Anonym (Lustigt) skrev 2017-03-12 10:03:08 följande:
Jag förstår vad du menar, men jag motsätter mig betydelsen av att kontakta mensa och kalla de här barnen särbegåvade, framförallt om det nu som några säger ska finnas flera särbegåvade barn i varje klass. I så fall är ju jag också särbegåvad, det var ju bra att veta! Har också gått i elitklass, fått andra uppgifter för att jag tyckte allt var tråkigt och jättelätt, låg flera år före med matten, läste vuxenromaner när jag var 9 etc. Eller jag kanske inte kan räknas som särbegåvad eftersom jag inte kunde rita huvudfotingar när jag var två, eller läsa vid tre. Och som du säger själv så är det ju inte de smartaste som gör bäst ifrån sig i skolan (eller livet), medlemskap i mensa eller inte. Att vara hyfsat smart och ha bra arbetsdisciplin är antagligen det bästa konceptet.
Jag tycker att vi borde vi ha mer elitklasser, eller klasser uppdelade efter förmåga. Jag tror att mer homogena grupper skulle vara bra för alla inblandade, både svagare och barn som har det lätt för sig, där barn får lära sig på sin egen nivå. Men i resten av livet så måste man umgås och arbeta med alla typer av människor. Och för mig känns behovet av att kalla de här barnen för särbegåvade och oroa sig för att en två-åring inte får tillräckligt med stimulans ganska fånigt. Det är inte som att det alltid kommer att finnas någon där som ser till att du alltid är stimulerad liksom. Jag är inte säker på att bästa för barnet är från två års ålder bli tillsagd hur mycket smartare man är än klasskamraterna och hur man behöver konstant extra stimulans för att man inte blir tillräckligt utmanad av de andras mondäna aktiviteter.
Här är länken igen:
glimrandeglimtar.blogspot.se/2015/06/de-6-typerna-av-sarskilt-begavade-barn.html
Och anledningen till att det kan vara bra att stimulera även yngre barn är helt enkelt bara för att alla behöver bli mötta där de är, oavsett nivå, för att må bra. Det betyder inte att du behöver göra världens grej av det utan bara att du ser till att det finns material och möjlighet att utmanas.
Du sätter dig ju inte och tragglar färgerna med en 6-åring som kunnat det i flera år, gör det då inte heller med en 2-åring som redan kan färgerna utan möt barnet där han eller hon är. Inte konstigare än så.
Om du aldrig blir mött där du är och aldrig blir utmanad finns risk att du blir understimulerad vilket kan leda till att du mår dåligt och ibland till och med orsakar utåtagerande beteende hos barn som blir för frusterade.
Det handlar alltså inte om att det är så viktigt att vara smartare än andra utan om att få må bra. Däremot kan det ofta vara idé att prata med äldre särskilt begåvade barn om att deras hjärnor fungerar lite annorlunda. Detta eftersom det inte är ovanligt att den här gruppen barn känner att de inte riktigt passar in och är som alla andra. Är så fallet kan det vara skönt att få en förklaring.