal - hade lika gärna kunnat prata med en vägg

Det gör mig orolig också eftersom han börjar bli såpass gammal och jag vill inte att han ska börja bli retad. Vad ska man göra?! Han har alltid varit så här, så det är inget "nytt". Ska man behöva börja med blöja igen?! Vi bor i lägenhet o vårt hem luktar konstant kiss eftersom vi har tvättid med ca 2 veckors mellanrum, vilket innebär MINST 14 par kissbyxor per tvätttillfälle! Blir galen snart! Är det någon som har något råd eller nån idee vad det kan bero på?Finns det andra sjukdomar/syndrom/diagnoser som kan innebära att barnet inte kan hålla sig?

• Svar på tråden 8-åring som kissar på sig JÄMT
  • snabelap
    Bertram skrev 2017-03-09 22:48:30 följande:

Spontant tänker jag om han har någon form av autism eller liknande? Vid 8 års ålder bör man ju kunna klockan samt läsa och skriva hjälpligt, men han kan andra avancerade saker?
    Min femåring klarar allt det där och han är inte speciellt tidig eller så.
    Sen om det inte är något fel på blåsan, men kan det vara något fel på nerverna som gör att han inte känner?

Finns tunnare blöjor för större barn som inte syns genom byxorna, han kanske kan ha det så länge, för allas trevnad medans ni gör en utredning. Gå till en annan läkare etc

jag börjar också fundera i dom banorna. Just för att det nu verkar vara så mycket "annat" som han är sen med. Men på något sett känns det som att skolan borde ha reagerat i sådana fall :S Eller? men jag märker även när barnen i klassen har målat ex påskbrev/porträtt så använder ju barnen olika färger och målar detaljer medans grabben kör på samma färg och typ "huvudfotingar".Vet inte om han bara är "lat" om det är saker han inte är intresserad av, eller om han faktiskt  han nån diagnos. enligt läkare finns inga tecken på nervfel iaf
  • snabelap
    annananos skrev 2017-03-10 07:33:20 följande:

Hur går det på nätterna? kissar han i sängen också?
    Har du "hotat" med blöjor? kanske kan vara värt att köpa hem ett paket och säga så länge du kissar ner dig får du använda blöja här hemma för jag orkar inte all denna tvätt. det kanske biter på han jag vet inte. men gör det inte till ett straff jag anser att man aldrig skall straffa barn för en sådan här sak han kanske faktiskt inte kan  rå för det.

Spontant tänker jag om han har någon form av autism eller liknande? Vid 8 års ålder bör man ju kunna klockan samt läsa och skriva hjälpligt, men han kan andra avancerade saker?
    Sen om det inte är något fel på blåsan, men kan det vara något fel på nerverna som gör att han inte känner?

Finns tunnare blöjor för större barn som inte syns genom byxorna, han kanske kan ha det så länge, för allas trevnad medans ni gör en utredning. Gå till en annan läkare etc

jag börjar också fundera i dom banorna. Just för att det nu verkar vara så mycket "annat" som han är sen med. Men på något sett känns det som att skolan borde ha reagerat i sådana fall :S Eller? men jag märker även när barnen i klassen har målat ex påskbrev/porträtt så använder ju barnen olika färger och målar detaljer medans grabben kör på samma färg och typ "huvudfotingar".Vet inte om han bara är "lat" om det är saker han inte är intresserad av, eller om han faktiskt  han nån diagnos. enligt läkare finns inga tecken på nervfel iaf

nej, kissar inte på sig på nätterna. Jo, i mina svaga stunder har jag hotat med blöjor (om inte annat bara för att få NÅGON reaktion) men han säger bara "ok". Blir frustrerad o frågar då om han VILL ha blöjor, o då svarar han "nej". det skulle inte förvåna mig om han faktiskt tog på sig blöjor utan protest om man sa åt honom det. Han verkar i stort sett kunna acceptera vilken bestraffning som helst utan protest. 
  • snabelap
    Froken Lokens skrev 2017-03-10 12:28:09 följande:

Jag tycker att det är väldigt konstigt att han inte blir retad, bra - men konstigt. Barn kan vara elaka.

Jag med :O När han var yngre så pratade vi mycket om att när han börjar skolan måste han skärpa till sig, så inte andra  barn retar honom. Jag är glad att han sluppit att bli retad, men det är ju ständigt en oro. Dock verkar han kunna dölja det rätt bra. Lärarna har heller oftast inte märkt det förrens man påpekar det när man hämtar honom. Han envisas dock med att alltid ha tjockt fodrade byxor, oavsett väder, så börjar misstänka att det kan ha med att göra att det är lättare att det inte syns då. Han är ändå väldigt ärlig med att han har kissat på sig, även om det inte syns (om man frågar alltså)
  • snabelap
    Embassy skrev 2017-03-10 12:23:12 följande:
    Jag blev hjälpt av akupunktur, hade nästan samma ålder.
    cosinus skrev 2017-03-10 07:52:25 följande:
    Fast det är det inte alls säkert att han är, han behöver inte alls känns sig kissnödig för att sekunden senare kissa ner sig. Det är det som är så typiskt för många av de här barnen. Att de verkligen inte är kissnödiga, de får ingen framförhållning av sin egen kropp.

