• Anonym (DIANA)

Åka utomlands utan barnen?

Har sambons 2 barn varannan vecka och vi har under våra 9 år tagit med dom på 2 utomlandsresor. En period innan vi fick egna barn åkte jag och sambon utomlands 2 gånger per år och barnens mamma har överfört negativa tankar på barnen om det och dom tycker vi är orättvisa som åkt så ofta.. 

Har inte varit iväg på 3 år och jag och sambon känner att vi verkligen måste komma iväg bara vi två. Vet att bonusbarnen kommer säga något om ifrågasätta varför dom inte får följa och även igen kommer biomamman överföra vad hon tycker. 

En vecka själva som vuxna borde man väl ändå få åka iväg själva kan jag tycka utan massa sura miner..

• Svar på tråden Åka utomlands utan barnen?
  • Anonym (Kille)

Om ni åker utan några barn alls är det väl inte något hon kan säga (och inget ni bör bry er om om hon säger något ). Däremot kan det väl bli rättviseproblematik om ni åker utan bonusbarnen men tar med egna barnen.

Brorsan min är likadan. Tjafsar om att man slösar pengar på att åka utomlands. Själv åker han en extremt dyr bil. Så det är bara en prioriteringsfråga som exet inte behöver fundera över.

• Lena

Förutsatt att ni tar med barnen minst hälften av gångerna ser jag inga problem med att ni åker själva ibland.

• Anonym (Nja)
    Anonym (DIANA) skrev 2017-03-12 21:16:22 följande:

Har sambons 2 barn varannan vecka och vi har under våra 9 år tagit med dom på 2 utomlandsresor. En period innan vi fick egna barn åkte jag och sambon utomlands 2 gånger per år och barnens mamma har överfört negativa tankar på barnen om det och dom tycker vi är orättvisa som åkt så ofta.. 

Har inte varit iväg på 3 år och jag och sambon känner att vi verkligen måste komma iväg bara vi två. Vet att bonusbarnen kommer säga något om ifrågasätta varför dom inte får följa och även igen kommer biomamman överföra vad hon tycker. 

En vecka själva som vuxna borde man väl ändå få åka iväg själva kan jag tycka utan massa sura miner..

Jag ser inget problem med att man åker iväg utan barnen ibland. Men det låter ju ju som om ni har gjort det väldigt mycket? Du skrev att ni åkte 2 gånger per år men barnen fick bara följa med 2 gånger. Så på 6 år åkte ni 12 gånger och barnen 2? Det känns inte okej för mig i alla fall.
  • BioBonus

Vi åker med och utan barn. Ser inga som helst problem med det.

Det blir ju aldrig så att vi alltid åker utan vissa barn, men ibland är mina barn med och ibland hans och ibland bådas. Men utslaget per resor per år så åker vi oftare utan dem. Vi åker på weekendresor några gånger per år och då är inga barn med. Vi försöker åka utomlands nån gång på sommaren och de senaste tre åren har det varit olika barn med på alla de resorna, beroende vad som passar med de andra föräldrarnas semestrar och sommarens övriga planer. Och vad barnen vill.

Jag tror inte att man behöver göra allt tillsammans med alla barnen hela tiden. Jag tror inte ens att det behöver vara millimeterrättvisa mellan alla barnen. Men det får självklart inte bli väldigt orättvist. Å andra sidan så har det också varit så att mina barn har rest iväg med sin pappa, och då har min bonus som inte rest med sin mamma fått resa med oss. 

Unna er en resa bara ni två tycker jag. Det är jättemysigt att resa med barn, men det är också otroligt mysigt att resa på tu man hand. 

• Froken Lokens

Jag kan inte förstå hur man kan vilja åka utomlands utan barnen. Är det inte en upplevelse man vill ge dem och dela med dem?

• minimama

Inget fel alls att åka själva, men undrar hur många gånger har ni tagit med era/erat biologiska barn på utlandssemester? :)

• Anonym (Bonus)

Det har vi gjort. Min sambo har egna barn och jag inga. Har varit tillsammans i ett par år och vi har åkt utomlands en gång tillsammans bara han och jag. En resa som inte blev dyr alls. Sen har han fått en resa av mig i födelsedagspresent som vi ska åka på tillsammans.

Ekonomin för att åka allihopa finns inte då sambon och jag inte har gemensam ekonomi. Han betalar för sina barn. Sen har vi åkt iväg här i Sverige över helger och gjort annat som ekonomin håller för. Jo, klart barnen blivit besvikna men att åka allihopa blir för dyrt. Då skolorna inte beviljar ledigt under skolveckorna så måste det ske på loven då priserna på resorna är ännu dyrare. Går inte ihop tyvärr.

• Stårschan
    Froken Lokens skrev 2017-03-13 08:50:31 följande:

Jag kan inte förstå hur man kan vilja åka utomlands utan barnen. Är det inte en upplevelse man vill ge dem och dela med dem?

Hur kan du inte förstå att man ibland vill umgås vuxet på tu man hand med sin älskade? Barnen är oftast inte lika intresserade av exempelvis storstadsflanerande, långsittningar på uteserveringar, museer och konserter som vi vuxna är. När våra ungdomar får höra om vad vi ser fram emot att göra på en utlandssemester brukar de inte alls vara sugna på att följa med längre.
  • BioBonus
    Stårschan skrev 2017-03-13 09:04:03 följande:
    Hur kan du inte förstå att man ibland vill umgås vuxet på tu man hand med sin älskade? Barnen är oftast inte lika intresserade av exempelvis storstadsflanerande, långsittningar på uteserveringar, museer och konserter som vi vuxna är. När våra ungdomar får höra om vad vi ser fram emot att göra på en utlandssemester brukar de inte alls vara sugna på att följa med längre.

En del föräldrar (förhoppningsvis då båda och inte bara den ena föräldern för det tror jag till slut leder till skilsmässa) är väldigt barnorienterade och tycker att upplevelser utan barnen inte räknas. Jag tycker också att det är lite märkligt att inte vilja uppleva saker på ett vuxet sätt, men alla är olika och inte alla har behov av att sitta länge på en uteservering eller strosa i timmar på museer och marknader utan att behöva ta hänsyn till barn hela tiden :)

Jag gillar både att resa med och utan barnen och det blir ju två helt olika upplevelser förstås. Båda lika mysiga och, för mig, viktiga.

• Påven Johanna II

Tycker jag har läst den här tråden förr, men det är väl kanske ett vanligt problem. 

Två utlandsresor för barnen på nio år låter i mina öron snålt när det samtidigt är så att ni åkt utomlands utan dem två gånger per år fram tills dess att ni fick gemensamma barn. Konstigt av pappan att vilja förlägga så gott som allt resande med sin sambo och så lite med sina barn.

I övrigt har jag inga synpunkter på att resa i olika konstellationer, det har vi gjort och gör också. 

Svar på tråden Åka utomlands utan barnen?