Inlägg från: tomsfru |Visa alla inlägg
  • tomsfru

    Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter

    Vi har en underbar liten tjej som är framför allt ett riktigt charmant energiknippe, hon är dessutom, enligt de flesta definitioner, särbegåvad.

    För att ge några exempel började hon mellan 1,5 o två år rita bla sk huvudfotingar, ballonger, trianglar mm.

    Hon leker avancerade rollekar med alltifrån familjemedlemmar, djur och som busschaufför eller polis.

    Hon börjar nu rita snögubbar med två olika stora cirklar som huvud och kropp inkl knappar på magen men blev ledsen när hon inte kunde rita moroten... Hon sjunger blinka lilla, lille katt, imse vimse felfritt.. Alla färger har hon koll på och dessutom cerise, turkos och violett på sistone. Bokstäver känner hon igen de flesta o separerar A, Ä och Å. Dock kan hon inte ljuda ord i samband med många.

    Hon har dessutom humor och kan ibland driva med sin storasyster (4år) så hon blir riktigt ledsen. Även andra barn på förskolan får sina törnar ibland, vilket ju inte alls är positivt...

    Det allra mesta med henne är en fantastisk resa, men mycket är också svårhanterligt.

    Baksidan av detta är att vi inte har mycket till kunskap o ingen erfarenhet själva... Hon är vääääldigt envis, har litet sömbehov, hög energinivå, är väldigt fysiskt kapabel och såklart ofattbar fantasi och förleder medvetet ibland.

    Hon är dock även känslig och förstår även kritik och minns den bokstavligt..

    Dessutom är hon ju mycket som en tvååring..

    Det kanske låter som en massa skryt för många, men detta är en väldigt energikrävande verklighet för oss som föräldrar och för storasyster...

    Vi söker efter de med information och eller erfarenheter med detta då vi känner oss otillräckliga och ensamma i detta

  • Svar på tråden Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter
  • tomsfru

    Jo, vi har gjort det, det lilla vi vet är tack vare dem via mail. Vi skulle återkomma till dem vid tre år, eftersom det är då först dem har mallar och mer information.

    Tack snälla för svaret förresten, hoppas fler tar sig tid och svara

  • tomsfru

    Jo, det är just det jag menade med att hon är som en tvååring.. Jo och det är ju den känslosamma biten som är svår.. Som jag beskrev ovan, blev hon riktigt ledsen när hon inte kunde rita morotsnäsan på sin snögubbe t. Ex.

    Tycker hon funkar bra med den empatiska biten. Kramar och stryker på kinden och frågar om det går bra om någon ramlat osv. Reagerar väldigt starkt på att storasyster blir ledsen, och vill gärna hjälpa till.

    Men det är mycket avvägning i vardagen med att inte behandla henne som äldre för att hon är kapabel.

  • tomsfru
    Träskvatten skrev 2017-03-11 08:50:50 följande:

    Jag tycker inte att det låter som skryt utan mer som en kärleksfull förälder som har svårt att se sitt barn ur ett mer objektivt perspektiv. Det kryllar av trådar med särbegåvade barn men det kryllar inte av dem i skolan. Jag säger inte det för att vara taskig utan för att ge dig lite perspektiv därför att det finns en inte så liten risk att du kommer att behandla henne annorlunda och det kommer storasyster att märka.

    Än så länge rör det sig om ett mycket litet barn och ingen av er är hjälpta av att du försöker stimulera henne att ständigt lära sig nya saker. Det kommer hon att göra själv än så länge och i den takt hon är redo för. Det är först när barnet närmar sig skolåldern, om - år, som det kanske kommer att ställas helt andra krav på att man måste stimulera lärandeprocessen.

    Så mitt råd är att chilla ett par år till och se till att hon får leka med det hon tycker är stimulerande och i övrigt vara noga att behandla och betrakta  henne på samma sätt som storasyster, som det lilla barn hon är och inte som ett potentiellt geni.


    Åh, men det är inte främst vi som påtalat att hon är särbegåvad, utan förskolan till att börja med och BVC nu på tvåårskontrollen. Vi har ju en till flicka som är två år äldre, så det är ju inget man önskar att börja tänka på sådana saker nu...

    Förskolan hade på utvecklingssamtalet, tagit upp att hon skiljer sig markant från övriga barn.