Då måste de lära sig att kissa på klocka och förebyggande. Det kräver motivation vilket tyvärr långt ifrån alla har. Men självklart ska ni kunna kräva av skolan att de tar honom och följer honom till toaletten på bestämda tider. Vad han sen gör där inne kan ni ju tyvärr inte kolla för lite där går väl gränsen att ha en lärare till att övervaka om det verkligen kommer kiss på en 8-åring. Men att de ser till att han iaf stänger dörren och är där minst en halv minut är fullt rimligt. 

Det är inte en fråga de ska ställa, det är en order.
    ja, precis, det är i stort sett det enda som "hjälper". Att tjata, påminna och sätta upp scheman. Tyvärr har det inte funkat så bra i skolan, just för att lärarna helt enkelt inte tar det på allvar (känns det som). Känner överlag att han inte har de mest engagerade lärarna. Eftersom att han alltid kissar på sig, så har han alltid extrakläder med sig till skolan (allt, byxor, kalsonger, strumpor, ja rubbet) och vi har sagt till lärarna FLERA gånger att han alltid har kläder i ryggsäcken. Trots det får man hämta honom utan strumpor/lånebyxor o sånt för att lärarna inte förstår att han har med sig kläder. De svarar bara "jamen XXX sa att han inte har med sig". Vi har också förklarat flera gånger att de inte kan fråga grabben om sånna saker, för han svarar alltiid nej, även om han har med sig. Han  har liksom ingen koll. Vi kan skicka med gympakläder, säga till grabben att de är med och att han ska ha gympa. Sen när man hämtar honom på skolan så har han inte varit med på gymnastiken för att han trodde inte han hade kläder med sig (han kollar alltså inte ens efter). På raster när det är -15 kan han vara ute med endast jacka ibland när man hämtar honom, och frågar man lärarna varför han inte har mössa/vantar osv så säger det typ "ja men vi sa till honom att ta det" eller" men han sa att han inte vill ha". det är liksom noll ansvarskänsla hos lärarna, känns det som. 
  • snabelap

Kan förövrigt tillägga att vi nu pratat med skolsyster, som säger att detta är inte något som skolan ska ha hand om, utan man får vända sig till BVC...alltså där vi redan varit, samt urologen som vi också redan varit till XD

• Flygfotogen

Det låter som att han har större svårigheter än inkontinens. Han accepterar nog inte alla straff han hotas med utan han förstår nog inte att det är bestraffning och kopplar det sannolikt inte med sin inkontinens.

• Bertram
    snabelap skrev 2017-03-11 17:35:53 följande:

Kan förövrigt tillägga att vi nu pratat med skolsyster, som säger att detta är inte något som skolan ska ha hand om, utan man får vända sig till BVC...alltså där vi redan varit, samt urologen som vi också redan varit till XD

Man går väl för böveln till vårdcentralen och inte till bvc när barnet är i skolåldern? Borde ju skolsköterskan veta :S
  • annananos
    snabelap skrev 2017-03-11 17:18:44 följande:
    nej, kissar inte på sig på nätterna. Jo, i mina svaga stunder har jag hotat med blöjor (om inte annat bara för att få NÅGON reaktion) men han säger bara "ok". Blir frustrerad o frågar då om han VILL ha blöjor, o då svarar han "nej". det skulle inte förvåna mig om han faktiskt tog på sig blöjor utan protest om man sa åt honom det. Han verkar i stort sett kunna acceptera vilken bestraffning som helst utan protest. 
    efter som han inte kissar på sig på natten så känns det ju som det är typ lathet ifrån hans sida, köp hem blöjor och prova. om han säger själv att han inte vill ha blöja när du frågar han kanske det kan göra att han självmant går oftare på toaletten. 
  • Fru Ve

Jag tycker absolut ni ska vända er till BUP. Både gällande kisseriet men också hela pojkens situation som du beskriver det. Kanske behöver han utredas? Låter som om han kan ha autism eller någon lättare utvecklingsstörning.

• lammet

klockan ska man enligt läroplanen kunna när man går ut årskurs två så att en förstaklassare inte kan klockan är inget konstigt alls.
  • Jamo99

Hej

Hade samma problem med vår son och vi körde samma metoder som du beskrev. Det som hjälpte var bestraffning i form av utebliven speltid. Tog 2-3 veckor tills han slutade och förstog konsekvenserna.

• Glinda från Oz

Du hade lika gärna kunnat beskriva min bror, han fungerade exakt som din son i den åldern (det skiljer så pass många år mellan oss att jag kommer ihåg) Min bror kissade på sig regelbundet tills han var 10 år, han hade också svårt i skolan, då han var 8 år pratade han inte rent, han glömde vad många saker hete, han lärde sig inte saker som att läsa och skriva och han började gråta för minsta lilla småsak, inte kom han ihåg saker han gjort en miljon gånger tidigare heller. Han har autism och en lättare utvecklingsstörning.

Är du säker på att din son förstår vad ni menar då ni frågar om han är kissnödig eller då lärarna frågar och gympakläder? Han kanske svarar nej för att han inte förstår frågan. Barn med autism härmar mycket, det är inte ovanligt att de pratar mer än de förstår.

Skolan har generellt sätt urdålig koll på autism, många vet inte ens vad det är för något så det är inte konstigt att de inte reagerar. Jag tycker det låter som att din son behöver en resurs i skolan, åtminstone under delar av dagen.

Svar på tråden 8-åring som kissar på sig JÄMT