"Koppel" på barn?
Håller med många andra i denna tråden.
Att det är upp till ansvarig förälder att själv avgöra om han/hon vill använda ett koppel/sele. Vill inte du så strunta i det/ vill pappan så låt honom använda det.
Tycker väskan med koppel är ett väldigt bra alternativ. Blir oftast en kul grej för barnet också. Ha med lite egna saker mm. Och inget man lägger märke till lika mycket som ett sele.
Vi har haft ett sele som även går att använda på bara handleden. Den använde vi utomlands då vår son va rymningsbenägen och vägrade vagn. Men även i Sverige vid några tillfällen.
Vi lekte hund under tiden ( jag va hanns hund) så han tyckte det va jätte kul att hålla koll på mig och styra mig lite. Va väldigt skönt, gick att slappna av.
Och ja visst folk tittade och vissa skrattade lite. Men vad gör det, han hade kul, han va i säkerhet och ingen mådde dåligt av det.
Ett litet barn blir inte förnedrat av ett sele. Barn behöver gränser och regler och alla barn lär sig på olika sätt. Jag tror inte ni behöver använda sele/koppel länge tills ert barn lärt sig vilka regler hon/han behöver följa för att slippa sitta i vagnen. Ert barn verkar ju väldigt gärna vilja slippa att åka vagn och gå bredvid er.
Tror hon/han hade uppskattat lite mer frihet av att kunna gå bredvid er ist för vagnen.
Tror att sele/koppel kommer bli en positiv erfarenhet för er alla.
Å sluta bry er om vad andra tycker och tänker, tittar när ni är ute och går. Att anv sele/koppel på ett barn som gärna springer iväg är att ta ansvar för sitt barn.