Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter
Iarwain skrev 2017-03-12 11:29:54 följande:
Jag känner igen det där lite...Jag hade ett antal streck i betyget från gymnasiet, men sitter efter mycket om och med med post-grad utbildning och väldigt uppskattad för min breda och i vissa fall djupa kompetens på jobbet (Forskning och Utveckling).
Min aversion mot Mensa bygger på två gånger jag var på deras sammankomster och upplevde en väldig "von-oben" attityd mot den grupp av människor jag delat hela min uppväxt med.
Jag ska nog, som skrivet, ta mig en allvarlig funderare.
TS: Stödet och hjälpen du och din dotter kan få i Sverige idag är kanske inte jättebra, men den är oändligt mycket bättre än jag och min mamma kunde få för 30 år sedan. Det viktigaste dock, enligt mig då, är att du fortsätta vara hennes mamma och fortsätta låta henne vara ditt ännu väldigt lilla barn. Tappa inte bort det bland allt lärande och frågande och duktig-utbrott. Det är så lätt för normalbegåvade döttrar att drabbas av "duktig-flicka-syndromet", för att det är det deras omgivning säger till dem ."Vad duktig du är som..." Gissa hur det kan bli för en särbegåvad....