    En av pedagogerna hade haft ett särbegåvat barn själv och kände direkt igen många punkter både karaktärsmässigt och kunskapsmässigt som klickade för henne. Vi var mest orolig gällande om hon kanske hade en diagnos eller liknande till att början med

    När sedan BVC även reagerade och tipsade oss att malla till mensa har det gått framåt för oss hemmavid. Jag startade denna tråd för att se om det finns fler i samma situation.
  • tomsfru
    Anonym (vänta lite) skrev 2017-03-11 09:14:16 följande:

    Svårt säga att någon är särbegåvade vid så ung ålder. Min ena son hade vi också sådana  funderingar om när han var liten. Han var så tidig med precis allt. Man måste vänta några år eftersom barn utvecklas i så olika takt, det är inte säkert att det bedöms så om några år kring ert barn.

    Sedan undrar jag vem som "bestämt" att hon är särbegåvade? Du skriver "enligt de flesta definitioner"- Det tolkar jag som att ni läst om det och tycker att det passar in på henne?

    Det är jättetrevlig och skönt för föräldrar om ens barn verkar klara sig bra och är tidig med saker. Det betyder inte nödvändigtvis att det handlar om en särbegåvning. Vänta tills skolan startar, är mitt förslag. 

    Hur gick det med min son då? Tja, han var superduktig i skolan med det mesta, sen kom puberteten och det uppstod många problem, vilka ledde till utredning och så småningom en diagnos (asperger). Han är ff den mest snillrika kille och otroligt skärpt, men särbegåvad är han inte. Däremot är han otroligt framåt och duktig på några intresseområden (så som det ofta är med autism) 

    Det där med att rita känner jag igen från min son. Han blev riktigt ledsen när han inte kunde rita en fågel så som den var på ett foto. Tror det var då nån gång jag förstod att han inte riktigt tänkte som vi andra. 


    BVC tyckte inte hennes sociala utveckling visade på någon diagnos, utan att detta var mest troligt... Vi trodde, som jag nämnt här ovan att det var något sånt.
  • tomsfru

    Ja, det var ju mensa BVC tipsade om, men jag tyckte också att det var otillräckligt i våran vardag.

    Det finns ingen anledning att sporra henne utan vi vill underlätta hennes och storasysters vardag. När storasyster börjar grina för att minstingen sjunger samma låt som henne och ersätter sista ordet med bajskorv och flinar, är det svårt att veta vad man ska säga

  • tomsfru

    Ja, för mig är ju allting nytt, så jag vet inte hur det ser ut senare..

    Till exempel så är hon väldigt intensiv, både i energi, i känslouttryck, hon ställer mycket hur- och varför frågor om saker hon snappar upp från oss och andra vuxna. Ibland är det för att imitera och söka uppmärksamhet och ibland är det ämnet i sig hon funderat över. Ibland blir hon väldigt arg eller uppspelt och ibland blir hon tyst och går undan.

    Det är svårt för oss att hänga med och att veta hur mycket information som kanske är för mycket för en liten tvååring.

    Hon älskar att vara bland folk, åka buss till exempel och är väldigt försigkommen. Pratar olika med vuxna och barn.

    Jag ser hur andra vuxna ibland ger henne för mycket information som hon blir väldigt upprörd över.

    Hon är exempelvis mörkrädd numer och pratar om monster och spöken så fort det är mörkt i ett rum eller ute, problemet är ofta att hon sätter sig in lätt i ett tankesätt men är för liten för att hantera all info. Läste en bok som hette Pelles ficklampa för storasyster och hon satt bredvid.

    Det är en jättebra bok för storasyster för att hantera rädsla för mörker, men minstingen fastnade på så många detaljer så jag märkte i efterhand att det var en miss att hon fick vara med då. Hon frågar hur ett monster kan försvinna, vem som jagat det och hur denna gjorde det.... Ja ni kanske förstår att man blir osäker..

  • tomsfru
    Iarwain skrev 2017-03-11 12:56:53 följande:

    Sedan kan det fungera olika bra i olika kommuner.

    Så Mensa kanske är det bästa som går, men ta det som påstås av individer med en nypa salt.

    Däremot kan deras skriftliga organisationsinformation vara ganska bra. Den som skapas centralt.


