• mimmilisa

    anmärka på kollega

    Hur ser ni allmänt på kollegor som tror sig ha rätt att anmärka på saker som "jag skulle aldrig ha på mig en sån kort kjol på jobbet" (till knäna), du är gammal nu (till en som är glad och spontan) osv osv, tänk om den påhoppade personen skulle dra upp deras uppenbara brister? Hur kan man på en arbetsplats vara så oartig? Varför tror vissa personer att de har rätt att påpeka enligt dem andras brister? Tänk om alla skulle dra upp de brister de tycker sig se hos andra?

  • Svar på tråden anmärka på kollega
  • mimmilisa
    John22 skrev 2017-03-11 13:08:51 följande:
    Japp, och det är din personliga åsikt, som du är helt berättigad att ha. Det förändrar dock inte det faktum att det är just en subjektiv åsikt.

    Du tycker att det är okej att säga till någon som gäspar högt, vilket den personen kanske inte alls håller med om. Alla drar sina gränser olika och alla inkluderar vi olika saker i vad vi tycker är "övertramp".
    jag har inte "sagt till " personen som rapar, tycker du det är ok i kontorsmiljö? Det andra jag nämnt är ju snudd på mobbing-tycker du mobbing är ok? Ja det är ju din personliga åsikt. Du tycker kanske också att snudd på mobbing ska accepteras? Ja det är ju också din personliga åsikt. Men i min värld är ömsesidig respekt för varandras olikheter, inte uppträda störande med rapar o fisar på jobbet jätteviktigt, och ja det är min åsikt. Jag är också mån om att inte såra någon på grund av något som jag har problem med, genom att vräka ur mig "jag skulle aldrig ha på mig en så kort kjol" på jobbet heller..
  • mimmilisa
    athanatos skrev 2017-03-11 13:18:41 följande:

    Fokusera inte så mycket vad som är rätt och fel. Gör istället klart för personen eller personerna att du inte accepterar såna övertramp.
    Människor är sällan särskilt tuffa. Det räcker oftast att du tittar dom i ögonen och säger "ursäkta vad sa du till mig?" för att de ska börja darra.


    bästa idag, tack, det ska jag ta med mig
  • Palestrina
    mimmilisa skrev 2017-03-11 12:05:35 följande:
    grejen är att jag tappar hakan när någon är så sjukt oartig. Det skulle aldrig falla mig in att påpeka och göra personliga påhopp på kollegor, trots att jag självklart är lika medveten om deras brister som jag är av mina egna. Du kan inte gå in och försöka ändra en kollegas personlighet på grund av förmodligen avundsjuka. På mitt kontor sitter en man bakom mig och gäspar ljudligt, rapar ljudligt osv, såna saker kan man möjligen ta upp, men att anmärka på någons glada sätt eller klädesel (om den inte är direkt olämplig) är ett övertramp!
    Första gångerna det händer kan jag tänka mig att man blir "tagen på sängen" så att man inte riktigt finner sig. Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att en kollega anmärker på ens klädsel på ett negativt sätt?? Jag tror inte att jag någonsin har råkat ut för just det, även om jag har och har haft kollegor som är "burdusa" och rättframma på olika sätt, men de brukar också tåla svar på tal. Men om jag kände att någon hade gått över gränsen på något sätt hade jag hittat ett sätt att säga ifrån. En knäkort kjol kan ju inte vara opassande kort för något särskilt sammanhang, så det tycker jag är att gå över gränsen att anmärka på den. Fattar man inte att själva anmärkningen är mer opassande än kjolen, behöver man få veta det.
  • mimmilisa
    Palestrina skrev 2017-03-11 13:22:52 följande:
    Första gångerna det händer kan jag tänka mig att man blir "tagen på sängen" så att man inte riktigt finner sig. Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att en kollega anmärker på ens klädsel på ett negativt sätt?? Jag tror inte att jag någonsin har råkat ut för just det, även om jag har och har haft kollegor som är "burdusa" och rättframma på olika sätt, men de brukar också tåla svar på tal. Men om jag kände att någon hade gått över gränsen på något sätt hade jag hittat ett sätt att säga ifrån. En knäkort kjol kan ju inte vara opassande kort för något särskilt sammanhang, så det tycker jag är att gå över gränsen att anmärka på den. Fattar man inte att själva anmärkningen är mer opassande än kjolen, behöver man få veta det.
    tack att du förstår.. hur svarar du eller svarar du alls? Jag vet, så märkligt att hon sa så...och till saken hör är att vi jobbar på ett kontor där det är office smart klädkod, och hon själv har jeans och t-shirt..jag skulle inte komma på tanken att påpeka nåt negativt om hennes kläder.
  • John22
    mimmilisa skrev 2017-03-11 13:19:03 följande:
    jag har inte "sagt till " personen som rapar, tycker du det är ok i kontorsmiljö? Det andra jag nämnt är ju snudd på mobbing-tycker du mobbing är ok? Ja det är ju din personliga åsikt. Du tycker kanske också att snudd på mobbing ska accepteras? Ja det är ju också din personliga åsikt. Men i min värld är ömsesidig respekt för varandras olikheter, inte uppträda störande med rapar o fisar på jobbet jätteviktigt, och ja det är min åsikt. Jag är också mån om att inte såra någon på grund av något som jag har problem med, genom att vräka ur mig "jag skulle aldrig ha på mig en så kort kjol" på jobbet heller..
    Du fattar fortfarande inte och detta blir mitt sista försök att förklara frågan.

