• Ungjw

5 åringen vill "knulla", hur bemöta?

Min sons kompis är lite speciell.
    Han är 5 år och redan första gången jag var på förskolan för inskolning så klamrade han sig fast vid mig och skulle kramas.

Varje gång jag kom på inskolningen så skulle han sitta i mitt knä, kramas och pussa på kinden.
    När jag sedan lämnade/hämtade min son så skulle han alltid krama mig men började sedan att ta händerna innanför tröjan så jag fick säg ifrån att det inte var ok.

Nu sista tiden så ska han alltid viska i mitt öra att han är kär i mig och vill pussa mig. Jag säger då att man ska inte vara kär i vuxna, att jag är kär i min sons pappa, precis som hans föräldrar är kära i varandra och att han kommer hitta en tjej eller kille i hans egen ålder att bli kär i.

Igår, som vanligt när vi ses, så skulle han viska i mitt öra. Men denna gången blev det smått obehagligt (trots att han bara är 5 år).
    Han sa att han var kär i mig och ville knulla med mig när jag sov.

Wtf?! Hur fan bemöter man det? Ville på riktigt ge honom en örfil.
    Vill inte att min pojke ska umgås med honom något mer. Men vi bor på samma gård och de går på samma förskola. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 5 åringen vill "knulla", hur bemöta?
  • 2Deville

Klart du måste prata med förskolan. Om både beteende och vad han sagt.
    Be om ett möte med förskolan. Och lämna sedan över det till dem. Det är ju där allt utspelat sig!

Behöver absolut inte vara så att barnet blivit utsatt för något övergrepp. Men tänk om det visar sig längre fram att det är så. Kanske i hemmet/bekanta/främling eller kanske på förskolan tom...
    Och du har valt att tiga om det!

Tänk om det varit ditt barn som betett sig så mot en vuxen! Hade du inte som förälder velat veta det då?!

Något har ju uppenbarligen påverkat honom till att bete sig som han gör. Inget en 5åring gör eller säger normalt.

Tycker nästan att det är tvärtom när man är 5 år. Att barnen vill ha lite mer avstånd/eget space och inte exakt lika kramiga och på/vuxen fixerade som vid tex 3års ålder!

Ta ditt vuxna ansvar och prata med förskolan!!!

• Vaniljcola

Tycker inte man kan bli arg på barnet som är så liten. Däremot skulle jag bli riktigt orolig för vad han varit med om tidigare. För nej, en normal 5-åring tänker inte på sånt där.

• Anonym (P)
    Ungjw skrev 2017-03-11 20:18:47 följande:

Han är 5 år och redan första gången jag var på förskolan för inskolning så klamrade han sig fast vid mig och skulle kramas.

Varje gång jag kom på inskolningen så skulle han sitta i mitt knä, kramas och pussa på kinden.
    När jag sedan lämnade/hämtade min son så skulle han alltid krama mig men började sedan att ta händerna innanför tröjan så jag fick säg ifrån att det inte var ok.

Nu sista tiden så ska han alltid viska i mitt öra att han är kär i mig och vill pussa mig. Jag säger då att man ska inte vara kär i vuxna, att jag är kär i min sons pappa, precis som hans föräldrar är kära i varandra och att han kommer hitta en tjej eller kille i hans egen ålder att bli kär i.

Igår, som vanligt när vi ses, så skulle han viska i mitt öra. Men denna gången blev det smått obehagligt (trots att han bara är 5 år).

Vill inte att min pojke ska umgås med honom något mer. Men vi bor på samma gård och de går på samma förskola. Vad ska jag göra?

Låter som denna 5-åringen vart med om saker som en 5-åring inte ska behöva uppleva. Att du klappar till honom gör inte saker bättre. Jag hade taigt upp det med dagis/förskola och funderat på att anmäla till soc för något kanske inte är rätt hemmavid. Hellre en gågn för mycket än att man misast ett barn som far illa.
  • Anonym (orkar inte)

Konstigt nog har jag mött många tjejr / kvinnor som säger att dom vill lappa till ungarna för vad dom säger !! :O Men asså, man måste väl förstå att det inte är ett normalt beteende ?Stor o modig kvinna som ens kan tänka tanken att lappa till ett barn kan då också ta upp problemen för vad det faktiskt är ! O då inte med barnet utan med dem som gjort illa dom på något sätt ! Gör en oro anmälan till soc spela in vad ungen säger, utnyttja istället att sonen är kompis med honom och prata tydligt med din son om vad man får o inte får utan "lappa" till någonsin o försök hjälpa pojken så mycket som det bara går ! Förvånansvärt vad det verkar "saknas" i er kvinnor. Förut dog man för barnen oavsett vems unge det var.. idag ska man bråka med dom istället. Världen är på väg åt helvete

• Anonym (Allis)

Prova sätta upp ännu tydligare gränser mot barnet. Du kan vägra att låta honom viska i ditt öra då det är fult att viska.