    Vi mailade via deras hemsida, visste inte att det fanns något lokalt.

    En barnläkare som är inriktad på detta (doktorerat el. Likn) ska vara med o ställa lite frågor när hon blir 2,5. Det är den hjälpen vi fick från BVC.

    Med den här tråden tänkte jag mer om dem som känner igen sig kan ge lite tips om verktyg när det gäller uppfostran och vardagliga bestyr som läggning, potträning, mat mm.

    Exempelvis kan hon ena dagen gå självmant på pottan, medan hon nästa dag säger att det är läskigt och blir ledsen när man påtalar det ens.. Tror vi liksom inte är med på vad som händer ibland.
  • tomsfru
    enola skrev 2017-03-11 13:24:00 följande:

    En sak som är viktig när man har ett särbegåvat barn, är att alltid bekräfta barnet för vem hon är och inte bara för vad hon kan. Det är lätt att det blir så, även om det inte är avsiktligt. Jag var själv ett särbegåvat barn, skrev mitt namn när jag precis fyllt tre, lade 200-bitarspussel vid 2,5 osv. Det gjorde att jag fick mycket bekräftelse för att jag var duktig. Det kommer väl naturligt att man berömmer sina barn för saker de gör. Men i kombination med att jag inte var riktigt accepterad i skolan senare, och kände att jag som person inte dög så gjorde det att jag alltid har varit mina prestationer. Det hänger kvar fortfarande. Är jag inte bäst, om jag inte får uppmärksamhet och beröm för det jag gör så är jag ingen. För JAG duger inte, om jag inte presterar, eller överpresterar. 

    Jag säger så klart inte att det är så för er, men jag tror att det är något man måste tänka på lite extra med sådana barn.


    Usch, ja det är ju sånt man är lite rädd för. Hon har ibland svårt att förstå varför hon inte får bestämma vilka kläder, skor hon ska ha. Alltså inte att hon eller vi bestämde, utan varför.

    Vi klippte hennes hår för ett tag sedan, och hon frågar fortfarande vart hennes hår är nu och att hon saknar det.

    Det handlar ju om så mycket mer än kunskaper och färdigheter.
  • tomsfru

    Det är så svårt att beskriva allt, men ställ frågor så svarar jag o förklarar. Blir lite konstiga beskrivningar o spretigt när man ska ge exempel.

    Men detta är ju även för storasysters skull, som blir jätteledsen när minstingen lägger hennes pussel som hon inte lärt sig ännu... Hur ska man förklara för henne? Hon ska ju inte få tro att hon är otillräcklig på något sätt.

    Storasyster är fyra år och har fram tills för ett halvår sedan fått visa sin lillasyster det mesta, och varit stolt över det.

    På det viset ser man fram emot sommaren då storasyster ligger före i fysisk utveckling.

    Det är så mycket mer än intelligens och uppmuntran.

  • tomsfru

    Tack snälla för länken till filurum. Sån info är guld värd för mig!

    För övrigt så kontaktade jag mensa på bvc:s inrådan, plus tipsen där riktade till föräldrar, vilka har hjälpt en del. Framförallt gällande de känslomässiga bitarna hos min dotter som jag aldrig hade kopplat ihop själv. Exempelvis att tänka på att känslorna ska bearbetas av en tvååring

  • tomsfru
    Sommarlöv skrev 2017-03-12 19:19:02 följande:

    Hej Ts!

    Jag har inte läst igenom alla inlägg så någon kanske redan har skrivit detta. Jag jobbar som förskollärare och har erfarenhet av särbegåvade barn. Du kan kontakta Mensa som har en inrikting mot barn som heter Gifted child program. Där kan du komma i kontakt med andra föräldrar med särbegåvade barn. Det finns även i facebooksida som heter Filurum. Där kan du be om att få gå med i gruppen. Där kan du få massor tips och idéer hur du kan stimulera ditt barn på bästa sätt. Det är jätteviktigt att dess barn får just stimulans. När din flicka blir något äldre kan du prata med pedagogerna på ditt barns förskola, för om du bor nära en stor stad kan någon från Gifted child komma ut och föreläsa på hennes förskola. Det är toppen och pedagogerna får då en förståelse för särbegåvning och hur de kan möta hennes behov!