    Vad jag tycker är lämpligt i en kontorsmiljö är helt oväsentligt. Det som spelar roll här, och som du till synes vägrar förstå, är att alla tycker olika. Du skrev själv att du skulle kunna ta upp att din kollega gäspar högt (att du inte tagit upp det är, återigen, helt oväsentligt).

    Denna person kanske inte alls håller med om att det är olämpligt att gäspa högt, precis som att du inte alls tycker att korta kjolar är olämpligt. Ingen av er har rätt eller fel - det handlar bara om att alla drar sin gränser olika. Du försöker fiska efter etablerade regler om att man inte får kommentera någons klädsel, men dessa regler existerar inte, för alla tycker olika.

    Ersätt ditt öppningsinlägg med din arbetskamrat som klagar på hur ofantligt oförskämd en kvinna på hans jobb var som försökte trycka ned honom för att han gäspar för högt.

    Det är helt fritt fram för personer att kommentera din klädsel, precis som det är helt fritt fram för dig att bli kränkt och gnälla på ett forum. Det är även fritt fram för dig att kommentera din kontorsgrannes gäspande, och han är givetvis välkommen att gå online och gnälla om det.
  • athanatos
    John22 skrev 2017-03-11 14:03:27 följande:
    Du fattar fortfarande inte och detta blir mitt sista försök att förklara frågan.

    Vad jag tycker är lämpligt i en kontorsmiljö är helt oväsentligt. Det som spelar roll här, och som du till synes vägrar förstå, är att alla tycker olika. Du skrev själv att du skulle kunna ta upp att din kollega gäspar högt (att du inte tagit upp det är, återigen, helt oväsentligt).

    Denna person kanske inte alls håller med om att det är olämpligt att gäspa högt, precis som att du inte alls tycker att korta kjolar är olämpligt. Ingen av er har rätt eller fel - det handlar bara om att alla drar sin gränser olika. Du försöker fiska efter etablerade regler om att man inte får kommentera någons klädsel, men dessa regler existerar inte, för alla tycker olika.

    Ersätt ditt öppningsinlägg med din arbetskamrat som klagar på hur ofantligt oförskämd en kvinna på hans jobb var som försökte trycka ned honom för att han gäspar för högt.

