Judiths skrev 2017-03-11 20:16:06 följande:
Barn som ts beskriver planar inte ut. Däremot är det vanligt att de anpassar sig eller blir uttråkade p g a understimulans. Det gör att de inte presterar och uppfattas ha planat ut. De har dock kvar sitt avancerade sätt att tänka och förmåga att lära sig om miljön är rätt. De föds ju dock inte med massa kunskap utan behöver stimulans för att lära sig precis som alla andra.
Det är lite som att ett helt normalbegåvat barn skulle sättas i särskola. Barnet skulle förmodligen försöka anpassa sig eller lägga ner helt p g a uttråkning och understimulans. Det är precis vad som ofta händer med särbegåvade barn i svensk skola idag. I förlängningen leder det tyvärr inte sällan till ungdomar och vuxna som inte känner att de passar in och mår rätt dåligt.
Kunskapen om de här barnen är tyvärr väldigt låg i samhället och skolan. Det är lite fult i Sverige att prata om att man är begåvad. Det tolkas om att man påstår sig vara lite bättre än andra vilket man förstås inte är. Däremot behöver man bli sedd för den man är för att må bra, precis som alla andra.
Kunskapen om dessa barn är anmärkningsvärt stor bland just föräldrar med "särbegåvade" barn. Forskare och pedagoger är oftast oförstående. Men dom är väl bara avundsjuka antar jag.