    Kom ihåg att även om hon är "stor" kognitivt, så behöver hon få vara liten emotionellt (på sin egen ålders nivå)

    Lycka till med ditt alldeles speciella barn!


    Tack, jag har haft mailkontakt med gifted Child pga att jag fick tips via bvc om detta.

    Fick bra info om känslomässiga effekter av olika typer av förstärkning, och om affekt eller nåt sånt eftersom hon är i en stark varför-fas just nu och jag märkt att hon reagerar med alltifrån uppspelt uttryck till att tyst gå undan.

    Så jag frågade om detta o skulle försöka gradera känslomässig innebörd av olika svar pga hennes låga ålder.

    De/han/hon poängterade att analytisk förmåga och bearbetning av info är skilda saker.

    En stor anledning till att jag söker andra i liknande situation är pga att jag börjar märka att hennes annars självsäkra, mogna och estetiskt lagda storasyster börjar visa tecken på att känna sig otillräcklig.

    Hon blir besviken när hon inte kan lära sin två år yngre syster hur man ritar regnbågar, lägger pussel o pekar ut geometriska former.

    Och det skär i hjärtat när jag märkt att hon börjat stamma vissa stunder när hon blir osäker.

    Och lillasyster har ju storasyster som idol, så hon ställer frågor som hon ofta inte kan svara på, vilket bara spär på en ond cirkel.
  • tomsfru
    Aniiee skrev 2017-03-12 23:59:17 följande:

    Ang. Mensa så diskuterade jag en gång organisationen med en professor, tillika personen som bjöd in mig till ett annat high IQ society. Han sa, lite skämtsamt, att de flesta i Mensa har tillräkligt hög IQ för att fatta att de är aningens smartare än de flesta, men de är inte tillräkligt intelligenta för att känna ödmjukhet inför detta faktum.

    ______________________________________________________

    TS: Stödet och hjälpen du och din dotter kan få i Sverige idag är kanske inte jättebra, men den är oändligt mycket bättre än jag och min mamma kunde få för 30 år sedan. Det viktigaste dock, enligt mig då, är att du fortsätta vara hennes mamma och fortsätta låta henne vara ditt ännu väldigt lilla barn. Tappa inte bort det bland allt lärande och frågande och duktig-utbrott. Det är så lätt för normalbegåvade döttrar att drabbas av "duktig-flicka-syndromet", för att det är det deras omgivning säger till dem ."Vad duktig du är som..." Gissa hur det kan bli för en särbegåvad....


    Nej, det gör jag allt för att ha i åtanke.! Finns ju alldeles för många "duktiga flickor" jag anser verkligen att barn ska få vara barn. Jag var en duktig flicka själv, och enligt min egen mamma, hade jag inte en enda trotsperiod. Detta för att mitt fokus verkade vara på att erhålla beröm av den ena eller andra sorten, och jag var yngst av tre syskon.
  • tomsfru

    För övrigt kan jag personligen känna, att mensa för närvarande är bara ett litet stöd för mig. Hon är ju så liten att man knappast letar tips på utmaningar o iq-test mm..

    Vi har ju lite pussel med 25 bitar, leksaker med bokstäver, färger och former samt kritor och blanka papper hemma, vilket är perfekt eftersom hon har chansen att upptäcka en hel del själv.

  • tomsfru
    John22 skrev 2017-03-13 07:56:33 följande:

    Fascinerande ämne det här. Snart kommer vi bara ha ungar som antingen är "särbegåvade" eller har "ADHD".


    Jag förstår inte vart alla kommentarer om att mängder av barn skulle tros vara särbegåvade?

    Jag hade aldrig hört talas om det innan bvc och en av pedagogerna på förskolan nämnt det. Vi trodde snarare att det kanske handlade om en diagnos från början.

    Jag vet inte hur andra barn är men min dotter beter sig väldigt annorlunda än de flesta tvååringar jag träffat. Det är inte färdigheterna som gör att hon sticker ut, utan snarare att hon pendlar mellan att se på sin värld på ett helt annat sätt för att sedan reagera som en tvååring med lite tydligare reaktioner.

    När de lekte en ringlek på förskolan som hette hunden och benet, där barnen får välja djur,de ska gestalta, valde hon t. Ex. ko. När jag sedan frågade henne varför, svarade hon att de andra barnen satt som att de vore en hage...
Svar på tråden Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter