• Ungjw

5 åringen vill "knulla", hur bemöta?

Min sons kompis är lite speciell.
    Han är 5 år och redan första gången jag var på förskolan för inskolning så klamrade han sig fast vid mig och skulle kramas.

Varje gång jag kom på inskolningen så skulle han sitta i mitt knä, kramas och pussa på kinden.
    När jag sedan lämnade/hämtade min son så skulle han alltid krama mig men började sedan att ta händerna innanför tröjan så jag fick säg ifrån att det inte var ok.

Nu sista tiden så ska han alltid viska i mitt öra att han är kär i mig och vill pussa mig. Jag säger då att man ska inte vara kär i vuxna, att jag är kär i min sons pappa, precis som hans föräldrar är kära i varandra och att han kommer hitta en tjej eller kille i hans egen ålder att bli kär i.

Igår, som vanligt när vi ses, så skulle han viska i mitt öra. Men denna gången blev det smått obehagligt (trots att han bara är 5 år).
    Han sa att han var kär i mig och ville knulla med mig när jag sov.

Wtf?! Hur fan bemöter man det? Ville på riktigt ge honom en örfil.
    Vill inte att min pojke ska umgås med honom något mer. Men vi bor på samma gård och de går på samma förskola. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 5 åringen vill "knulla", hur bemöta?
  • Anonym (nej)

Det kan ju tolkas som att något inte stämmer med barnet, att denne blivit utnyttjad av någon vuxen. En 5-åring beter sig väl inte såhär normalt?!

• Klickerträna

Jag utgår ifrån att du haft dialog med skolan ang deras upplevelse av barnet. Så vad tänker de om pojkens situation?

• Ungjw
    Anonym (nej) skrev 2017-03-11 20:24:21 följande:

Det kan ju tolkas som att något inte stämmer med barnet, att denne blivit utnyttjad av någon vuxen. En 5-åring beter sig väl inte såhär normalt?!

Ja fast den slutsatsen kan jag ju absolut inte dra. Superfarligt.
    Men absolut kan det tolkas.
    Kan nämna att han delar rum med sina föräldrar då de bor i 2RoK.
    Kan kanske vara så att han inte sover alla gånger de ligger?
  • Ungjw
    Ooops skrev 2017-03-11 20:25:43 följande:

Prata med personalen. Det är inte normalt beteende.

Ska jag ta det med förskolepersonalen i första hand?
  • Ungjw
    Klickerträna skrev 2017-03-11 20:29:23 följande:

Jag utgår ifrån att du haft dialog med skolan ang deras upplevelse av barnet. Så vad tänker de om pojkens situation?

Förskolan är väl medvetna om hans kontaktsökande beteende. Dock diskuterar de inte enskilda barn med oss andra föräldrar. Men de har ju flera gånger fått hejda honom när han varit för på.
  • Ungjw
    Ooops skrev 2017-03-11 20:25:43 följande:

Prata med personalen. Det är inte normalt beteende.

Men vad ska jag säg till personalen? De vet ju att han är "för på" många gånger. Ska jag säg vad han viskade?
  • Anonym (nej)

Håller med om att man inte ska dra förhastade slutsatser. Dock skulle jag som vuxen i den situationen hellre vilja "ha mer koll" genom att inte förhindra att barnen umgås (det går ju ändå inte att undvika på dagis).

Men visst kan det vara så att barnet sett/hört sina föräldrar men från det till att viska i ditt öra att han vill knulla dig när du sover? Nja..

• Anonym (J)

Läskigt. :( Berätta hur barnet har betett sig mot dig så får väl förskolepersonalen avgöra om en orosanmälan behövs eller ej.

• Ooops
    Ungjw skrev 2017-03-11 20:35:28 följande:

Men vad ska jag säg till personalen? De vet ju att han är "för på" många gånger. Ska jag säg vad han viskade?

Ja det tycker jag.

Kan ju finnas fog för en anmälan, personalen behöver ju prata med barnet men även med föräldrarna. För ngt är knas.
Svar på tråden 5 åringen vill "knulla", hur bemöta?