• flyingpippi

Säga upp sig sista dagen på provanställningen

Hej!

Sista dagen på provanställningen sa jag upp mig. 
    I mitt kontrakt står det att jag har 2 veckors uppsägningstid.

Behöver jag jobba i ytterligare 2 veckor, även fast min anställningsperiod är slut?
    Det är iaf det som min arbetsgivare vill (men inte jag).

Min arbetsplats går under facket Kommunal. Jag är dock medlem i ett annat fack, så jag kan tyvärr inte få någon hjälp från dem.

Är det någon här som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Säga upp sig sista dagen på provanställningen
  • Domesticgoddess

Två veckor gäller, såvida inget annat har avtalats, om arbetsgivaren avslutar provanställningen. I de fall det är den anställde som väljer att avsluta (prov)anställningen finns ingen sådan regel, du kan gå på dagen.

Om din arbetsgivare motsätter sig så citera LAS för dem (minns ej vilka paragrafer som är aktuella på rak arm men det kan du lätt googla dig fram till).

• Petter och jag

Och det står inget om att anställningen efter provanställning övergår till tillsvidare?

• Ms H

Har ditt fackförbund sagt att de inte kan svara på din fråga? Låter konstigt.

• Monchichier

Jag skulle nog vilja hävda att du har en månads uppsägningstid. Beroende på om du har kollektivavtal då.

Nu är jag inte helt jättesäker (utan att ha läst vad lagen säger), men som arbetsgivare gäller ju det att man måste meddela senast två veckor innan om man inte vill att provanställningen ska gå över i en tillsvidareanställning. Att det står två veckor i ditt kontrakt gör ju att samma sak gäller dig, lagen säger annars att man som arbetstagare inte har någon uppsägningstid alls. Nu när ingen sagt något två veckor innan har du automatiskt en tillsvidareanställning och då är det en månads uppsägningstid som gäller, för båda parter. Och då måste du jobba om arbetsgivaren kräver det

• Monchichier
    Petter och jag skrev 2017-03-11 16:05:41 följande:

Och det står inget om att anställningen efter provanställning övergår till tillsvidare?

Det behöver det inte göra. En provanställning övergår automatiskt till en tillsvidare. Det är ju liksom det som är grejen med provanställningar, att man har en prövotid på tillsvidareanställningen.
  • Petter och jag
    Monchichier skrev 2017-03-11 16:10:43 följande:

Det behöver det inte göra. En provanställning övergår automatiskt till en tillsvidare. Det är ju liksom det som är grejen med provanställningar, att man har en prövotid på tillsvidareanställningen.

Jag vet, men jag frågar ts Ts, kolla kollektivavtalet, många av dem går att Googla fram.
  • flyingpippi

Ok, nu var jag lite för snabb.

I mitt kontrakt står det att under provanställningen råder en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar.

Och enligt min mening så är provanställningen slut då jag sa upp mig den sista dagen på provanställningen. Frågan är alltså om jag fortfarande måste jobba 14 dagar efter det att min provanställning är slut...

• flyingpippi
    Monchichier skrev 2017-03-11 16:07:40 följande:

Jag skulle nog vilja hävda att du har en månads uppsägningstid. Beroende på om du har kollektivavtal då.

Nu är jag inte helt jättesäker (utan att ha läst vad lagen säger), men som arbetsgivare gäller ju det att man måste meddela senast två veckor innan om man inte vill att provanställningen ska gå över i en tillsvidareanställning. Att det står två veckor i ditt kontrakt gör ju att samma sak gäller dig, lagen säger annars att man som arbetstagare inte har någon uppsägningstid alls. Nu när ingen sagt något två veckor innan har du automatiskt en tillsvidareanställning och då är det en månads uppsägningstid som gäller, för båda parter. Och då måste du jobba om arbetsgivaren kräver det

Är det inte enbart arbetsgivaren som har skyldigheten att meddela 2 veckor innan provanställningen tar slut om denna vill lr inte vill att anställningen ska gå över till en tillsvidareanställning?
  • Monchichier
    flyingpippi skrev 2017-03-11 16:28:29 följande:

Är det inte enbart arbetsgivaren som har skyldigheten att meddela 2 veckor innan provanställningen tar slut om denna vill lr inte vill att anställningen ska gå över till en tillsvidareanställning?

Nej, det behöver det inte absolut inte vara. Nu står det i ditt kontrakt uttryckligen att du har två veckors uppsägningstid och då gäller det även dig. Du har alltså också en skyldighet att meddela två veckor innan provanställningen är slut. Vilket gör att du nu har en månads uppsägningstid. Skulle jag vara du skulle jag vara riktigt glad över att arbetsgivaren inte har någon koll. Knyt nävarna i fickan, bit ihop och jobba de två veckor arbetsgivaren vill att du jobbar. Du kan bli skadeståndsskyldig annars.
  • MadHatter
    flyingpippi skrev 2017-03-11 16:21:45 följande:

Ok, nu var jag lite för snabb.

I mitt kontrakt står det att under provanställningen råder en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar.

Och enligt min mening så är provanställningen slut då jag sa upp mig den sista dagen på provanställningen. Frågan är alltså om jag fortfarande måste jobba 14 dagar efter det att min provanställning är slut...

Om du har 14 dagars uppsägningstid har du det under hela provanställningen.

Om vare sig du eller arbetsgicaren säger upp dig övergår tjänsen i tillsvidareställning.

Du sa upp dig på sista dagen, därför har du enligt ert kontrakt nu två veckor kvar att arbeta.

Om du hade väntat till provanställningen gått ut hade du istället haft en fast anställning att säga upp dig från och den uppsägningstid som gäller för det.
  • MadHatter

Kan hända att monchichier har rätt och att du skulke ha sagt upp dig två veckor innan.

I vilket fall kan du inte säga upp digvfrån en dag till en annan med ditt avtal.

Svar på tråden Säga upp sig sista dagen på provanställningen