    Det är helt fritt fram för personer att kommentera din klädsel, precis som det är helt fritt fram för dig att bli kränkt och gnälla på ett forum. Det är även fritt fram för dig att kommentera din kontorsgrannes gäspande, och han är givetvis välkommen att gå online och gnälla om det.
    Självklart kommenterar man inte andra människors klädsel. Det är fruktansvärt ouppfostrat och underklassigt. Man får tänka hur mycket man vill men man kommenterar det absolut inte.
  • mimmilisa
    athanatos skrev 2017-03-11 14:26:48 följande:
    Självklart kommenterar man inte andra människors klädsel. Det är fruktansvärt ouppfostrat och underklassigt. Man får tänka hur mycket man vill men man kommenterar det absolut inte.
    tack, detta sammanfattar det jag själv tänkte skriva som svar till John22.
  • Palestrina
    John22 skrev 2017-03-11 14:03:27 följande:
    Du fattar fortfarande inte och detta blir mitt sista försök att förklara frågan.

    Vad jag tycker är lämpligt i en kontorsmiljö är helt oväsentligt. Det som spelar roll här, och som du till synes vägrar förstå, är att alla tycker olika. Du skrev själv att du skulle kunna ta upp att din kollega gäspar högt (att du inte tagit upp det är, återigen, helt oväsentligt).

    Denna person kanske inte alls håller med om att det är olämpligt att gäspa högt, precis som att du inte alls tycker att korta kjolar är olämpligt. Ingen av er har rätt eller fel - det handlar bara om att alla drar sin gränser olika. Du försöker fiska efter etablerade regler om att man inte får kommentera någons klädsel, men dessa regler existerar inte, för alla tycker olika.

    Ersätt ditt öppningsinlägg med din arbetskamrat som klagar på hur ofantligt oförskämd en kvinna på hans jobb var som försökte trycka ned honom för att han gäspar för högt.

    Det är helt fritt fram för personer att kommentera din klädsel, precis som det är helt fritt fram för dig att bli kränkt och gnälla på ett forum. Det är även fritt fram för dig att kommentera din kontorsgrannes gäspande, och han är givetvis välkommen att gå online och gnälla om det.
    Alla drar sin gräns olika, och vissa mer olika än andra... dessa gränser finns både för vad man säger och hur man klär sig. En knäkort kjol är i de flestas ögon inte för kort för ett kontor och därför går sådana kommentarer fetbort. Om ts hade kommit till kontoret i bikini hade en kommentar tvärtom kanske varit på sin plats.

    Annars har du förstås rätt i att det står var och en fritt att vara ett arsel och i varje ögonblick säga exakt vad man tänker på utan en tanke på hur det låter i andras öron.
  • Palestrina
    mimmilisa skrev 2017-03-11 13:29:02 följande:
    tack att du förstår.. hur svarar du eller svarar du alls? Jag vet, så märkligt att hon sa så...och till saken hör är att vi jobbar på ett kontor där det är office smart klädkod, och hon själv har jeans och t-shirt..jag skulle inte komma på tanken att påpeka nåt negativt om hennes kläder.
    Nja, jag vet inte, jag har aldrig fått negativa kommentarer på min klädsel. I mitt jobb är jag däremot van vid att man framför synpunkter och kritik på det ena och det andra så jag är van både vid att lyssna och ta till mig och försvara mig. Men fick jag den typen av kommentarer... beroende på vem det var skulle jag antingen säga att jag tyckte att det var en olämplig kommentar, eller ge igen med samma mynt.
  • äldreochklokare
    John22 skrev 2017-03-11 12:15:13 följande:
    Det är din personliga åsikt, inte någon universell sanning. Det du finner vara helt okej är ett "övertramp" för någon annan, och något du tycker är ett "övertramp" är helt okej för någon annan.
    Det finns normer för hur man ska prata på arbetsplatser. Om du inte förstår det är du troligen en av de där personer som kan vara otrolig mot en kollega, utan mer anledning att "men jag tycker att din tröja är ful" och nej, sånt är inte ok. 
  • KarlKM

    Du John22 är nog en av dem som sprider dålig stämning, om du inte fattar att man har en viss uppförande kod på ett kontor så hoppas jag att jag aldrig får en sån som dig som kollega. Man kan inte uttala sig negativt om kollegors personlighet, klädesplagg, hår eftersom man då går över en gräns i den personens privata sfär, däremot om nån inte håller sig till gängse uppförandekod- alltså exemplevis rapar, fiser , sexskämtar på ett kontor då bör man säga ifrån.

Svar på tråden anmärka på kollega