• Piripiri

Barngrind med kattpassage?

Ni som har en säkerhetsgrind eller flera hemma hos er - hur långt är det mellan spjälorna? Kan en katt passera igenom dem?

Skulle behöva en lösning för att stänga ute sonen från kattlåda och kattmat men låta katterna gå fritt ut och in (och just nu har vi en sjuk katt hemma så han orkar inte hoppa över). Fungerar det med grind? Eller har ni kommit på andra lösningar?

• Svar på tråden Barngrind med kattpassage?
  • mammatilldig

ni kan ju ställa det i ett rum med dör och ha en kattlucka dit.

• Piripiri

Jo det är klart, men det känns lite drastiskt att såga hål i en dörr i en hyreslägenhet när det nu bara är tillfälligt. Det är alltså medan ena katten är svag som vi behöver en lösning. Plus att det blir ljusare och trevligare i lägenheten om man kan ha dörren öppen

• mammatilldig

hur gammal är sonendå?

• AnnaGBG

Gör en egen grind i spånskiva eller nåt och såga ut en kattlucka i den ( det är ju enkelt att ev sätta gångjärn då också om ni behöver en lucka ) Det blir inte vackert men ni kanske inte behöver den så länge...

• Piripiri

Mammatilldig: Han är snart ett år och att krypa fram och gräva i kattoan är det mest spännande han vet...

AnnaGBG: Aha! Jag har spånskiva stående i källaren sen jag byggde om vårt skötbord. Undrar om jag ska orka försöka slöjda? Det var ett bra förslag i alla fall.

• mammatilldig

cher- ni kan ju vara med honom......

• Piripiri

Mammatilldig: Ha ha, jo det är klart att vi kan... men jag föredrar nog att slippa dra bort honom från kattlådan var femte minut så att han blir jättearg och ledsen, och istället stänga för. Dessutom tycker jag att en sjuk katt ska få äta och uträtta sina behov ifred, utan att bli dragen i av en bebis.

• mumlan1

Vi har en grind, inhandlad på babyland som ser ut som en rullgardin som inte tar någon plats när den är ihoprullad. jättesmidig. Visserligen ganska dyr men den skulle ju funka hos er eftersom den inte har några spjälor.

• mammatilldig

cher- självklart skall den stackars katten få vara i fred ingen får dra i dem. Varför säger du det till mig?? själva har vi både katt och hund och när sonen var 1år så hade han redan lärt sig att detta var djurens eget. vi var alltid med honom och sa "nej2 -lyfte bort och distraherade. detta har funkat bra för oss om ni bara stänger ute barnet så återstår ju" problemet"

• AnnaGBG

Mumlan-- Vi har också den grinden fast och den är bra, fast problemet med att katten inte kommer över finns ju kvar

Mammatilldig--Och vad sysslar du med? Onödigt fåniga kommentarer måste jag säga. Det är väl himla bra att er 1-åring lyssnar på nej och så är problemet ur världen. Men för att slippa tjata som en tok på en 1-åring som inte tycker mycket annat är kul än att just ta sig till kattlådan 7 ggr per sekund, så är det väldigt praktiskt med en grind.
    Kräver det på något sätt insinuationer om att folk inte "är med" sina barn?

Svar på tråden Barngrind med kattpassage?