• Piripiri

Barngrind med kattpassage?

Ni som har en säkerhetsgrind eller flera hemma hos er - hur långt är det mellan spjälorna? Kan en katt passera igenom dem?

Skulle behöva en lösning för att stänga ute sonen från kattlåda och kattmat men låta katterna gå fritt ut och in (och just nu har vi en sjuk katt hemma så han orkar inte hoppa över). Fungerar det med grind? Eller har ni kommit på andra lösningar?

• Svar på tråden Barngrind med kattpassage?
  • mammatilldig

anna- du väljer både hur du tolkar mitt inlägg och hur du gör. och jag beskriver hur vi gjorde och hur det fungerade för oss har även kommit med andra förslag. alllt måste inte passa dig

• AnnaGBG

"Allt måste inte passa dig" Eh, jo...det var väl precis så jag skrev, va?

• mammatilldig

anna håll tråden till ts och använd min gb om du vill mig något!

• AnnaGBG

Nja, jag kan nog hålla mig borta från din gb. Undrade mest varför du var tvungen att insinuera att ts inte passar sitt barn bara för hon vill ha en GRIND...? Men du behöver inte svara, min dag kommer säkert att fortsätta ändå, och troligen TS också.

Ha det gött!

• mammatilldig

anna- DU tolkade det så , jag insinuerade inget

• Fragglerock

Ni kanske skulle kunna köpa de vanliga fällgrinden och flytta en spjäla tillfälligt? Det kanske inte är det säkraste i barnsyn punkt om de kan få skallen emellan. Men om man bara flyttar nån cm så tror jag nog att en katt skulle komma igenom. Vår grind är 7 cm mellan spjälorna, men en katt gör ju sig ganska smal...
    Man kanske kan sätta grinden lite högre upp, så att katten kommer under men inte barnet? Ja, mer förslag än så kommer inte min trötta hjärna på!

• Piripiri

Mammatilldig: Jag tyckte jag var ganska precis i mitt ursprungliga inlägg: "Skulle behöva en lösning för att stänga ute sonen från kattlåda och kattmat men låta katterna gå fritt ut och in". Det är jättefint att din son lyder dig så bra men tyvärr tror jag inte att min gör det när något är riktigt intressant. Och ditt första förslag att ta upp en kattlucka i en dörr och stänga dörren var ju inte så mycket mer "barnvänligt"? Tack ändå för dina tips.

Fragglerock: Ja, att sätta grinden en bit upp kunde ju vara en variant!

• Lantisen

Så här har vi gjort iallafall...
    Vi har köpt en barngrind i metall från IKEA och har satt in till vårt tvättrum där vi har kattlådan och katt maten. Vår kille kryper också annars in hela tiden och tar maten eller petar i sanden. Katterna kan gå igenom spjälorna för vi har böjt lite i mitten på två av dem så att det är ett lite större hål för dem att gå igenom. första gången fattade inte katterna riktigt och gick i fel hål men har nu lärt sig...

• Piripiri

Lantisen, det låter jättebra. Ska titta efter metallgrind. Det borde ju ändå vara en ganska stor säkerhetsmarginal mellan katthuvudbredd mellan spjälorna och barnhuvudbredd

• Lantisen

Ja Victor kan absolut inte få emellan sitt huvud mellan spjälorna. Och min ena katt är rätt stor men hon kommer ändå igenom för de gör sig smala på nåt sätt Lycka till...

• mludvigs

Vi har löst det med en hasp högt uppe på toadörren. Haspen gör så att dörren står lite öppen så att katten komme rin men sonen kommer inte in krypandes. Men jag misstänker dock att han kommer kunna ta sig in när han lärt sig gå men det 'problemet' får vi ta då!

• Sara K

Vi har kompostgaller som vi klippt ut ett hål i längst ner så katterna kan komma in i sovrummet men inte hundarna! (vi vill inte att dom hoppar upp i sängen på natten då den ena är så grinig om han blir störd när han sover och Stella kryper omkring lite ibland, så vi vill inte riskera nått) Ett tag hade vi så för badrummet oxå då Stella var i kattlådan så fort vi tittade bort! Hon har inte försökt få igenom huvudet där nån gång och hålet är så stort att huvudet skulle ändå inte fastna..(8 små rutor har vi klippt bort)
    Jättelätt för katterna att ta sig igenom, även för en sjuk katt. Annars var hasp på dörren ett bra förslag tycker jag som nån skrev!

• Piripiri

Åh, nu har jag fått flera jättebra idéer. Ska fixa i helgen Tack ska ni ha!

Svar på tråden Barngrind med kattpassage?