• Anonym (a)

Har jag ett fonetiskt namn?

Namnet Agnes, är det fonetiskt, alltså att det stavas som det uttalas? Det är en jättelöjlig grej att haka upp sig på men jag har gjort det nu. Tycker det skulle vara kul att ha ett fonetiskt namn, kan jag säga att mitt är det? Om man tänker till uttalsreglerna för gn-ljud...

• Svar på tråden Har jag ett fonetiskt namn?
  • Anonym (Qwerty)

Fast nej. Det stavas inte som det låter. Det hör du väl själv?! Du uttalar väl inte ditt namn a g n e s, i fonetisk skrift skulle man typ skriva A?n??s

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-10 11:48:32 följande:

Fast nej. Det stavas inte som det låter. Det hör du väl själv?! Du uttalar väl inte ditt namn a g n e s, i fonetisk skrift skulle man typ skriva A?n??s

Och så kom såklart inte specialtecknen med....

Jäkla skitsida!
  • Anonym (Madde)

Alla namn uttalas väl mer eller mindre som de stavas? Däremot är väl fonetisk skrift någonting annat. Om man t ex slår upp ord i ordboken så står ju den fonetiska stavningen med också och den är ju full av massa konstiga tecken.

• Anonym (ai)
    Anonym (a) skrev 2017-03-10 11:03:39 följande:

Namnet Agnes, är det fonetiskt, alltså att det stavas som det uttalas? Det är en jättelöjlig grej att haka upp sig på men jag har gjort det nu. Tycker det skulle vara kul att ha ett fonetiskt namn, kan jag säga att mitt är det? Om man tänker till uttalsreglerna för gn-ljud...

svaret på din fråga är att nej, Agnes är inte exakt samma i fonetisk skrift. 

Sen är ju somliga mer än lovligt dumma i tråden
  • Anonym (nope)

Agnes uttalas ju mer angnjes eller nåt så nej det är inget fonetiskt namn.

• Anonym (a)

Men finns det namn som är fonetiska då? Är t.ex. Aron, Nora osv fonetiska eller skrivs på annat vis med fonetisk skrift ? 

• Anonym (nope)
    Anonym (a) skrev 2017-03-10 12:54:25 följande:

Men finns det namn som är fonetiska då? Är t.ex. Aron, Nora osv fonetiska eller skrivs på annat vis med fonetisk skrift ? 

På svenska finns det knappast fonetiska namn eftetsom det svenska skriftspråket inte är fonetiskt.

Tänk på bokstaven a. Den kan ju uttalas både som ett öppet a som i affär och som ett slutet a som i al. Så är det med typ alla bokstäver. Att de kan uttalas på många olika sätt.
Svar på tråden Har jag ett fonetiskt namn?