Inlägg från: Anonym (Minna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Minna)

Exet arg

Skulle det hjälpa om du ringde och pratade med styvmamman direkt? Istället för att ditt ex ska ringa och läxa upp dig å styvmammans vägnar?

Och då förklara de argument du har, att det är på din vecka, att du är målsman (tillsammans med mannen) så det är en av er målsmän som ska skola in, att för att inskolningen ska bli bra går det inte att bebisen är med, osv.

På min fsk vill de tex inte att man som föräldraledig kommer och skolar in med sin bebis, utan att den andra föräldern i så fall tar inskolning, just för att fokus ska vara på det barn som ska skolas in... Kanske har dotterns fsk någon liknande regel varpå styvmamma inte kan komma på fråga? Och kanske de har någon regel att det ska vara en målsman och inte styvförälder, eller mormor eller farmor, eller whatever som skolar in. Nu är det ju helg så du hinner inte höra innan telefonsamtalet med exet hur dotterns fsk förhåller sig till inskolning.

Hur många dagar är inskolningen för 5-åringen? Annars kan ju en kompromiss vara att styvmamman kan vara med på den sista av dem (om det är tex 3 dagar).

• Anonym (Minna)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-12 19:51:48 följande:
    Jag pratade med styvmamman om det på telefon. Jag förklarade hur jag tänkte och hon verkade lugn då, på kvällen skrev exet istället och var arg. Hon vill inte prata med mig över huvud taget då hon är besviken över att jag inte låter henne vara med. Hon är lika mycket förälder som mig och pappan enligt dem.

Inskolningen är 3 dagar, jag har dock tagit ledigt hela veckan. Har också föreslagit att hon kan vara med sista dagen men det finns inte med i diskussionen. De liksom filtrerar bort allt positivt och alla förslag jag säger till dem.
    Så himla märkligt beteende från styvmamman. Och nej, hon är verkligen inte lika mycket förälder som du och mannen, hur kan man ens tänka så befängt. Däremot är det fantastiskt att hon verkligen vill engagera sig så mkt i din dotter. 

Trist också att de inte kan ta till sig kompromissen att hon kunde få vara med sista dagen. 

Jag undrar på riktigt vad hon skulle svara om man frågade hur hon kände om någon annan än hon eller mannen tog deras gemensamma barns inskolning... 

Men bra att du stod på dig och bibehöll lugnet. Jag hoppas konflikten lägger sig och att du kan resonera med styvmamman och exet om det på ett vettigt sätt. 
Svar på tråden Exet arg