• Anonym (Celia)

Förvånansvärt låg lön administratör

Jag var på intervju för ett jobb som administratör på ett fraktbolag. Uppgifterna var att svara i telefon och hjälpa kunder med allt som rör frakter. Väldigt stressigt och mycket att hålla reda på. Många olika system att ha koll på och snabb takt. Alltså psykiskt tungt om man säger så. Och det får inte bli många fel, man måste vara väldigt noggrann.Trodde i min enfald att lönen skulle vara ca 25000. Det visar sig att de inte kan ge mer än 21600.

Jag blev jätteförvånad av detta. Är det någon som sitter med liknande uppgifter och har så låg lön? Det var bara kvinnor på tjänsten vilket jag tyvärr tror påverkar lönen.

• Svar på tråden Förvånansvärt låg lön administratör
  • Anonym (Celia)

Finns det någon här som jobbar på kontor och har ungefär denna lön?

• Anonym (Bea)
    Anonym (Celia) skrev 2017-03-09 21:42:49 följande:
    Jag känner många (män) med endast gymnasieutbildning som jobbar i industrin och de har 26-28000. Lite orättvist. Städjobb ger väl ca 20000? Då borde detta vara några tusen högre i alla fall.
    Jag är lokalvårdare och tjänar ca 25000 i månaden.
    Petrsonligen anser jag att jag är värd mer än en mer eller mindre outbildad (säg gymnasie) person som svara i telefon.
    Vad är det som gör ditt jobb mer värt?
    Anonym (Celia) skrev 2017-03-09 21:48:15 följande:
    Lite tragiskt, för det är ett stressigt jobb. Känns som om kvinnorna borde gå ihop och kräva mer. Män hade aldrig gått med på den lönen för det jobbet.Jag hade ungefär likadan tjänst tidigare och tjänade då drygt 24...

Läs vad du själv skriver och tänk ett varv till.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Celia) skrev 2017-03-10 07:16:43 följande:

Jag jobbade på kontor innan jag bytte bana och började städa.
    Tjänade 1500 mer då än nu men friheten och rörligheten i mitt nuvarande jobb är värd de pengarna.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (k) skrev 2017-03-09 22:25:10 följande:

Kvinnor kan också gå bygg.

Ja och om många kvinnor glr det (så att de blir fler än männen) kommer löneutvecklingen stanna av och fler män gå vidare rill andra brancher (eller områden inom samma/angränsande branch). Det visar statistik från andra områden som gått från mansdominerade till kvinnodominerade.
  • Anonym (Rätt gjort)

Jag tycker du gjorde helt rätt som inte tog jobbet.

När jag slutade mitt senaste administratörsjobb förra året - jobbade i kommunal förvaltning - hade jag en lön på 26 000.

Så du kan absolut få bättre!

• Anonym (k)
    Anonym (Alice) skrev 2017-03-10 07:35:40 följande:

Ja och om många kvinnor glr det (så att de blir fler än männen) kommer löneutvecklingen stanna av och fler män gå vidare rill andra brancher (eller områden inom samma/angränsande branch). Det visar statistik från andra områden som gått från mansdominerade till kvinnodominerade.

Kvinnorna kan ju se till att inte alla byter till samma branch då.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (k) skrev 2017-03-10 07:44:24 följande:

Kvinnorna kan ju se till att inte alla byter till samma branch då.

Det föeändrar dock inte situationen för de män pch kvinnor som väljer en kvinbodominerad branch, vilket väl var ämnet här.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Celia) skrev 2017-03-10 07:16:43 följande:

Jobbar med liknande, hade nog ungefär den lönen när jag började för 9 år sen. Nu har jag ca 26000, men då har jag även fått lite nya arbetsuppgifter.

Visst, det är ingen toppenlön direkt, men inte dåligt för den typen av jobb skulle jag säga.

Vill du ha högre lön får du nog satsa på något annat, det tänker jag göra.
  • Anonym (Ellen)

"Jobba på kontor" är väldigt brett.
    Inom befattningen Administratör kan du hitta roller/befattningar med väsensskilda ansvar och arbetsuppgifter och säkert löner från 19000 till 45000kr.
    Du måste värdera vad du är villig att jobba för i form av lön. Har du väntat dig 25000kr så hade inte jag heller accepterat 21800kr. Då hade jag tackat för mig och sökt annat jobb.
    Deras problem är väl att om de skulle ge dig tex 24500kr (om du gick med på det) så skulle resten av personalgruppen få nys om det och också kräva högre lön. Chefer generellt sett gillar inte när man väcker sådana sovande björnar

• Anonym (HR horror)

BRA att du tackade nej TS, det finns nog något bättre åt dig.

Jag tackade nej för ett par år sen när jag funderade på att byta jobb, och det ledde till att den som fick jobbet istället fick i alla fall 2000 mer i månaden än arbetsgivaren först hade tänkt sig.

I den situationen, säg (men med respekt): Om jag tar jobbet för den här lönen kommer jag inte att vara nöjd, och då kommer jag troligen att lämna det när jag får syn på något bättre. Vill ni att jag stannar ett längre tag så förutsätter jag att ni ger mig en lön som jag tycker är marknadsmässig och rättvis, då kommer jag verkligen att göra allt jag kan för er och företaget.

• Anonym (Celia)
    Anonym (Bea) skrev 2017-03-10 07:32:49 följande:

Jag är lokalvårdare och tjänar ca 25000 i månaden.

Petrsonligen anser jag att jag är värd mer än en mer eller mindre outbildad (säg gymnasie) person som svara i telefon.

Vad är det som gör ditt jobb mer värt?Läs vad du själv skriver och tänk ett varv till.

Städat har jag gjort innan jag utbildade mig. Städa kan alla. Detta är ett jobb som kräver snabbhet, rätt hög intelligens och hög datavana. Städning kräver inte alls lika mycket. Detta är dessutom emotional labor där man måste vara trevlig. Inte bara svara i telefon utan lösa problem hela tiden. Inte alla som fixar det.
  • Anonym (Celia)
    Anonym (Celia) skrev 2017-03-10 12:17:27 följande:

Städat har jag gjort innan jag utbildade mig. Städa kan alla. Detta är ett jobb som kräver snabbhet, rätt hög intelligens och hög datavana. Städning kräver inte alls lika mycket. Detta är dessutom emotional labor där man måste vara trevlig. Inte bara svara i telefon utan lösa problem hela tiden. Inte alla som fixar det.

Hmm... blev lite fel där. Alla kan inte städa, få städar bra. Men nästan alla kan få städJOBB.
Svar på tråden Förvånansvärt låg lön administratör