Det kan även vara en bra idé på att uppmärksamma barnets föräldrar och/eller personal på vad barnet viskat till dig.

• Anonym (orkar inte)
    Anonym (Allis) skrev 2017-03-12 22:57:52 följande:

Prova sätta upp ännu tydligare gränser mot barnet. Du kan vägra att låta honom viska i ditt öra då det är fult att viska.

Jag vet inte om jag håller med faktiskt. Bättre att pojken får ur sig allt till en som ska/ borde/ kan hantera det än att den söker sig till någon som inte skrämmer den istället. O Det är viktig för barn att få våga prata så även om det är fel det den säger så är det ändå viktigt att "Någon" lyssnar!

Jag blev misshandlad av min adoptivmamma, jag viskade till en kvinna t ex en gång att jag önskade att hon var min mamma. Solariditet på högsta nivå ! Minns inte nu om jag fick en smäll men en lagom djävla utskällning fick jag ! O jag är faktiskt ganska arg över detta än idag ! Att man inte tog åt sig o lyssnade på "Varför" jag sa som jag gjorde. Det gjorde att jag inte pratade med någon under många många år (anförtrodde) o ensamheten är enorm ! Idag sitter jag ensam med en hund då ingen av mina x karat av att höra alt på senare tid om saker som hände mig då! 

Finns bara ett svar på detta, Ställ upp för POJKEN !

• Anonym (mamma)

Wtf?! Hur fan bemöter man det?

Det är förstås svårt att bemöta det för att man blir så paff när det händer. Jag vet inte hur jag skulle göra, men kanske fråga om han vet vad man gör när man knullar, och varför han säger så till mig, och säga att det är sånt som bara vuxna gör. Sedan skulle jag berätta för personalen vad han hade sagt, så att de kunde vara uppmärksamma på honom.

Jag kan tänka mig flera anledningar till att en 5-åring vet mer än han borde, det är lätt att tänka "övergrepp" men det kan ju ha gått till på flera andra sätt. Något äldre syskon eller annat äldre barn som vet mer kan ha visat något eller sagt något. Själv visste jag tidigt vad "knulla" var och det hade inte med några övergrepp att göra. Minns att jag och ett par kompisar experimenterade också och det var i alla fall före skolåldern (för min del).
  • Anonym (Allis)
    Anonym (orkar inte) skrev 2017-03-12 23:12:20 följande:

Jag vet inte om jag håller med faktiskt. Bättre att pojken får ur sig allt till en som ska/ borde/ kan hantera det än att den söker sig till någon som inte skrämmer den istället. O Det är viktig för barn att få våga prata så även om det är fel det den säger så är det ändå viktigt att "Någon" lyssnar!

Bra poäng.
    Det jag tänkte var att pojken behöver lära sig att man inte säger så, så att han inte säger liknande till jämnåriga flickor om ett par år.
    Men ja, man borde gå till botten om varför han säger som han gör.
  • Loriyana

Kan vara så att pojken blivit utsatt på något vis. På min dotters förskola var det en flicka som använde sig av rätt grovt språkbruk samt avancerade sexuella lekar som hon försökte involvera de andra barnen i. Socialen blev tillslut inblandade och jag misstänker att det var så att föräldrarna tittat på porr medan flickan var vaken. Nu är jag som sagt inte säker utan det är bara en misstanke, men med tanke på "lekarna" så var det definitivt något som var fel. 

Hur som helst så håller jag med övriga här om att du borde rapportera det för personalen. 

• molly50

Jag tycker absolut att du ska prata med förskolepersonalen så att de kan prata med barnet och föräldrarna om det här problemet.
    Det är inte normalt att en 5-åring använder sig av ett sådant språkbruk eller att han tafsar.
    Man kan nästan undra om barnet har utsatts för något hemma.
    Om det hade varit mitt barn så hade jag absolut velat veta det så att man kan lösa problemet så fort som möjligt.
    Carpe Diem
Svar på tråden 5 åringen vill "knulla", hur bemöta?